Dvojročná záruka: vyššia kvalita aj cena

BRATISLAVA - Topánky, oblečenie a množstvo ďalších tovarov budú môcť zákazníci pre nekvalitu vrátiť dva roky od kúpy. Presne toľko bude od apríla trvať doterajšia polročná záručná lehota. Dlhšia záruka sa bude vzťahovať na všetok tovar s výnimkou potraví


BRATISLAVA - Topánky, oblečenie a množstvo ďalších tovarov budú môcť zákazníci pre nekvalitu vrátiť dva roky od kúpy. Presne toľko bude od apríla trvať doterajšia polročná záručná lehota. Dlhšia záruka sa bude vzťahovať na všetok tovar s výnimkou potravín, kozmetiky a služieb.

Reklamovať sa však budú môcť len skutočné chyby, a nie opotrebovanie výrobku. Ak sa napríklad na topánke roztrhne šnúrka od častého zaväzovania, podľa zákona to nie je reklamovateľná chyba. Dôvod na reklamáciu by však bol, ak by topánka napríklad púšťala farbu alebo by sa na nej zlomila podrážka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dvojročná záruka sa bude vzťahovať len na výrobky zakúpené od apríla 2004. Na tovar, ktorý si zákazník kúpi do konca marca, sa záruka nepredĺži a zostane šesťmesačná. Ak niekto plánuje nákup nejakého drahšieho tovaru, oplatí sa mu preto počkať do apríla.

Niektorí výrobcovia a predajcovia sa obávajú, že rozlíšenie medzi kazom a opotrebením sa stane dôvodom konfliktov. Po dlhšom čase bude trochu ťažšie určiť, či ide o obnosenú topánku, alebo je to naozaj chyba," povedal Radovan Klimáček, riaditeľ Baťa Slovensko. Niektorí sa obávajú, že ľudia budú nové práva zneužívať. „Už ich zneužívajú aj teraz a, žiaľ, zákon je postavený tak, že len ochraňuje spotrebiteľa a nezáleží na tom, že to nie je vinou výrobcu," upozornil Anton Sakmár, výkonný riaditeľ spoločnosti Vinex, ktorá dodáva oblečenie.

SkryťVypnúť reklamu

Časť výrobcov predpokladá, že dvojročná záruka sa v niektorých prípadoch prejaví aj na cene. „Budeme musieť byť totiž ešte dôkladnejší pri výrobe. Ceny tovaru pôjdu určite hore o 10 až 20 percent," dodal Sakmár.

Dlhšia záruka sa bude týkať aj použitého tovaru. Predávajúci v second hande či bazáre sa bude môcť s kupujúcim dohodnúť aj na kratšej ako dvojročnej záruke. Nesmie byť však kratšia ako jeden rok.

Ďalšou novinkou je možnosť žiadať namiesto opravy výmenu veci. Bude to možné len v prípade, ak by bola oprava približne rovnako drahá ako nový tovar. Aj obchodník bude môcť pri reklamácii namiesto opravy tovaru navrhnúť jej výmenu.

Obchodníci: Chýba prechodné obdobie

Zákon nehovorí o nijakom prechodnom období na uplatnenie dvojročnej záruky. To znamená, že 1. apríla sa bude musieť na všetok tovar, ktorý nájdeme v predajniach, uplatňovať dvojročná záručná lehota.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa obchodníkov by bolo oveľa lepšie, ak by štát určil nejaké obdobie, počas ktorého sa môžu predávať staré výrobky so 6-mesačnou zárukou. Dlhšia záruka by sa potom vzťahovala len na tovar, ktorý by bol dodaný do obchodu po 31. marci. Postupne by sa vypredali staré výrobky a nahradili by ich nové s predĺženou zárukou.

Podobne postupovali v Českej republike. Tam je dvojročná záruka už od začiatku minulého roku. Až do konca decembra tu však platilo prechodné obdobie. Počas neho sa predávali veci s dvojročnou i šesťmesačnou zárukou. Dlhšia záruka sa vzťahovala len na veci vyrobené po 1. januári 2003.

Ak štát neurčí prechodné obdobie, môže sa stať, že v apríli sa na pultoch ocitne veľa tovarov, ktoré v žiadnom prípade nespĺňajú dvojročnú záruku.

SkryťVypnúť reklamu

Anketa

Predstaviteľom výrobcov a predajcov sme položili dve otázky:

1. Bude mať podľa vás predĺženie záručnej lehoty na dva roky vplyv na ceny tovaru? Ak áno, ako sa zmenia?

2. Nebudú podľa vás zákazníci zneužívať dvojročnú záruku?

 

Anton Sakmár, výkonný riaditeľ spoločnosti Vinex, ktorá dodáva oblečenie NF Collection:
1. „Ceny tovaru pôjdu určite hore o 10 až 20 percent. Budeme musieť byť totiž ešte dôkladnejší pri výrobe."
2. „Verím tomu, že budú. Už ju zneužívajú aj teraz a, žiaľ, zákon je postavený tak, že len ochraňuje spotrebiteľa a nezáleží na tom, že to nie je vinou výrobcu."

Jana Havlíčková, hovorkyňa spoločnosti Carrefour:
1. „V žiadnom prípade nie."
2. „Ak bude dobre vymedzené reklamačné konanie, nemalo by sa tak stať."

SkryťVypnúť reklamu

Adrián Ďurček, predseda Coop Jednota Slovensko:
1. „Predpokladám, že by to tak malo byť, pretože dlhšia záruka znamená vyššiu kvalitu a vyššia kvalita znamená vyššiu cenu. Nie asi vo všetkých prípadoch, ale minimálne v niektorých môže mať predĺženie záruky vplyv na cenu."
2. „Špekulácia je vždy súčasťou veľmi úzkej skupiny zákazníkov. Je predpoklad, že niektorí ľudia sa budú snažiť to využiť. Verím, že budú existovať kvalitné nástroje na posúdenie oprávnenosti reklamácie."

Radovan Klimáček, riaditeľ Baťa Slovensko:
1. „Myslím si, že absolútne nie. Tie pravidlá sú jasné a aspoň u nás nepočítame s ničím takým, že by sa nejako upravovali ceny."
2. „Aj dnes sú zákazníci, ktorí zneužívajú reklamácie. Po dlhšom čase bude trochu ťažšie určiť, či ide o obnosenú topánku, alebo je to naozaj chyba. Nemalo by to mať však zásadný vplyv, pretože ľudia, ktorí chcú špekulovať, špekulujú aj teraz."

SkryťVypnúť reklamu

Oľga Hrnčiarová, hovorkyňa spoločnosti Tesco:
1. „Nemyslím si, že by sa predĺženie záruky malo automaticky premietať do ceny. Je to predovšetkým výzva pre výrobcov, aby poskytovali kvalitný tovar. Lebo ide o to, aby trh mal kvalitný tovar."
2. „Toto je otázka skôr pre zákazníkov. Nemáme dôvod si myslieť, že by sme nemali serióznych a vyspelých zákazníkov. Výrobcovia však musia vyrábať tovar tak, aby zodpovedal príslušnej záruke."

Anna Pakanová, manažérka spoločnosti Billa:
1. Predĺženie záručnej lehoty nebude mať u nás žiadny vplyv na ceny.
2. Nemyslíme si, že by slovenský zákazník vo výraznej miere zneužíval dvojročnú záručnú lehotu. Sme pripravení každú oprávnenú reklamáciu vyriešiť k spokojnosti zákazníka.

Kto musí dokázať, že je reklamácia oprávnená?

SkryťVypnúť reklamu

Od apríla sa zmení aj spôsob dokazovania príčiny poruchy výrobku. Ak sa chyba objaví do pol roka, považuje sa za chybu, ktorá existovala už pri predaji. Po pol roku už musí kupujúci dokázať, že výrobok používal podľa návodu a chyba teda nevznikla nesprávnym používaním.

Aj po novom bude o reklamácii rozhodovať predajca. Ak zákazník nebude s jeho rozhodnutím spokojný, môže sa obrátiť na autorizovanú skúšobňu alebo na súd. Ak skúšobňa rozhodne v prospech zákazníka, predajca mu musí vrátiť peniaze za tovar a jeho povinnosťou je aj preplatiť túto skúšku.

Kto poskytuje záruku?

Zo zákona poskytujú záruku zákazníkom predajcovia. Tí ju však automaticky prenášajú na svojich dodávateľov. Ak teda prídete reklamovať televízor, predajca ho odovzdá svojmu dodávateľovi, a ten rozhodne o jej oprávnenosti. Znáša aj náklady na opravu či vrátenie peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Do dvoch rokov však môže každý výrobca či dodávateľ skrachovať, či zaniknúť. To však neznamená, že zákazník stratí právo reklamovať tovar. Náklady spojené s reklamáciou musí znášať v takom prípade predajca. On si ich potom môže následne vymáhať od svojho dodávateľa.

V horšom prípade skrachuje predajca. Zákazníkovi síce reklamácia platí, ale nemá si ju kde uplatniť. Zostáva mu vymáhať svoje pohľadávky jedine v konkurze. (pcs)

Aké chyby možno reklamovať?

Reklamovať sa dá všetko čo nie je v súlade s vyhlásením výrobcu alebo predajcu o tovare. Reklamovať možno všetky vlastnosti, ktoré podľa návodu na použitie tovar má mať, ale v skutočnosti ich nemá. Napríklad, ak má televízor mať podľa návodu teletext, ale v skutočnosti takouto funkciou nedisponuje, je to dôvod na reklamáciu. Každý výrobok by mal vydržať dva roky. Je však možné, že počas tejto lehoty sa výrobok alebo jeho časť opotrebuje. Na to sa však záruka nevzťahuje. Ak sa napríklad zoderú nápisy na tlačidlách diaľkového ovládania, výrobca reklamáciu určite neuzná.

SkryťVypnúť reklamu

Ako reklamovať?

Zákazník musí pri reklamácii doručiť predajcovi chybný tovar a musí sa preukázať dokladom o zaplatení. Nepotrebuje však záručný list, aj keď ho predajca k tovaru vydáva. Záručný list je potrebný len v prípade, ak je záruka dlhšia ako dva roky.

Predajca má reklamáciu vybaviť čo najrýchlejšie, nesmie mu to však trvať dlhšie ako 30 kalendárnych dní. Do 30 dní musí predajca dať zákazníkovi vedieť, ako rozhodol. Ak tak neurobí, považuje sa chyba za neodstrániteľnú a zákazník má právo na vrátenie peňazí.

Keď predajca uzná chybu za reklamovateľnú, musí dať výrobok opraviť. Ak je chyba neodstrániteľná, vráti zákazníkovi peniaze. Chyba sa považuje za neodstrániteľnú aj vtedy, keď sa vyskytne počas záručnej lehoty trikrát.

Ak predajca neuzná reklamáciu, zákazník sa môže obrátiť na súd alebo autorizovanú skúšobňu.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: PETER CSERNÁK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 262
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 876
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 679
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 095
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 645
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 825
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 629
  8. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 435
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu