Na obrázku sú dve oblátky s rovnakým názvom. Spoločnosti I. D. C. prekážka, že česká firma Opavia Lu začala Horalky predávať v obale, ktorý je zameniteľný s ich pôvodným obalom. FOTO - I. D. C.
potravinárskeho koncernu Danone, totiž začala predávať keksy, ktorých obal a názov sa podľa I.D.C. nápadne podobá na známe Horalky.
Od súdu I.D.C. žiada, aby zakázal českej spoločnosti používať značku zameniteľnú s ich ochrannou známkou. Okrem toho chce aj primerané finančné zadosťučinenie a vydanie predbežného opatrenia, ktoré znemožní Opavii Lu uvádzanie takzvaných „nových Horaliek - Opavia" na trh.
Horalky vyrábané Opaviou sa podobne ako v Českej republike aj na Slovensku do októbra minulého roka predávali pod rovnakým názvom, ale ich obal bol výrazne odlišný. Nebol totiž priesvitný, ale tmavomodrý a obsahoval výrazné logo Opavie. „Na novom obale už logo výrobku nenájdete, čo je zaujímavé," povedal včera generálny riaditeľ I. D. C. Pavol Kovačič. Český výrobok má pritom nižšiu hmotnosť a na pultoch obchodov je približne o 50 halierov lacnejší. Horalky v nových obaloch Opavia Lu distribuuje po celom Slovensku, podľa Kovačiča ich však niektoré obchodné reťazce na svoje pulty odmietli prijať. Stanovisko Opavia Lu sa nám nepodarilo získať.
Predstavitelia I.D.C. Holding očakávajú, že súd aspoň v prípade predbežného opatrenia zastavujúceho predaj českej Horalky v novom balení rozhodne rýchlo. Podľa Kovačiča by toto rozhodnutie mohlo byť vydané do dvoch až troch týždňov. V samotnom súdnom konaní však takí optimisti nie sú. „Bude to test vymožiteľnosti práva k duševnému vlastníctvu na Slovensku," povedal Kovačič s tým, že v SR sa podobné prípady riešia aj niekoľko rokov, kým vo vyspelej Európe súd rozhodne do pol roka.
Horalky sa začali vyrábať v roku 1956 a odvtedy sa zmenili len minimálne. Podľa potravinárskej terminológie ide o obvodovo máčané oblátky. Horalka má na trhu takýchto oblátok až 30-percentný podiel. Ročne prinesú Horalky tržby firme I. D. C. Holding od 300 do 400 miliónov korún. (sita, jj)