Akých zmien sa v uplynulom roku dočkala Všeobecná úverová banka a jej klienti?
V minulom roku zaviedla banka nový obchodný model a zrekonštruovala 45 nových pobočiek, ktoré ho reprezentujú. Je viditeľný nielen v budove ústredia na bratislavských Mlynských nivách, ale aj v pobočkách po celom Slovensku. Vyjadruje otvorenosť, modernosť banky a je komplementárny so zmenou produktového portfólia. Je zúžené a predizajnované tak, aby spĺňalo potreby klientov banky. Týka sa to predovšetkým privátnej klientely, ale zmeny sa udiali i v segmente mikropodnikateľov - živnostníkov a malých a stredných podnikateľov. Medzi spomenutými 45 pobočkami je zahrnutých 5 firemných pobočiek. Novú firemnú pobočku máme aj priamo tu, na Mlynských nivách. Tretia kategória podporujúca nový obchodný model sú systémy banky. Investovali sme približne 14 mil. eur do nových aplikácií, ktoré v súčasnosti fungujú asi v polovici z našich takmer 230 pobočiek. Do konca februára budú zavedené vo všetkých pobočkách. Tieto systémy sú vytvorené tak, aby zjednodušili obsluhu klienta na úrovni pobočky a banke umožnili lepšie riadiť vzťah s klientom. Je veľmi dôležité, aby sa pri obsluhe našich klientov zjednodušila administratívna náročnosť. To sú tie najdôležitejšie praktické zmeny a sú zastrešené zmenou korporátnej identity banky. Banka zmenila svoje logo a zmenila systém komunikácie. Naše logo v tvare elipsy znázorňuje dynamiku banky. Tá je vyjadrená zároveň tým, že sme predali viac ako 115 tisíc nových produktov obyvateľstvu. Naviac sme predali viac ako 50 tisíc Start kont určených mladým ľuďom od 15 do 26 rokov.
Ďalšia dôležitá vec vyplývajúca z nového obchodného modelu je, že banka bola veľmi úspešná v predaji hypotekárnych produktov. Presiahli sme hranicu 6 mld. Sk a predali sme viac ako 8 tisíc hypotekárnych produktov. Ten rozvoj je ozaj dynamický.
Úplne sme zmenili náš úverový proces. Banka dnes v mnohých prípadoch ponúka úverové produkty živnostníkom, podnikateľom zo svojej vlastnej iniciatívy. Takže si myslím, že meníme trend na slovenskom trhu, snažíme sa byť proaktívny v zmysle klientskej orientácie banky.
V minulom roku došlo na trhu k viacerým zmenám, najmä v legislatívnej oblasti. Ako pôsobili tieto zmeny na VÚB?
Zmeny v zákone o bankách iniciované predovšetkým Národnou bankou Slovenska hodnotíme ako pozitívne. Novelizovaný zákon je v mnohých ohľadoch lepšie definovaný, je skutočne na európskej úrovni a približuje slovenský bankový trh štandardom Európskej únie. Ak by som to mal zhrnúť podnikateľské prostredie pre banky sa stáva jasnejšie, transparentnejšie a je oveľa lepšie definované ako v minulosti.
Pokiaľ by som mal poukázať na niektoré menej príjemné faktory, tak v roku 2003 vznikol zmätok z toho, ako vykladať ustanovenia týkajúce sa štátnej podpory pre hypotekárne úvery. Tieto pochybnosti sa dodatočne vysvetlili, avšak banka nebola príliš šťastná z medializácie toho, či klienti bánk, ktoré ponúkajú moderný produkt na nešpecifikovanú nehnuteľnosť budú mať garantovaný štátny príspevok vo výške stanovenej do 30. júna 2003. Tieto veci vnímame niekedy veľmi citlivo, lebo znepokojujú klientov. Myslíme si, že prípadné vysvetľovanie medzi bankovým sektorom, ministerstvom financií a inými inštitúciami by nemali prebiehať v médiách. Napokon naši klienti a klienti iných bánk, ktoré úvery na nešpecifikované nehnuteľnosti poskytovali, dostanú štátny príspevok v tej výške ako bol daný, takže celá táto medializácia bola zbytočná.
Na druhej strane považujem za nešťastné, že štátny príspevok je va-riabilný. Ak si zoberiete hypotéku na 10, 15, možno 20 rokov, tak hľadáte istotu. Chcete vedieť, čo budete splácať, lebo je to obrovský záväzok. Naša perspektíva je samozrejme iná ako perspektíva štátu, ktorý musí znížiť deficit verejných financií. Pre rozvoj hypotekárneho trhu je dôležité vysvetliť klientovi, akým spôsobom sa táto situácia bude vyvíjať. Hypotéky rastú rapídnou rýchlosťou a ministerstvo financií odviedlo vynikajúcu prácu v tom, že hypotéky v ich začiatkoch podporilo. Budúcnosť ukáže, či doterajšia podpora bola dostatočná. Sme teda radi, že existuje štátny príspevok, ale myslíme si, že by mohol byť konštruovaný inak.
Aké zmeny očakávate v tomto roku v súvislosti so vstupom Slovenska do Európskej únie na bankovom trhu a vo Všeobecnej úverovej banke?
Veľká zmena prebehne v platobnom styku, pretože Európska komisia vytvára predpoklady pre to, aby celá Európska únia bola vnímaná ako jeden trh. Toto vytvára veľkú výzvu pre jednotlivé banky na zosúladenie poplatkovej politiky pre odchádzajúce a prichádzajúce zahraničné platby s parametrami stanovenými Európskou komisiou. Musí to byť riešené bankovou asociáciou a banky sa musia veľmi dobre pripraviť. Ďalší prvok, ktorý sa týka poplatkovej politiky VÚB i ostatných bánk sú bankomaty, pretože direktívy EÚ v tejto oblasti sú odlišné od doteraz platných.
Keby sme rozložili dopady vstupu Slovenska do EÚ na jednotlivé činnosti banky, tak žiadna dnes vykonávaná činnosť neostane bez zmeny.
Všeobecne sa dá povedať, že Európska únia sa veľmi snaží o ochranu spotrebiteľa. Znamená to, že i slovenský spotrebitelia vstupom do EÚ získajú lepšie prostredie pre svoju ochranu, čo je dobré pre vývoj bankového trhu i pre vývoj konkurencie. Na banky bude vytváraný omnoho silnejší a systematickejší tlak, aby vyhoveli pria-niam spotrebiteľov v tých najdôležitejších bodoch obchodnej interakcie. Slovenský spotrebitelia budú lepšie chránení a to je dobre.
Erika Remeňová