BRATISLAVA - Na Slovensko sa začínajú húfne sťahovať investori. Lákadlá vo forme nízkych daní, lacnej pracovnej sily či výhodnej polohy krajiny priťahujú zahraničné firmy ako magnet. Rýchle tempo zmien v zložení hospodárstva však vyvoláva otázku, či je Slovensko schopné masívny prílev investícií absorbovať.
Problémom číslo jeden je bývanie. Investície sa totiž sústreďujú predovšetkým v západnej časti Slovenska, čo vyvoláva tlak na zvyšovanie mobility pracovnej sily. Mestá, v ktorých nadnárodné koncerny stavajú svoje nové prevádzky, začínajú pociťovať nedostatok bytov a ubytovní pre tisícky zamestnancov.
„Štátny fond rozvoja bývania žiadame o spolufinancovanie výstavby nájomných bytov. Po poskytnutí príspevku by sme so stavbou chceli začať ešte tento rok," hovorí Pavol Tomašovič z kancelárie primátora Trnavy. V novom závode automobilky PSA Peugeot Citroen nájde čoskoro prácu 3000 ľudí, ďalších 6000 v dodávateľských firmách.
V Trnave chcú za dva a pol roka postaviť 260 nových bytov. Tento rok začnú so stavbou 140 štandardných bytov, v roku 2005 chcú rozbehnúť stavbu 120 malometrážnych bytových jednotiek. Financovanie bytovej výstavby na Klementisovej a Františkánskej ulici si rozdelia mesto Trnava, Štátny fond rozvoja bývania a súkromné firmy.
Nedostatok bytov začínajú pociťovať aj v Galante, kde svoju európsku centrálu sťahuje elektrotechnický koncern Samsung. V najbližších mesiacoch by v novom závode malo nájsť prácu tisíc zamestnancov. „Hromadná bytová výstavba je v štádiu prípravných projektových prác," hovorí Miriam Károlyiová, vedúca oddelenia životného prostredia a investičnej výstavby mesta Galanta. „Postavíme 80 jedno- a dvojizbových bytov," dodala. Hotel a ubytovňa v Galante sú dnes vyťažené súčasnými zamestnancami Samsungu.
Problémy s ubytovaním slovenských zamestnancov už hlási aj nemecký Volkswagen, ktorý v Bratislave zamestnáva okolo 8000 ľudí z celého Slovenska. Predstavitelia automobilky o tom minulý týždeň hovorili s premiérom Mikulášom Dzurindom. Mimobratislavskí zamestnanci VW bývajú v ubytovniach, ktoré sú vzhľadom na zvyšovanie zamestnanosti v závode čoraz plnšie.
Ťažkosti so sťahovaním sa za prácou priznáva aj ministerstvo práce. Jeho zástupcovia nedávno presadili v parlamente zákon, podľa ktorého každý, kto sa presťahuje pracovať do iného mesta, dostane od štátu jednorazovú dávku 10 000 korún. Tieto peniaze by mali ľuďom pomôcť pri zabývaní sa v meste, kde nájdu prácu.
Bývanie nie je jediným problémom, ktorý treba riešiť v súvislosti s inváziou zahraničných koncernov na Slovensko. Svoju kapacitu má aj telekomunikačná sieť, ktorá je dnes vyťažená približne na 70 percent. Slovak Telecom už zavádza do ústrední novú technológiu NGN, ktorá v budúcnosti umožní ďalej zvyšovať kapacitu. „Na všetkých ústredniach dnes máme rezervu. Doplnením kariet sa kapacita jednotlivých ústrední zvýši," povedal hovorca Slovak Telecomu Radoslav Bielka.
Svoju kapacitu majú aj automatické triediace linky na poštách. Slovenská pošta včera nevedela povedať, na koľko percent sú v súčasnosti vyťažené.
Vyťaženosť telefónnych ústrední
Bratislava | 73 % |
západ | 65 % |
stred | 70 % |
východ | 66 % |
Investori a nové byty
mesto | investor | nové prac. miesta | výstavba bytov |
Trnava | PSA | 3000 | 260 |
Galanta | Samsung | 1000 | 80 |
Žilina* | Hyundai/Kia | 3000 | 600-1200 |
* Žilina ešte investíciu nezískala, primátor Ján Slota však verejne deklaroval, koľko bytov by mesto po príchode automobilky postavilo.