Schopnosť znášať stres a prácu pod tlakom. Komunikatívnosť. Zaobchádzanie so stránkami. Kreativita. Schopnosť empatie. Asertivita. Schopnosť presadiť sa. Schopnosť rekvalifikácie na príbuzné povolanie. Lojálnosť k zamestnávateľovi. Ochota pomôcť nad stanovený pracovný čas. Interpretácia právnych predpisov. Základy psychológie a etiky. Logické myslenie.
To je trinásť zručností, ktoré podľa zamestnávateľov chýbajú absolventom stredných a vysokých škôl, čo si hľadajú svoje prvé zamestnanie. Podľa psychologičky Gabriely Herényiovej všetky spadajú do kategórie emocionálnej inteligencie - tzv. EQ. Psychológovia o nej hovoria čoraz viac. Podľa ich zistení sa totiž v živote i v práci viac presadia ľudia, ktorí majú vysoké EQ, ako tí, čo sú nabití vedomosťami.
Slabý žiak a nositeľ Nobelovej ceny?
"Ako sa z ťažko chápavého a slabého žiaka mohol stať tvorca teórie relativity a nositeľ Nobelovej ceny? Prečo si veľmi nadané deti len ťažko hľadajú miesto v živote? Dnes je už vedecky dokázané, že len dobré známky v škole a vysoký inteligenčný kvocient nestačia. Úspech v osobnom živote a povolaní určujú na 80 percent celkom iné faktory," tvrdí Slavomíra Matisová, psychologička z Turčianskych Teplíc. Podľa nej k nim patria: sociálny pôvod, trocha šťastia, no hlavne inteligentné zaobchádzanie s vlastnými a cudzími citmi - EQ (emocionálny kvocient).
Čo vlastne EQ znamená? "Emocionálna inteligencia zahŕňa také kvality, ako je chápanie vlastných citov, schopnosť vcítiť sa do iných ľudí a riadiť city tak, aby sa zlepšila kvalita života. Práve tá je základom úspešnosti a spokojnosti v živote človeka," hovorí S. Matisová.
Výchovu sme založili na príkazoch a zákazoch
Naše deti však v škole ani doma emocionálnej inteligencii často neučíme. "Celú výchovu sme skôr založili na príkazoch a zákazoch. Nesmieš, nemôžeš, nedá sa, nepôjde to. Deti robia len to, čo im niekto prikáže, samy sa neprejavujú, lebo na to nie je čas. Bežný učiteľ na hodinách nemá čas učiť deti komunikovať," hovorí školská psychologička Gabriela Herényiová.
Deti často nekomunikujú ani doma. "Obmedzili sme sa na sms-ky, kontrolujeme ich a dávame im príkazy cez telefón. Vyrastá nám palcová generácia," myslí si Herényiová. Komunikácia cez telefón je totiž oveľa jednoduchšia. Aj pre deti je lepšie, ak zlú známku radšej hneď zatelefonujú rodičom, lebo dobre vedia, že kým prídu domov, zlosť z nich vyprchá.
Kto chce, môže si EQ vylepšiť
Emocionálnej inteligencii i spomínaným trinástim zručnostiam sa podľa psychológov dá naučiť. EQ totiž nie je nemenná, vrodená veličina ako IQ.
Dnešná generácia však tieto zručnosti často nemá kde nadobudnúť. "Škola sa vo výchove spolieha na rodinu a rodina na školu.
Pracovný trh nás však bude nútiť, aby sme tieto zručnosti mali a budovali ich," myslí si Herényiová. Emocionálnej inteligencii by sme mali deti začať učiť ešte v predškolskom veku. "Deti by sme mali učiť rozprávať o tom, čo cítia, keď sú šťastné, a čo cítia, keď sa hnevajú. Emocionálny kvocient si síce môžete vylepšiť aj v neskoršom veku, ale je to už ťažšie," hovorí Herényiová.
Rozdiel medzi IQ a EQ
inteligenčný kvocient | emocionálny kvocient |
zhromažďovanie faktov | hľadanie nových ideí |
rozhodovať logicky | rozhodovať metódou pokusu a omylu |
čas a pokoj | tempo, netrpezlivosť |
hlavou | intuitívne |
analyticky | všeobecne |
riadený rozumom | riadený pocitmi |
"ľavá hemisféra" | "pravá hemisféra" |
myslieť | cítiť |
izolovaný | zapojený |
slová a čísla | ľudia a situácie |
rozum | cit |
vzdelanie | srdečnosť |
(Brockert, S.; Braunová, G.: Testy emocionálnej inteligencie)