BRATISLAVA – Názory slovenských manažérov na podnikanie a podnikavosť sú pomerne rozporuplné. Zo štúdie, ktorú na Slovensku, ale aj vo svete (v 22 krajinách plus v SR) urobila poradenská spoločnosť Accenture, vyplýva, že slovenskí manažéri vnímajú podnikanie a podnikavosť veľmi pozitívne. Viac ako dve tretiny opýtaných si však zároveň myslí, že rozsiahle podnikanie a podnikavosť spôsobujú sociálne rozdelenie. V žiadnej inej krajine tento negatívny dopad nebol tak často spomínaný.
„Podnikavosť sa stala obľúbeným trendovým výrazom manažérov a politikov,“ tvrdí medzinárodný prezident Accenture Vernon Ellis. Vnímanie podnikateľského prístupu však vnímajú rôzne štáty a firmy odlišne. Veľa opýtaných vo svete nevedelo dať ani jeden príklad, ktorá organizácia by sa dala považovať za podnikavú. Podnikanie bolo pritom v štúdii definované ako vytváranie hodnôt spoluprácou ľudí a organizácií aplikovaním kreativity, dynamického prístupu a ochoty riskovať.
Všetci opýtaní vyhlásili, že Slovensko sa musí stať podnikavejšou krajinou, čo podľa ich názoru zlepší situáciu na trhu práce. Približne 40 percent slovenských riaditeľov si však myslí, že spoločnosť zameraná na podnikavosť je nenásytná a ziskuchtivá.
Len 60 percent slovenských manažérov verí, že podnikavé správanie je mimoriadne dôležité pre celkový úspech ich firmy. To je najmenej zo všetkých krajín, kde sa prieskum uskutočnil. Čo sa však týka prostredia vo firme, patria Slováci medzi optimistickejších. Skoro dve tretiny opýtaných si myslí, že ich zamestnanci majú vytvorené všetky podmienky, aby sa správali podnikavo, kým svetový priemer je 50 percent. Väčšina riaditeľov si myslí, že ich organizácie sú dobré v identifikovaní príležitostí, a že ich firma podporuje kreativitu a inovácie zamestnancov.
Slovenskí manažéri sú dosť nekritickí aj vzhľadom na obavy z rizika. Len 10 percent opýtaných súhlasí s tvrdením, že „moja firma sa obáva rizika“, čo je najnižší výsledok v celom prieskume. V hodnotení svojich zamestnancov sú však oveľa kritickejší, keďže len 30 percent si myslí, že ich zamestnanci sú ochotní akceptovať riziko. Skoro vo všetkých štátoch mali manažéri pozítívnejšiu mienku ako u nás.
Za hlavné bariéry podnikania a podnikavosti považujú Slováci vládnu legislatívu, dane a nedostatok zdrojov. Menej ako polovica vidí bariéry vo vnútornej komunikácii zamestnancov a len pätina považuje za problém nedostatočnú schopnosť vedenia aktívne podporovať podnikavosť. Priemer za ostatné štáty, kde sa prieskum vykonal, je v oboch prípadoch výrazne vyšší. Podľa manažérov problémom je aj to, že veľa ľudí má k podnikateľom negatívny postoj.
GABRIEL KÁDASI