Konstantin Lavronenko. FOTO - ČTK
Projekciou kanadsko-francúzskeho filmu režiséra Denysa Arcanda Invázia barbarov - držiteľa troch francúzskych filmových cien César, dvoch cien na festivale v Cannes a dvoch nominácií na Oscara - sa dnes oficiálne začína putovná filmová prehliadka Projekt 100, ktorá počas predchádzajúcich deviatich rokov priniesla do kín 92 celovečerných a 49 krátkometrážnych filmov a ktorú v oboch republikách navštívilo vyše šesťstotisíc divákov.
Medzi desiatimi titulmi tohtoročnej ponuky Projektu 100 je i najúspešnejší ruský film posledných rokov - Návrat debutujúceho režiséra Andreja Zvjaginceva. Je to komorný príbeh otca a dvoch synov. Predstaviteľ otca v tomto filme, herec KONSTANTIN LAVRONENKO navštívil počas otvorenia českej časti Projektu 100 Prahu a mal tlačovú konferenciu.
Ako vznikal tento film?
"Andrejovi Zvjagincevovi ponúkli scenár a on na ňom vyše roka pracoval a hľadal vhodné miesto na nakrúcanie. A za ten rok videl šesťsto chlapcov a našiel dvoch mladých géniov. Samotná realizácia trvala päťdesiat filmovacích dní."
Kde ste nakrúcali?
"Pracovali sme na štyroch miestach v okolí Sankt Peterburgu, napríklad vo Fínskom zálive a pri Ladožskom jazere."
Napadlo vám, že film bude mať taký úspech?
"Keď sme nakrúcali Návrat, na nejaký úspech sme vôbec nemysleli. Hovorím to preto, lebo keď nás teraz s Andrejom pozývajú na festivaly, často nás podozrievajú, že sme film robili pre západné prehliadky. Naopak, nakrúcali sme s veľmi malým rozpočtom a urobili sme ho tak, ako sme chceli. To, čo sa dnes odohráva okolo tohto filmu, s tým už nemáme veľa spoločného. Pokiaľ viem, film kúpili už do šesťdesiatich troch krajín."
Nevyzeráte tak kruto ako vo filme. Odkiaľ ste brali inšpiráciu?
"Človek sám nevidí, ako pôsobí na druhých. Nevieme, koľko máme tvárí. A často bývame najkrutejší a najprísnejší práve k najbližším, k tým, ktorých najviac milujeme. Dalo by sa vlastne povedať, že Návrat je filmom o láske. O láske v najširšom zmysle slova. Lebo za tou krutosťou otca sa ukrýva láska."
Postava, ktorú stelesňujete, má tajomstvo, ktoré zostane neodhalené až do konca. Nedozvieme sa, čo tento človek v sebe ukrýva, aký je, odkiaľ sa po dvanástich rokoch vracia. Predpokladám, že vy ste si sám pre seba svoju postavu prežili a to tajomstvo našli. Aké je?
"Nezaujímal nás otcov životopis, oveľa viac nás trápili iné otázky a témy. Rozmýšľal som, ako urobiť, aby moja postava bola živým, reálnym človekom. Otec totiž preletí životom chlapcov ako kométa, no niečo tam zanechá. Chceli sme to urobiť tak, aby sa príbeh odohrával teraz na nejakom konkrétnom mieste, aby ten otec bol celkom konkrétnym živým človekom a aby sa zároveň vytvoril tento abstraktnejší obraz. Je na divákovi, aby si predstavil, aké tajomstvo v sebe ukrýva."
Veľkým tajomstvom je i režisér filmu. Čo by ste mohli o ňom prezradiť?
"On bol tajomstvom i v Rusku. A dodnes sa tam nevedia vynačudovať, odkiaľ sa vzal. O Andrejovi Zvjagincevovi ešte určite budeme počuť."
PROJEKT 100
27. 2. - 31. 5. v tridsiatich piatich
filmových kluboch na Slovensku
* Annie Hall
réžia Woody Allen (1970)
* Fanny a Alexander
réžia Ingmar Bergman (1982)
* Invázia barbarov
réžia Denys Arcand (2003)
* Návrat
réžia Andrej Zvjagincev (2003)
* Príbeh z Tokia
réžia Jasudžiro Ozu (1953)
* Rosemary má dieťatko
réžia Roman Polanski (1968)
* Sladký život
réžia Federico Fellini (1960)
* Sloní muž
réžia David Lynch (1980)
* Spaľovač mŕtvol
réžia Juraj Herz (1968)
* Zúriaci býk
réžia Martin Scorsese (1980)