Keď padli dvojičky, Joel Meyerowitz bol od New Yorku vzdialený desiatky míľ. Na Ground Zero prišiel trinásteho septembra. Stál v zástupe ľudí vo vzdialenosti piatich blokov od zóny. Zdvihol fotoaparát, ale policajt mu pripomenul, že sa nachádza na mieste zločinu, kde je fotografovanie zakázané. Zbalil sa a odišiel, ale výčitky ho dobehli ešte na Manhattane.
„Bolo mi jasné, čo musím urobiť: žiadna história nie je pre mňa históriou bez fotografií," povedal neskôr v rozhovore. Rozhodol sa, že si nájde cestu dovnútra. Chcel vytvoriť pre svoje mesto New York archív fotografií. Získal veľké privilégium: dostal sa na Ground Zero. Ako jediný fotograf na svete. Pracoval dvadsaťštyri hodín denne - tak ako hasiči, robotníci či policajti. Dopredu ho hnal duch miesta. Vytváral fotografický záznam po tragickej udalosti. Desivé predstavenie deštrukcie, úcta voči usmrteným, nezastaviteľné úsilie o povstanie z trosiek a odhodlanie tých, ktorí zachraňovali.
„Kamarátstvo a kolegialita medzi robotníkmi mi pripomínala príbehy zo svetových vojen," hovorí Joel Meyerowitz. „Muži a ženy boli zasiahnutí spoločným osudom, spoločne prežívali tragédie a víťazstvá - naveky zviazaní spoločným úsilím." Americkému fotografovi sa predsavzatie splnilo. Pre archív mesta New York vytvoril sedemtisíc fotografií. Meyerowitzove zábery vzápätí obehli svet.
Po slovenskej premiére na Mesiaci fotografie v novembri minulého roku sa putovná kolekcia jeho fotografií dostala včera do Domu fotografie v Poprade. „Oproti Bratislave je v novom usporiadaní," hovorí šéfkurátorka Domu fotografie Lucia Benická. „Pred divákom sa tak odvíja nový príbeh."
Joel Meyerowitz (1938) začal fotiť ako štrnásťročný. Pokračoval v tradícii Henri Cartier-Bressona a Roberta Franka a stal sa fotografom ulice. Na rozdiel od nich však fotil výlučne na farbu. Ona mu utvárala príchuť rozmanitosti života. Už prvá jeho kniha vstúpila do histórie. Volala sa Cape Light (Mys svetlo) a stala sa klasikou vo vývoji farebnej fotografie. Predalo sa jej vyše stotisíc výtlačkov. Nasledovalo ďalších trinásť titulov, medzi ktorými Bystander, The History of Street Photography definovala jeho výsadné miesto v rámci fotografov ulice.
„Sledovať mestských ľudí v ich prirodzenom prostredí bolo fascinujúcim dobrodružstvom," hovorí Joel Meyerowitz. „Stačilo sa dobre pozerať a stláčať spúšť. Nebezpečenstvo? Občas áno, ale adrenalín patrí k mestu."
Autor: ĽUDO PETRÁNSKY