Najočakávanejšie PC hry tohto roka

Rok 2004 sa už rozbehol naplno a pre veľa nadšencov počítačových hier to znamená, že sú bližšie dlho očakávaným hrám s potenciálom stať sa megahitmi. Na tento rok totiž pripadá až nezvykle veľa ohlásených malých herných revolúcií. Napríklad pokračovanie

Rok 2004 sa už rozbehol naplno a pre veľa nadšencov počítačových hier to znamená, že sú bližšie dlho očakávaným hrám s potenciálom stať sa megahitmi. Na tento rok totiž pripadá až nezvykle veľa ohlásených malých herných revolúcií. Napríklad pokračovanie klasiky Doom alebo nesmrteľného Half-Life nenecháva pokojnými už dlhý čas odbornú, ale aj neodbornú hernú verejnosť.

Pre žiadneho milovníka počítačovej zábavy však nie je žiadnou novinkou, že ak je ohlásené vydanie hry na určitý dátum, neexistujú záruky, že titul naozaj uzrie svetlo sveta. A to ani v rámci daného kvartálu ani v rámci daného roka (niekedy hra nevyjde vôbec). „Pamätníci" si určite spomenú na nekonečné čakanie na Dungeon Master 2, ale ani súčasná herná scéna nie je na omeškania skúpa. Navyše, ak sa dnes okrem problémov so samotnou tvorbou hry, miešajú do veci aj komerčné záujmy veľkých vydavateľstiev, prudké skoky v technológií alebo krachy celých vývojárskych štúdií. Jediný, kto z toho potom profituje je konkurencia, ktorá sa nemusí obávať súperenia o trhový koláč.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zažeňme však tieto čierne prognózy a poďme sa spolu pozrieť, aké sú najperspektívnejšie hry ohlásené na tento rok. Okrem zdôvodnenia, prečo konkrétnu hru túžobne očakávať sme pre niektoré z nich poodhalili aj riziká, ktoré môžu viesť ku prepadnutiu aspoň v hodnoteniach odborných recenzentov. Výsledky predaja s nimi totiž často nekorešpondujú.

Doom 3
(leto 2004)

Legenda menom Doom, ktorá nedávno oslávila okrúhle desiate výročie vzniku si určite zaslúži kráľovské pokračovanie. Také pokračovanie, ktoré zamáva celým herným svetom. A Doom 3 tak naozaj od prvých zmienok o ňom aj vyzerá. Technologický pokrok, ktorý hra prinesie sa ešte minulý rok zdal priam neuskutočniteľný, ak hra mala byť hrateľná aspoň na nadpriemerných počítačoch. Možno aj preto sa autori neponáhľajú s jej vydaním. Vývoj hardware však ukazuje, že aj tak úchvatne vyzerajúca hra ako táto sa môže na našich počítačoch v tomto roku vyskytnúť. A o čom vlastne Doom 3 bude? Opäť sa vrátime v koži tvrďáckeho mariňáka na kolonizovaný Mars, ktorý ovládli démonické príšery. Na rozdiel od pôvodného Dooma, ktorý bol čistokrvnou akčnou hrou, bude Doom 3 viac inklinovať k hororovo atmosférickej strieľačke s hráčovým srdcom až v hrdle. Vzhľadom na povesť tvorcov a na materiály, ktoré už zverejnili sa takmer netreba báť, že by sa niečo mohlo „pokaziť". Hlavu plnú otázok môžu mať len tí, ktorí si ešte minulý rok kúpili drahé grafické karty s podporou DirectX 9 práve kvôli očakávanému Doomu 3. S takmer ročným odstupom im už tak nejako nemusia stačiť.

SkryťVypnúť reklamu

Half-Life 2
(leto 2004)

Legenda 3D akčných hier Half-Life, vďaka ktorému existuje aj slávny Counter-Strike, taktiež už dlhšiu dobu čaká na svoje pokračovanie. Veľký konkurent Dooma 3 to však má v ostatných mesiacoch oveľa ťažšie. Zo začiatku všetko vyzeralo ružovo, hra mala byť „vonku" skôr ako Doom 3 a tvorcovia dokonca uzavreli dohodu s výrobcom grafických chipov ATI o dodávke hry ku grafickým kartám nového modelového radu. Karty sú už tu, ale Half-Life 2 je v nich prítomný iba ako kupón na jeho neskorší odber. Za osud Half-Life 2 si však tak trocha môže nedočkavá herná obec sama. Hra sa už dostávala do finálnej fázy pred vydaním, keď do sveta unikla jej alfa verzia. Celý svet sa tak mohol oboznámiť s technológiou pripravovanej hry a tvorcovia sa rozhodli vydanie odložiť pre riziko nedostatočného technologického odskoku od konkurencie. Svoje rozhodnutie doteraz nezmenili a údajné letné vydanie je tiež veľmi diskutabilné. Hráči, ktorí sa tešili na pokračovanie príbehu Gordona Freemana a jeho boja s nevydareným vedeckým experimentom, sú teda odsúdení na ďalšie čakanie. Vzhľadom na očakávané kvality hry to však asi tvorcom zatiaľ odpustia.

SkryťVypnúť reklamu

Far Cry
(koniec prvého štvrťroku)

Ďalší zástupca žánru 3D akčných hier z vlastného pohľadu a ďalší kandidát na prelomovú hru. Tentokrát, okrem viac ako podareného grafického kabátu, bude pravdepodobne excelovať aj umelá inteligencia nepriateľov. Tú sme si už mohli vyskúšať aj v nedávnom vydanom deme. Tam, kde sa predchádzajúce dva tituly spoliehajú viac-menej na predom pripravené situácie, Far Cry nasadzuje úplne autonómne chovanie nepriateľov, ktorý sa vždy zachovajú inak vzhľadom na hráčov postup úrovňou. To je umožnené aj umiestnením hry na rozľahlý tropický ostrov. Pre každý boj tak môžete upravovať svoju taktiku a to isté spravia aj počítačom ovládaní oponenti. Novinkou je v prípade tejto hry aj oficiálna podpora 64 bitových procesorov firmy AMD, ktoré nedávno prišli na trh domácich PC.

SkryťVypnúť reklamu

Aby sme sa mohli začať venovať aj iným žánrom, uzavrime kapitolu 3D strieľačiek ešte upozornením na potenciál hier ako S.T.A.L.K.E.R.: Oblivion Lost, Unreal Tournament 2004 alebo Medal of Honor: Pacific Assault. Tie by nemali patriť medzi „problémové" tituly a mali by doraziť v priebehu prvého polroka. Určite si ich nenecháme ujsť!

Black & White II
(leto 2004)

Herný hit Black & White, ktorý už s odstupom času ani samotní autori projektu neberú nekriticky by sa mal taktiež dočkať pokračovania. „Jednotka" oslnila najmä fascinujúcou možnosťou výchovy vlastného gigantického božieho zvieraťa. To disponovalo prepracovanými vzorcami chovania a schopnosťou učiť sa sledovaním hráčových postupov. Ak ten pristupoval k hernému svetu tejto strategickej hry agresívne, aj zviera sa stalo nositeľom zla a naopak. V druhom diele sa však už bude klásť dôraz aj na ostatné aspekty hry, ktoré zostávali minule trocha zanedbané a hráči sa časom dosť nudili. Budeme mať viac pod kontrolou aj ľudí, o ktorých sa s pomocou zvieraťa treba starať a budeme mať možnosť činiť oveľa viac strategických rozhodnutí. Skrátka Black & White II, ktorý má na svedomí geniálny herný dizajnér Peter Molyneux, určite nejaký čas na našich harddiskoch pobudne.

SkryťVypnúť reklamu

The Movies

(jar/leto 2004)

Ďalším veľmi inovatívnym dielkom Petra Molyneuxa je titul The Movies. Spája strategickú časť - starostlivosť o veľké filmové štúdio s kreatívnou časťou tvorby samotného filmu. A to nie len tak akosi okrajovo. Skutočne budete mať možnosť vytvoriť film s vlastným obsadením, scenárom, dialógmi, rekvizitami a prácou s kamerou či osvetlením. Na internete potom takéto dielko môžete vystaviť a možno sa dostať do oka vyhľadávačov talentov. Autori sľubujú pravidelne pridávať nové aktualizácie pre vaše filmové scény, a tak môže ísť o naozaj nevídaný herný zážitok.

The Sims 2
(jar 2004)

Ak by sme mali vybrať hry, ktoré zmenili nazeranie na počítačovú zábavu a priniesli ju aj medzi inak nehrajúce skupiny ľudí, určite by medzi ne patrila aj The Sims. Spolu s niekoľkými rozširujúcimi datadiskami priniesla na monitory počítačov simuláciu skutočného života. Virtuálne postavičky v nej žijú svoj život, získavajú priateľov a riešia bežné životné problémy. Pre skúseného hráča možno nočná mora, ale pre príležitostných hráčov - často z radov nežného pohlavia - ideálna hra na odreagovanie postavená na reálnom základe. The Sims 2 však pôjdu ešte ďalej a okrem obligátneho technického zlepšenia prinesú množstvo veľkých či malých zmien. Najhlavnejšou bude asi pridanie času v zmysle rastu a starnutia „Simákov" - ako sa postavičky tejto hry familárne nazývajú. Takže sa budú rodiť, dospievať, plodiť deti a aj umierať. Skúsenosti z rozličných etáp života im navyše budú výrazne ovplyvňovať charakter. Napríklad Simák, ktorý sa ako dieťa veľmi popáli na sporáku, bude mať v podvedomí odpor k vareniu a podobne. The Sims 2 by svojou prepracovanosťou nakoniec mohli prilákať aj starých herných „harcovníkov"

SkryťVypnúť reklamu

Sam and Max: Freelance Police
(jeseň 2004)

Tento rok by mala sláviť návrat aj dvojica komediálnych detektívov Sama a Maxa, ktorý ešte v praveku počítačovej zábavy žiarili v adventúre Sam & Max Hit the Road. Občas trocha brutálny humor určený dospelým hráčom sa vráti spolu s pôvodnými autormi projektu, osobitou atmosférou a grafickým štýlom. Zaujímavosťou je aj, že dnes, keď sa adventúry spájajú s inými žánrami, Freelance Police budú používať starý dobrý „point-and-click" systém ovládania. Skrátka návrat klasiky ako má byť, ktorý je orientovaný na skúsené hráčske publikum. Tí sa môžu znova tešiť na množstvo absurdných situácií, pološialených postáv a lokácií, či samotnú „ujetosť" hlavných hrdinov.

Čo sa týka žánru adventúr, Freelance Police asi ťažko nájde konkurenciu. Hoci chystanú Syberiu II rozhodne tiež nemôžeme podceňovať.

SkryťVypnúť reklamu

Driv3r
(koniec prvého štvrťroku)

Tretie pokračovanie svojráznej automobilovej simulácie Driver (druhý diel na PC nevyšiel) sa poučilo z chýb svojich predchodcov, ktoré zabránili popularite medzi širšími hráčskymi vrstvami. Tentorkát už nepôjde iba o simuláciu gangsterského vodiča v skorumpovanom veľkomeste, ale koncept hry sa priblíži známej sérií Grand Theft Auto. Takže okrem šoférskej časti na nás čakajú aj pešie úlohy. Opäť nás však čaká seriózna kriminálna zápletka, a to v poriadne živých uliciach Miami, Istanbulu a Nice. Tešiť sa môžeme aj na návrat veľmi slušného fyzikálneho modelu jazdy.

Rok 2004 nám určite prinesie aj množstvo ďalších kvalitných herných titulov. A taktiež nás možno niektoré z menovaných veľmi sklamú. Ale nič to nezmení na fakte, že sa na ne budeme veľmi tešiť. Dúfajme len, že to nebude nutné veľmi dlho.

SkryťVypnúť reklamu

Michal Gardian

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 551
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 257
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 706
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 039
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 146
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 932
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 830
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu