
FOTO ARCHÍV
BRATISLAVA - Otázky typu koľko prstov je na ruke alebo v ktorý deň ste sa narodili, ak máte dnes narodeniny, si poslucháči slovenských rozhlasových staníc môžu vypočuť denne. Nie je to nový druh humoru, ale kľučkovanie prevádzkovateľov médií v spleti regulačných bŕzd, ktoré pripravilo ministerstvo financií.
Od začiatku roka platí novela zákona o lotériách a iných hrách, ktorá zaradila všetky ankety a súťaže pod hlavičku spotrebiteľské lotérie. Tie zákon prísne reguluje a podriaďuje štátnemu dozoru. „Ak by sme sa mali riadiť týmito pravidlami, tak by súťaže z médií zmizli,“ hovorí Mikuláš Čurík z Rádia Twist. Ak chce rádio venovať poslucháčovi čo i len symbolický dar - lístky do kina či nové CD, musí štátu odviesť 15-percent z hodnoty výhry a navyše ju musí doložiť štvorstranovým dotazníkom. Ak sa chcú vyhnúť novej byrokracii musia poslucháčov skúšať. Pretože „súťaže založené na zručnosti alebo znalosti podmienkam zákona nepodliehajú“.
Nespokojnosť s byrokraciou
S novelou, ktorú pripravilo ministerstvo financií, nie sú spokojné médiá, reklamné agentúry, ale ani Rada pre reklamu. Podľa nich štát namiesto toho, aby prostredie marketingovej komunikácie zmodernizoval, centralizuje ho a zoštátňuje. Všetky súťaže, v ktorých sa o víťazoch rozhoduje náhodne či žrebom, kontroluje spoločnosť Tipos.
„Ak je to jedna z ukážok, ako funguje slovenská legislatíva, ktorá má pritiahnuť zahraničného investora, tak musím povedať, že je zlá,“ hovorí Anton Bódis zo Slovenského združenia pre značkové výrobky.
Podľa Jozefa Heribana, marketingového riaditeľa TV Markíza, sa veľká časť súťaží robí nielen za účelom zisku, ale má za cieľ aktivizovať ľudí, aby prejavili záujem o spoločenské dianie o kultúru. Preto zákon, ktorý všetky súťaže neprávom zaradil pod ceduľku lotérie, čiže hazardné hry, odsudzuje.
Novelu, ale vlastnú
Prvá vlna výhrad voči novele sa objavila ešte pred tým, ako vstúpila do platnosti. Viacerí poslanci po jej schválení priznali, že „ani nevedeli, čo schválili.“ A tak ešte pred tým, ako novela začala platiť, vznikli hneď dve novelizácie novely. Jedna pochádza z dielne poslanca Petra Tatára (DS) a druhú vypracovali Jirko Malchárek (SOP) a Tomáš Galbavý (SDK). Obe novely, ktoré sú na programe práve prebiehajúcej schôdze NR SR, sa zhodujú, že postavenie Tiposu vytvára nezdravý monopol. „Máme obavu, že v parlamente neprejde ani jedna z nich a absurdná situácia sa bude vyhrocovať naďalej,“ hovorí Zuzana Mistríková z Rady pre reklamu.
„Môj návrh uvoľňuje ruky prevádzkovateľom spotrebiteľských lotérií a ponecháva na rozdiel od Malchárkovej novely rozumnú mieru regulácie, ktorá je v prospech spotrebiteľov,“ tvrdí Tatár.
Malchárek a Galbavý odmietajú reguláciu nepeňažných výhier cez štát.
Ministerstvo financií obom novelám vyčíta, že rušia ochranu spotrebiteľa. Podľa Marty Černej zo združenia spotrebiteľov však v prípade nepeňažných výhier nie je zaručená ochrana spotrebiteľa, napriek tomu, že ňou ministerstvo financií argumentuje. „Štát totiž len kontroluje, či zaplatíte 15-percentnú daň, ale nekontroluje, či dom, ktorý vyhráte, vám dajú, alebo nie.“
MIRKA HOROBOVÁ