Bežná základná škola dostane od 20 876 do 21 740 korún na žiaka. Školy sú sklamané, väčšinou si mysleli, že dostanú viac. Od budúceho roka preto môžeme čakať masívnu racionalizáciu siete škôl. FOTO SME - PAVOL MAJER
Výšku normatívneho príspevku na žiaka v regionálnom školstve zverejnilo ministerstvo školstva minulý týždeň. Urobilo tak o jedenásť dní neskôr, ako mu káže zákon o financovaní škôl. Školy, odborári a najmä zriaďovatelia škôl tým neboli nadšení. „Došlo k porušeniu zákona o financovaní školstva, podľa ktorého musí ministerstvo zverejniť výšku normatívov vždy do 31. januára kalendárneho roka," povedal SME prednosta Krajského školského úradu v Bratislave Ľubomír Pajtinka.
Hovorkyňa ministerstva školstva Michaela Dobošová povedala, že časový sklz nebol až taký veľký, vzhľadom na to, že spracovávali údaje z vyše sedemtisíc škôl a školských zariadení.
Pajtinka si však myslí, že tento argument neobstojí. „Literu zákona musí dodržať každý."
Niektorých riaditeľov škôl podráždilo aj to, že minister namiesto toho, aby urýchlil spracovanie normatívov, si odskočil na služobnú cestu do Afriky.
Niekoľko škôl bolo prekvapených, že nedostanú celé sumy podľa počtu žiakov. Zo zákona sú totiž ich zriaďovatelia v tomto roku povinní presunúť na školu len 80 percent zo mzdového normatívu a 75 prevádzkového normatívu (v budúcom roku to bude o päť percent viac). Zvyšok školám môžu, ale nemusia poslať. Pravdepodobne ich prerozdelia podľa uváženia medzi školy vo svojej pôsobnosti a časť peňazí si nechajú ako rezervu. Ak školy dostanú menej ako 95 percent toho, čo dostali na žiaka vlani, ešte sa nemusia obávať, že nevyžijú. V prechodnom trojročnom období im totiž ministerstvo školstva pošle na účet toľko peňazí, aby 95 percent dosiahli. „Školy, ktoré v minulosti dostávali veľa peňazí, nepadnú naraz," hovorí minister Fronc. Ministerstvo ich bude dotovať ešte dva roky, potom však už nie.
Zmeny vo financovaní škôl pocítia aj rodičia. Niektoré školy sa budú musieť zavrieť, iné zlúčiť. Môže sa teda stať, že ich deti budú dochádzať na väčšie vzdialenosti ako doteraz. Ak sa zavrie jediná škola v obci a deti budú musieť denne dochádzať do školy vo vedľajšej dedine, je jej zriaďovateľ povinný im preplatiť náklady na cestu.
Koľko ste presne dostali? Zistite si to on-line
Oddnes by ste mali na internetovej stránke ministerstva školstva nájsť kompletný zoznam všetkých takmer 7000 škôl a školských zariadení. Pri každej škole má byť uvedená položka, koľko kto dostal, aký má prevádzkový, aký mzdový normatív, aké náklady na teplo.
Všetky tieto informácie mali byť odvčera na webovej stránke www.education.gov.sk.
V pondelok doobeda ani v čase našej uzávierky tam však neboli - podľa informácií hovorkyne ministerstva školstva Michaely Dobošovej by tam mali byť dnes. (sr)
Na čo sa môžu použiť peniaze z normatívov
MZDOVÝ NORMATÍV
- slúži prioritne na financovanie tarifných platov a zákonných nárokových zložiek platov zamestnancov a na úhradu odvodov z vyplatených miezd
- na vykrytie miezd pedagógov a nepedagogických zamestnancov školy (prevádzka)
- na vykrytie časti miezd THP pracovníkov podľa pomernej časti výkonu
- na personálne zabezpečenie výchovno-vzdelávacej činnosti školy, a to aj nad rámec povinného vyučovania (nepovinné predmety, delenie triedy nad rámec povinného delenia)
- na zvýšenie nadtarifných zložiek platu, ak sú zabezpečené peniaze na tarifné platy a nárokové zložky
Nie je určený na:
- mzdy vychovávateľov, vychovávateliek školských klubov detí na základných školách, ani na mzdy zamestnancov v školskej jedálni, v školských zariadeniach a podobne.
PREVÁDZKOVÝ
- na zabezpečenie prevádzkových potrieb súvisiacich s výchovno-vzdelávacou činnosťou školy podľa učebného plánu
- na zabezpečenie pomernej časti fixných výdavkov (teplo, voda, elektrina, atď.), budovy školy, ktoré škola využíva v čase vyučovania
- na zabezpečenie pomernej časti variabilných výdavkov (ďalšie výdavky na tovary a služby, okrem fixných) potrebných na zabezpečenie vyučovania
Nie je určený na:
- zabezpečenie prevádzky školských klubov detí pri základných školách, školskej jedálne, školského zariadenia, ani na financovanie prevádzky objektov školy v čase, keď sa využívajú na iné účely
Upozornenie:
Školy si služby spojené s vedením mzdovej a ekonomickej agendy, opravu a údržbu objednávajú a hradia z vlastných prostriedkov. Môžu si ich objednať v obci, u živnostníkov, vo firimách, môžu ich tiež zabezpečiť pracovníci školy. (sr)
Zdroj: MŠ SR
Trochu čísel
* Celkový objem prostriedkov, ktoré má ministerstvo školstva k dispozícii účelovo na školy, je 29 miliárd 630 miliónov korún. Z toho je 656 miliónov kapitálov. V rezerve je 925 miliónov (6 percent celkového objemu peňazí).
* Rezerva, ktorú vyčlenilo ministerstvo školstva, nie je celá určená na koncoročné dofinancovanie škôl, ako bola doteraz. Hlavnú sumu rezervy totiž tvorí 700 miliónov na prechodné zmiernenie rozdielov pri nabiehaní na nový systém financovania. Budú sa z nej tiež platiť vzdelávacie poukazy (zatiaľ sa však nevie, či to bude 500 korún na žiaka, alebo 1000). Rezerva pre školy tak predstavuje len 2,5 percenta z celkového objemu. Pre porovnanie, v minulosti išli len na mzdovú rezervu tri percentá objemu.
* Na garantované minimum ministerstvo školstva vyčlenilo 500 miliónov korún. Keby nemuselo školy „vyťahovať" na toto minimum, mohol by sa normatív zdvihnúť v priemere o 1500 korún na žiaka. (sr)
Ak dostanú celý normatív, ako-tak vyjdú
Riaditelia základných a stredných škôl v týchto dňoch počítajú, či z normatívov vyjdú alebo nie. Richard Savčinský, riaditeľ Základnej školy na Mudroňovej ulici v Bratislave, hovorí: „Keby som dostal celý normatív, vyšiel by som s odretými ušami. Stačilo by to však len na na základnú prevádzku, nie však na rozvoj školy, nákup učebných pomôcok či príplatky učiteľom. A to je naša škola druhá najväčšia v Starom Meste - má 460 žiakov."
V tejto súvislosti je preňho rozhodujúce, akú sumu si nechá zriaďovateľ. „Ak si nechá 20 percent z normatívov a prerozdelí ich podľa svojho uváženia medzi školy v svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, bude to znamenať, že niektoré školy budú dotovať druhé, slabšie," povedal SME. (sr)