Hlúčik českých a slovenských kamionistov postáva na nepeknom platenom parkovisku pred maďarským mestom Komárom. Čakajú, kým colníci z mesta zavolajú pracovníkovi parkoviska a ten pustí smerom k hranici so Slovenskom tri-štyri kamióny. Potom prejdú celým mestom až k mostu, na ktorom je hranica.
„Sem na parkovisko musí prísť každý kamión povinne a zaplatiť parkovné. Ja som platil teraz 320 korún. Bez papiera o zaplatení parkovného ma chlapík nepustí k hranici," hovorí kamionista s novozámockou značkou.
V hlúčiku sa práve debatuje o platení. „Nikde na svete som nezažil, že by sa platilo akési mýtne súkromnej firme za to, že nás pustia cez hranicu." V meste sú smerové tabule so zákazmi vjazdu pre kamióny a posielajú ich na súkromné parkovisko, vzdialené od hraníc asi 4 kilometre.
Kamióny by vraj zaplnili mesto
Maďari chceli urobiť poriadok, aby v Komárome a na úzkom moste cez Dunaj nestáli rady kamiónov. Pred mostom stojí trabant, v ňom chlapík v kožuchu, a kontroluje, či kamionista má papiere z parkoviska.
„To beriem, že chcú urobiť poriadok, ale prečo za to musíme platiť? Veď my za to nemôžeme, že majú hraničný priechod blízko mesta. O niečo podobné sa pokúsili v Čechách v Jiříkove smerom do Nemecka. Museli sme tam platiť sto korún, ale prišla tam televízia a už sa neplatí," hovorí český kamionista.
Cez parkovisko musia ísť aj prázdne kamióny, ktorých vybavenie inde trvá oveľa kratšie. Tu keď príde prázdny kamión, „má smolu, musí čakať a platiť", pokračuje kamionista. „Je pravda, že môžem ísť cez Bratislavu, ale nebudem predsa chodiť okolo, nafta je drahá."
Toto vraj nie je ani v Mongolsku
Vodiči tvrdia, že ak sú inde pred hranicami parkoviská Euro-park, nie sú povinné a najmä - sú na nich sprchy, príjemná reštaurácia, dobré vybavenie. „Ale tento prasačák, ako to voláme, je úplne o inom," hovorí český kamionista.
„Platíme za nič a vyžaduje to štátny orgán. Sme vyhnaní mimo mesta, v lete sa tu šíri smrad, muchy," hovorí ďalší z hlúčika vodičov. Niečo podobné zažil aj na hranici Maďarska s Rumunskom.
„Ale prosím ťa, nikde to neexistuje, len tu a na priechode smerom do Medveďova," oponuje iný vodič. „Veď toto je nútené parkovisko! Prešiel som celú Európu, Mongolsko, Kazachstan, Čínu, Kóreu, časť Afriky, a nikde som to nevidel. Prídem sem s prázdnym kamiónom, čakám šesť hodín, dokonca aj dve hodiny sa odtiaľto nepohne žiadny kamión. Veď to je ako vydieranie. Nepracujú a peniaze dostávajú."
Podobný systém je pred prechodom cez Medveďovo. „Je to svinstvo, ale nič s tým nenarobíme. Napríklad, teraz som neplatil," povedal kamionista s nitrianskou značkou, ktorý vychádzal z parkoviska na maďarskej strane. „Platí sa najmä, keď je plné parkovisko - do dvetisíc forintov. Platia všetci, aj Maďari."
Maďarskí colníci s parkoviskom nič nemajú
Maďarskí colníci tvrdia, že s povinným parkovaním kamiónov nemajú nič spoločné. „Je to vec samosprávy, ktorá chce zabrániť hromadeniu kamiónov v Komárne. Sám viem iba z počutia, že sa na prevádzkovaní parkoviska dohodli s nejakým podnikateľom," tvrdí hovorca oblastného veliteľstva colníkov, major Tamás Molnár.
„Nekontrolujeme ani to, či niekto parkovné zaplatil, alebo nie," dodáva Molnár, podľa ktorého nie je vjazd na parkovisko povinný vždy.
Colnica na moste v Komárne je už na slovenskom brehu, takže maďarskí colníci nijak nekontrolujú ani to, kto sa dostane na most. To isté na otázku SME tvrdili priamo na colnici v Komárne. (pm)