Práva pacienta sa často porušujú pri informovaní. Pacienti sa často sťažujú, že zdravotnícky personál im nepovedal o všetkom, čo sa s nimi ide diať, respektíve im to povedal povrchne alebo tak, že tomu nerozumeli. K problémom dochádza najmä v prípade vážnych zákrokov, ktoré majú trvalé následky.
Nový zákon o zdravotnej starostlivosti by mal preto presnejšie upraviť povinnosť lekára informovať pacienta a definuje tiež takzvaný informovaný súhlas.
Poskytovateľ by mal byť povinný primerane informovať osobu, prípadne blízke osoby „o účele, povahe, následkoch a rizikách poskytovania zdravotnej starostlivosti".
Spôsob poučenia a jeho rozsah sa zaznamená do zdravotnej dokumentácie, a osoba ho potvrdí svojím podpisom. Ak si to pacient neželá, lekár ju nemusí informovať, pacient však musí podpísať, že poučenie odmietol.