Výprava do labyrintu výtvarného umenia očami Juraja Mojžiša

Písať o knihe Juraja Mojžiša Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka (FOTOFO, Bratislava 2003) sa rovná dobrovoľnej výprave do labyrintu, v ktorom môžete blúdiť do nekonečna, lebo ani koniec tejto knihy neznamená východ z neho, nastoľuje ...

Písať o knihe Juraja Mojžiša Neslýchané stretnutia Cypriána Majerníka (FOTOFO, Bratislava 2003) sa rovná dobrovoľnej výprave do labyrintu, v ktorom môžete blúdiť do nekonečna, lebo ani koniec tejto knihy neznamená východ z neho, nastoľuje sa tu totiž toľko otázok, že sa treba vracať k textom v rozličných častiach knihy. A tak toto recenzné putovanie, ktoré sa vzdáva kompletnej informácie a tým menej celkového hodnotenia, obsahuje iba niekoľko postrehov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Juraj Mojžiš (1938) sa už od šesťdesiatych rokov venuje výtvarnému umeniu. Po skončení štúdií bol najprv vedúcim Galérie mladých v Bratislave, potom sa zameral na televíznu scénografiu, grafickú úpravu kníh, návrhy knižných obálok, súčasne písal výtvarné kritiky a najmä stal sa členom Skupiny českých a slovenských surrealistov, čo malo v časoch normalizácie za následok zákaz publikačnej činnosti. Mojžiš však ani vtedy nezaháľal, inak by nebol mohol po krachu režimu vydať niekoľko monografií za sebou: roku 1997 mu vyšla monografia o Rudolfovi Filovi, 1998 o kolážach Alberta Marenčina, ďalej kniha o výtvarných aktivitách Oskára Čepana (1999) a napokon o maliarskom diele Mariána Čunderlíka (2001). Všetko knihy materiálovo a odborne náročné. Popri tom sledoval a analyzoval najmä výtvarnú modernu a postmodernu, tvorbu niekdajších surrealistov a iných umelcov, ktorí sa vymykali bežným normám. Práve tieto časopisecké príspevky z rokov 1994-2002 tvoria jadro jeho terajšej knihy.

SkryťVypnúť reklamu

Úvodná štúdia, podľa ktorej je publikácia pomenovaná, sa zdanlivo vymyká z časového rámca ostatných článkov, veď sa venuje dielu uzavretému už roku 1945, keď iba tridsaťšesťročný umelec spáchal samovraždu. Všíma si hlavne to, ako protichodne sa hodnotilo Majerníkovo dielo v Čechách a na Slovensku už v jeho umeleckých začiatkoch. Hojne citované časopisecké články dokazujú, že Česi ho pochopili oveľa skôr a oveľa fundovanejšie, ba že v jeho diele anticipovali prvky, ktoré sa stanú neskôr synonymom pre vskutku moderné umenie, kým u nás vyvolal najprv sklamanie, ba v istej recenzii sa hovorí, že je to paškvil, falošná groteska, na ktorú nemožno vzťahovať „vznešený titul umenia". Po roku 1948, keď už nebolo pochybností o jeho veľkosti, sa ho zasa slovenská kritika pokúšala „sproletarizovať".

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie časti knihy, rozdelené na kapitoly Skice k portrétom, O výstavách a O knihách, predstavujú práve ten v úvode spomínaný labyrint. Mojžiš napríklad interpretuje štúdiu Waltera Benjamina, ktorá sa zaoberá umeleckým dielom vo veku jeho technickej reprodukovateľnosti, a táto aktuálna téma sa mu stáva zdrojom ďalších reflexií. Takisto je to v prípadoch iných mien a diel, ktorých interpretácie sú cenné najmä šírkou myšlienkového záberu, konfrontáciou s ďalšími autormi, biografickými dodatkami, rozličnými detailami.

Osobnosti ako Rudolf Fila, Tamara Klimová, Eva Švankmajerová, Karol Baron, Alojz Klimo, Milan Paštéka, Jozef Jankovič, Eduard Ovčáček, Albert Marenčin a iní v ich charakteristikách nijako neunifikuje, naopak, hľadá to individuálne aj u autorov umelecky blízkych. Mojžiš sa vyzná takisto vo fotografii i filme, čo potvrdil v recenziách diela Man Raya, Cartier-Bressona alebo Robbe-Grilleta. Vždy sa usiluje ísť pod povrch javov, tendencií. Naozaj platí to, čo v úvode o ňom napísal Albert Marenčin, že ho „zaujíma viac tvorba ako výtvor, viac hľadanie ako nálezy".

SkryťVypnúť reklamu

Všetky tieto rôznorodé texty v prítomnej knihe, doplnenej o takmer štyridsaťstránkovú farebnú obrazovú prílohu, spája autorov vášnivý záujem o vec, ktorému je cudzia chladná vedecká racionalita.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu