BRATISLAVA - Vládna agentúra SARIO, ktorá má podporovať zahraničných investorov na Slovensku, platí za svoju propagáciu súkromnej firme N-club. Firma pre ňu vyrobila najmenej dve reportáže do polhodinovej relácie V srdci Európy, ktorú STV vysiela každý piatok večer.
Jedna 10-minútová reportáž o úspechoch SARIO stála agentúru a teda štát 200-tisíc korún. Denník SME má kópiu faktúry, ktorú agentúra za reportáž zaplatila.
Riaditeľ SARIO Ján Bajánek odpovedal na otázku SME, či je nutné míňať peniaze na propagáciu agentúry, keď médiá prinášali informácie z tlačových besied, že „výroba takýchto šotov je iba dočasnou záležitosťou".
Vedúci odboru vzťahov s médiami v SARIO Ondrej Žember v stanovisku píše, že reportáže majú predstaviť agentúru v jej novej podobe aj v súvislosti využívaním fondov Európskej únie. „Nie je štandardom, aby SARIO za svoju publicitu platilo, ale v niektorých prípadoch sme sa k tomu rozhodli pristúpiť," píše Žember.
Eva Dušičková z firmy N-club tvrdí, že reportáže nie sú inzercia, ale týkajú sa integrácie Slovenska do Európskej únie a „na týchto témach spolupracujeme s ministerstvami". Redaktor relácie Tibor Bucha povedal, že v príspevku išlo o 100 dní Jána Bajánka vo funkcii a o priority SARIO - príchod firiem Hyundai či Rover. Bucha nie je redaktorom STV, ale „občas spolupracujem s pani Dušičkovou".
Branislav Záhradník z vedenia STV potvrdil, že televízia „má zmluvu so spoločnosťou N-club, ktorá túto reláciu dodáva bezodplatne 10-krát ročne". Relácia sa začala vysielať od januára 2004.
Bajánek odmietol povedať, koľko reportáží si agentúra objednala a koľko stáli. Na jej internetovej stránke sa čitateľ dozvie, že podľa Bajánka má agentúra na tento rok nedostatočný rozpočet - 42 miliónov korún na prevádzku a 12 miliónov na kapitálové investície.
Čo chcela štátna agentúra v televízii oznámiť
Z reportáže o štátnej agentúre sa divák STV v piatok večer mohol dozvedieť, že vlani pribudlo na Slovensku okolo 26 miliárd zahraničných investícií. Vzápätí sa na obrazovke objavil minister hospodárstva Pavol Rusko.
Potom hovoril riaditeľ SARIO Ján Bajánek a po ňom opäť Rusko, ktorý Bajánka po svojom príchode na ministerstvo poveril riadením agentúry. „Ak si dnes pozrieme makroekonomické ukazovatele, jasne vidíme, že Slovenská republika nebola nikdy tak dobre pripravená na prílev zahraničných investícií ako teraz," povedal minister.
Na záver Bajánek pripomenul, že na čele SARIO je sto dní. Reportáž sa skončila Bajánkovým citátom, že „Slovensko dobre dopadne" a Ruskovou poznámkou, že kríza vo vládnej koalícii krajinu môže o investície pripraviť. (mož)
STV: Je to dobrá relácia
BRATISLAVA - Člen vrcholného manažmentu STV Branislav Záhradník si myslí, že relácia V srdci Európy je dobrá, lebo v čase vstupu do Európskej únie mapuje „hospodárske aspekty integrácie".
SARIO máva o týchto témach samostatné tlačové besedy, o ktorých informovala aj STV v spravodajských reláciách. Záhradník podotkol, že v takejto relácii dostanú veci väčší priestor a najmä: „My dostávame program zadarmo a nemíňame peniaze koncesionárov." Otázku, kto to platí, „si musí zodpovedať ten, kto tie peniaze daňových poplatníkov míňa".
Pre STV je podstatné, aby v relácii nebola skrytá reklama, ale za pokuty zodpovedá firma N-club. „Cieľom relácie je poskytnúť informácie pre ekonomicky aktívnych ľudí," povedal Záhradník. (mož)