Nemecký minister dopravy Manfred Stolpe stratil trpezlivosť s konzorciom Toll Collect, ktoré malo nemecké diaľnice vybaviť novým systémom na platenie mýtneho. FOTO - REUTERS
Spolkový minister dopravy Manfred Stolpe vypovedal zmluvu s konzorciom Toll Collect o prevádzkovaní supermoderného systému vyberania mýtneho pre nákladné autá na nemeckých autostrádach. Sociálno-demokratický politik zatiahol ručnú brzdu, lebo konzorcium Deutsche Telekom, DaimlerChrysler a francúzske Cofiroute nebolo v stave dodržať podpísanú dohodu.
Mýtny systém mal byť funkčný už vlani v auguste. Toll Collect však podcenil technické ťažkosti, softvérový model neprekonal ani skúšobnú fázu. Ministerstvo dopravy neprijalo plán konzorcia, aby sa zjednodušený model sprevádzkoval koncom tohto roku a plný variant až na budúci rok. Jablkom sváru sa napokon stali otázky odškodného a ručenia. Toll Collect navrhoval obmedziť maximálnu výšku zodpovednosti za škody na 500 miliónov eur a pomerne ľahké možnosti odstúpiť od zmluvy. Nemecký štát pevne naplánoval do štátneho rozpočtu miliardové príjmy z mýtneho. Ak by prijal podmienky konzorcia, potom by dieru v erárnej pokladnici musel zaplátať štát. Ďalším krokom po utorkovom vypovedaní zmluvy je zmierovacie konanie, kde sa určí výška odškodného, ktoré bude musieť nemeckému štátu zaplatiť Toll Collect. Konzorcium má dva mesiace času, aby mohlo reagovať na výpoveď dohody a prípade predložiť nové návrhy.
Minister dopravy Manfred Stolpe bol terčom kritiky verejnosti, pretože sa radikálne znížili príjmy do položiek štátneho rozpočtu, určených na modernizáciu cestnej a železničnej dopravy. Predstavitelia ministerstva vyhlásili, že v Nemecku sa čo najrýchlejšie znovu zavedie pre nákladnú dopravu systém euronálepiek. Ďalší postup v problematike vyberania mýtneho pre nákladnú dopravu je zatiaľ vo hviezdach. Vypísanie nového konkurzu na realizácia fungujúceho systému vyberania mýtneho pre nákladnú dopravu (povedzme „mikrovlnového" modelu v Rakúsku či Taliansku) si vyžiada približne tri roky. Nie nepodstatným aspektom je takisto blamáž renomovaných nemeckých koncernov Deutsche Telekom a DaimlerChrysler, ktoré chceli v Nemecku uviesť do prevádzky vysokomoderný systém vyberania mýtneho, ktorý by potom prevzali zvyšné európske krajiny. V tomto projekte zlyhali na celej čiare.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov