Dnes sa už nerozhodujeme, či samosprávu budeme alebo nebudeme informatizovať. Neinformatizovať už znamená nevykonávať všetky kompetenčné činnosti, neposkytovať všetky samosprávne služby, resp. mnohé z doteraz zvládnuteľných vykonávať už len polovičato a teda aj nekvalitne. Osvedčený IS teda umožní dobehnúť rozdiel, ktorý sa v rade neinformatizovaných samospráv objavuje, rozdiel medzi vykonávanými a súčasnou dobou žiadanými službami.
„Zákazníka, ktorý by s nami, rozviazal zmluvu nemáme a rovnako niet nikoho komu by náš IS KORWINTM spoľahlivo nefungoval a kto by sa musel obzerať po iných informačných systémoch", hovorí konateľ spoločnosti GEOINFOS Michal Dobre. Spoločnosti, ktorá v partnerstve so softvérovou spoločnosťou SOFTIP dosahuje výraznú spoľahlivosť, efektivitu a aj zákaznícku spokojnosť pri informatizácii miest a obcí.
* V čom sú nespochybniteľné prednosti IS KORWIN?
- Že to „chodí"! bez porúch a bez problémov. Nepatrí sa hovoriť o konkurenčných produktoch, ale pravda je taká, že sú s nimi problémy. Ďalšia prednosť IS KORWIN je rýchlosť a spoľahlivosť funkčného nasadenia.
* Ako v tomto prípade vnímať pojem rýchlosť?
- IS sa nikdy nestavia na „zelenej lúke". Vychádza z nejakej kvality stavu, vybavenia či nevybavenia nejakou informačnou technológiou mesta, obce, v ktorej momentálne fungujú. Ak teda chceme zlepšiť kvalitu samosprávnych služieb, a nasadením IS KORWIN to aj deklarujeme, tak sme postavení pred problém konverzií, momentálne používaných dát, pred problém preškolenia ľudí a zmeny ich myslenia, zmeny systému práce... Už viac ako dve desiatky miest a obcí dnes vedia, že všetky tieto problémy vieme riešiť.
Pričom VEDIEŤ RIEŠIŤ je v celom tomto biznise asi o troch veciach. Vedieť to vyvinúť, vedieť to predať a tretia, možno najdôležitejšia vec je, vedieť to aj nasadiť. Čo najrýchlejšie a čo najefektívnejšie. V zmluvne dohodnutom termíne.
* V praxi to znamená...?
- KORWIN sa skladá zo štyroch podsystémov, z ktorých každý má nejaké moduly. Tri podsystémy /administratívny, ekonomický a evidenčný/ sme schopní nasadiť a aj „rozchodiť" do troch mesiacov. Pri štvrtom, grafickom podsystéme, je otázkou, či mesto, obec už svoje dáta majú, alebo si ich budú zadovažovať z katastra nehnuteľností až dodatočne, resp. až pri implementácii KORWINu im ich bude vyrábať nejaká geodetická firma. Ak ich už vlastnia, tak do troch mesiacov nasadíme a sprevádzkujeme všetky podsystémy.
Pri tom však zdôrazňujem, že časový faktor nie je naším problémom. Je skôr odrazom schopnosti mesta, obce absorbovať to nové. Na ich strane sú „stránkové hodiny", alebo niekto je PN či na dovolenke... Samospráva sa asi nedá informatizovať ako fabrika, že ľudí vyveziete na nejaké preškolenie a po návrate sa hneď funguje s novým a po novom. Každé mesto, obec informatizujeme „za chodu", bez prerušenia poskytovania služieb občanom.
* Čo sa najviac mestami a obcami podceňuje pri uvažovaní o výbere IS?
- Predaj samotného IS je ľahko kvantifikovateľný. Chyba spočíva v tom, že niektorý zákazník si neuvedomuje a teda ani nekvantifikuje ďalšie, prevádzkové, náklady. Je potom prekvapený, že sa od neho na samotné „rozchodenie" IS postupne žiadajú ďalšie a ďalšie zdroje.
Náš spôsob je iný. S podrobnou kalkuláciou oboznámime zákazníka hneď na začiatku. A v takto oznámenej a dohodnutej hodnote IS KORWIN nielen odovzdáme, ale ho aj „rozchodíme" do rutinnej prevádzky. Bez ďalších nákladov, s ktorými zákazník vopred nerátal.
* Jedno mesto informačný systém má, iné zatiaľ nie. Na čom je to vidieť predovšetkým?
- Na zdĺhavých a duplicitných činnostiach. Na informatizovanom úrade okamžite zaznamenáme jednoznačnú úsporu práce. Náš KORWIN zlikviduje akúkoľvek duplicitu. Príklad? Na bežných úradoch sa, povedzme, s nejakými príjmami zaoberá raz pracovníčka na poplatkoch, raz pokladníčka a raz účtovníčka. Čiže s jedným šekom sa trikrát zaoberajú traja ľudia. IS to vyrieši raz a navždy. Ďalej, KORWIN zároveň vyrieši zlepšenie výberu daní a poplatkov, ich prehľadnejšiu a precíznejšiu evidenciu, kontrolu a sankcionovanie. S naším IS vždy a v každom okamihu viete kto a koľko je vám dlžný. Možno sa to zdá jednoduché, ale vo veľa mestách som sa stretol, že o presných podlžnostiach buď ani nevedia, resp., keď sú prinútení sa nimi zaoberať, je to prácne a zdĺhavé.
Potom je tu manažérsky pohľad. Mestá majú veľké problémy s tým, že nevedia ako sú na tom s rozpočtom. KORWIN garantuje poskytovanie údajov o stave rozpočtu po jednotlivých rozpočtových položkách v reálnom čase.
Pozrime sa napríklad aj na evidenciu obyvateľstva. Prihlasovanie, odhlasovanie jednotlivých ľudí k pobytu sa momentálne zvláda. Lenže KORWIN bezproblémovo zvláda aj sťahovanie a presuny väčších rodín.
Pozrime sa však na asi najstresujúcejšiu situáciu, na správnosť a úplnosť agendy pri voľbách, pri referende... Volebné zoznamy, voličské preukazy... Všetka táto agenda je v systéme KORWIN absolútne bezproblémová. Ak to poviem inak, natoľko je prepracovaný, že samosprávny úradník má pri ňom čas si vypiť aj kávu.
* Naznačili ste, že dobrý informačný systém umožní ušetriť pracovnú silu.
- Jednoznačne!
* Skúsme si teda povedať, koľko percent úradníkov sa stane pre úrad pri zavedení KORWINu takpovediac v nadstave. A možno aj zbytočných.
- Treba si uvedomiť, že dnes v podstate ani nie je možné, aby sa samosprávny úradník stal nadpočetným. Lebo na samosprávu prechádzajú ďalšie a ďalšie kompetencie. Samosprávy nových pracovníkov dokonca prijímajú. Dobrý IS teda umožňuje nielen zvyšovať efektivitu presunom, reorganizáciou pracovníkov v rámci úradov, ale zároveň objektivizuje potreby prijímania nových. A taktiež bráni vytváraniu podmienok budúcej prezamestnanosti, budúcej neefektivite.
Informatizácia samospráv má teda aj pozitívny sociálny rozmer a dopady. Nedá sa prirovnávať k revolúciám z minulých storočí, keď stroje vytláčali ľudí a spôsobovali nezamestnanosť.
* Existuje, podľa vás, aj niečo, čo kompetentnému samosprávnemu činovníkovi umožní ešte stále si nezaviesť informačný systém?
- Ak existuje, tak to môže byť napríklad aj nedostatočný občiansky tlak. Lebo, kto ako prvý pocíti prínos takejto investície? No on, samosprávny úradník, tak, že sa mu zjednoduší práca. Občan až v druhom rade. Hoci v tom najpodstatnejšom. Urýchlia sa mu vybavovačky, na úradoch sa mu skráti rad... Ale rovnaká investícia, napríklad do detských hojdačiek, je občanovi viditeľná okamžite.
* Predstavte si, že ste primátor alebo starosta a rozhodujete sa informatizovať svoj úrad. Aké poradie hodnôt kvality informačného systému by ste očakávali?
- Referencie!!! Za najdôležitejšie považujem aj z amatérskeho pohľadu vlastnou cestou získané referencie. Firiem, ktoré sa zaoberajú riešeniami informatizácie samospráv, nie je veľa. Ani plnohodnotne informatizovaných miest nie je ešte veľa. Tie o KORWINe sa dajú získať v približne polovici informatizovaných samosprávnych úradov. Napríklad aj v asi najväčšom mestskom úrade na Slovensku v bratislavskej mestskej časti Petržalka.
V. Mikunda
Viac informácií na www.softip.sk , www.geoinfos.sk alebo na tel.: 0907 843 450, 02/6453 6502 - 03, 0905 394 741