Slovenskí spotrebitelia sa nevedia brániť

Kým v zahraničí lobujú spotrebiteľské združenia za lepšie zákony, na Slovensku sa sústreďujú len na individuálne rady spotrebiteľom. Okrem toho, že nemajú peniaze, sú navyše veľmi roztrieštené. Na ministerstve hospodárstva je ich zaregistrovaných asi ...

Kým v zahraničí lobujú spotrebiteľské združenia za lepšie zákony, na Slovensku sa sústreďujú len na individuálne rady spotrebiteľom. Okrem toho, že nemajú peniaze, sú navyše veľmi roztrieštené. Na ministerstve hospodárstva je ich zaregistrovaných asi 40. Časť z nich nerobí nič a tie, ktoré niečo robia, väčšinou nespolupracujú.

A hoci majú združenia podľa Marty Černej z Fóra spotrebiteľov podľa zákona "veľmi pekné kompetencie", iba to nestačí. Zákon im napríklad dovoľuje zastupovať spotrebiteľov pre súdom, ale "zadarmo to nikto nebude robiť", hovorí Černá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj ostatní hovoria, že by chceli lobovať za zákony, organizovať spotrebiteľské vzdelávanie, no bez peňazí to nejde. Ľuďom preto väčšinou radia len zanietení dôchodcovia a dobrovoľníci, a nie profesionáli, ktorí sa môžu ochrane spotrebiteľa venovať naplno.

Veľa spotrebiteľov navyše ani nevie, že sa na spotrebiteľské organizácie môže obrátiť. Ak teda nepochodia v obchode s reklamáciou, jednoducho to nechajú tak.

Tí, ktorí sa na ochrancov spotrebiteľských práv obracajú, majú najčastejšie problémy s topánkami. "To je taký evergreen," hovorí Černá. Ak napríklad praskne podošva alebo sa topánka úplne zničí, veľa spotrebiteľov si dokáže ešte ubrániť svoje právo. Ak však topánka premoká alebo púšťa farbu, len málokto vie, ako argumentovať tak, aby predajcu presvedčil, že má pravdu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Miroslava Tuláka zo Združenia slovenských spotrebiteľov veľa sťažností sa týka aj problémov s čistiarňami, elektroniky všetkého druhu a cestovných kancelárií. Takmer nikto nevie, čo má robiť, ak dovolenka vyzerala úplne inak, ako cestovka sľúbila. Na Západe je bežnou praxou, že turista si všetko spisuje a po dovolenke zašle cestovke niekoľkostranový list, v ktorej jej oznámi, čo všetko sa mu nepáčilo. Cestovná kancelária mu potom väčšinou prizná nejakú zľavu.

Ale istý pokrok predsa len nastal - dnes sa už nikto nesťažuje na nedoliate poháre v krčmách či na to, že mu v obchode predali zelenú salámu.

(pcs)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 628
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 379
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 724
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 209
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 387
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 783
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 915
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 326
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu