Ľudia chcú ušetriť - radšej nakupujú v tržniciach

BRATISLAVA - Nakupovaním v tržnici sa dajú ušetriť tisíce. Vyplýva to z porovnania cien v obchodoch a na trhoviskách. Najnovšie januárové zdraženie prilákalo do tržníc aj ľudí, ktorí sem doteraz nechodili. Už minulý rok vzrástli tržby trhovníkom o tretin

u na úkor bežných obchodov.

Ľudia nakupujú na trhu najmä oblečenie, ovocie a zeleninu, ale dostať tam aj hrnce, elektroniku či kozmetiku.

Ušetriť sa dá predovšetkým na oblečení. Džínsy v značkovom obchode stoja vyše 2000 korún, v hypermarkete 900 a v tržnici ich dostať aj za 300. Rozdiel v kvalite pritom nie je zďaleka taký veľký ako v cene.

V tržniciach sa nepredávajú značkové výrobky, lebo tovar pochádza väčšinou z Ázie, kde využívajú výhodu nízkych nákladov a výrobcovia často len kopírujú známe značky a neutrácajú na vývoj. Môžu tak výrobok ponúknuť za oveľa nižšie ceny ako ich kamenní konkurenti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Za 29 rôznych výrobkov, ktoré by v hypermarkete stáli takmer 15 400 korún, by sme na bratislavskej tržnici na Miletičovej ulici zaplatili len necelých 8100 korún.

Je predávaný tovar kvalitný?

„Neplatí, že cena je zárukou kvality," hovorí Iveta Valentová z Vipotestu Partizánske, ktorá robí testy topánok. Rovnako dobre môže poslúžiť topánka za 900 korún z tržnice ako topánka za 6-tisíc známej zahraničnej značky.

Toto tvrdenie platí všeobecne a je na zákazníkovi, aby rozpoznal kvalitu tovaru. Dôležité je poriadne si tovar prezrieť. Oblečenie by sa nemalo párať, gombíky by mali byť kvalitne prišité, na svetroch by nemali púšťať očká. Pri elektronike je potrebné vyskúšať všetky funkcie.

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že tovar na trhovisku je rovnako kvalitný ako v lacných obchodoch. Spravidla ponúkajú rovnaké výrobky, no na trhu za podstatne nižšie ceny.

SkryťVypnúť reklamu

Kto kupuje na trhu, nemal by očakávať, že výrobok mu vydrží naveky, ale môže rátať so životnosťou aspoň 6 mesiacov.

Elektroniku je lepšie v tržnici nekupovať, lebo väčšinou ide o nekvalitné a dokonca nebezpečné napodobeniny známych značiek. Preto nie je dobré kupovať tržnicovú elektroniku ani ako hračky pre deti.

S oblečením je to inak. Oplatí sa tu kupovať predovšetkým pre deti, ktoré rýchlo vyrastú. Pozor si však treba dávať pri kúpe detských topánok na ich tvarovanie, aby sa dobre vyvíjala klenba detskej nohy.

Rozdiel medzi značkovým oblečením a tržnicou spočíva predovšetkým v množstve ponúkaných modelov a ich vyhotovení, ale kvalita je spravidla rovnaká. Šaty v tržnici sa predávajú vo väčších množstvách toho istého modelu, kým v značkových obchodoch býva z každého modelu len niekoľko kusov.

SkryťVypnúť reklamu

Značkové výrobky sú drahšie práve aj pre samotnú značku, lebo aj zdanlivo obyčajné tričko je dielom drahého návrhára.

Ako reklamovať?

Záručná lehota na tovar kúpený na trhovisku je rovnaká ako pri tovare kúpenom v klasickom obchode, teda minimálne 6 mesiacov. Dôležité je mať pokladničný blok, ktorý väčšina predajcov na trhoviskách nedáva, hoci je to ich povinnosťou.

Pri reklamácii má obchodník 30 dní na to, aby rozhodol o jej oprávnenosti. Ak to v tejto lehote nestihne, považuje sa reklamácia za uznanú a zákazník má právo na vrátenie peňazí. Dodržiavenie priebehu reklamácie kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Ak predajca odmietne prevziať tovar na reklamáciu, môže sa na ňu zákazník obrátiť. Inšpekcia môže za porušenie pravidiel reklamácie udeliť pokutu až pol milióna.

SkryťVypnúť reklamu

Zákazníci sa môžu sťažovať aj správcovi trhoviska, ktorý určuje podmienky predaja. Veľakrát však stačí len obchodníkovi povedať, že sa obrátite na inšpekciu. Väčšina predajcov potom reklamáciu rýchlo vybaví.

Porovnanie cien v obchodoch a na trhoviskáchhypermarketBratislava - MiletičovaKošice - BlšákBanská Bystrica - trhoviskoNitra - tržnicaŽiar nad Hronom - blšákTrenčín - Maximo Pánske tepláky 229 150 180 250 150 170 169
Dámske tepláky 229 200 180 250 190 130 157
Detské tepláky 149 120 120 180 150 80 140
Dámske nohavičky 5 ks 114,5 100 150 400 150 100 120
Pánske slipy 5 ks 172 133 100 150 150 125 120
Zimná bunda - pánska 899 600 300 650 650 700 160
Zimná bunda - dámska 899 650 300 550 350 700 450
Zimná bunda - detská 449 350 200 350 350 350 200
Flanelová košeľa 799 190 120 220 120 90 119
Obyčajná košeľa 215 150 100 220 150 130 260
Ponožky 5 ks 199,5 50 50 120 80 50 25
Pánske rifle 899 300 300 450 540 400 483
Dámske rifle 899 300 300 680 590 450 260
Detské rifle 215 200 150 350 400 250 210
Čierne nízke čižmy, dámske 790 590 250 450 550 250 249
Školská taška 799 350 250 300 640 250 270
Dámska čierna kabelka 549 250 150 200 240 180 150
Posteľná plachta 349 180 210 170 90 100 92
Návlečky na periny a vankúše 449 480 380 x 750 180 235
Dámske pančuchy 29,9 20 20 x 11 14 20
Pánska čiapka 59 50 70 150 180 120 99
Dámska čiapka 100 70 70 150 100 120 99
Detská čiapka 25 40 160 150 100 70 50
Pánske slnečné okuliare 329 x 100 180 120 120 x
Dámske slnečné okuliare 199 x 100 180 150 120 x
Detské slnečné okuliare 70 x 100 120 80 120 x
Utierka na riad 30 20 19 20 15 15 x
Sada smaltových hrncov 1199 500 1899 x 1299 x x
Pánske hodinky 1199 150 150 450 1300 140 x
Dámske hodinky 1168 150 150 180 1200 140 x
Detské hodinky 768 80 150 100 1000 140 x
Ručný elektrický šľahač 599 x x 450 599 x x
Rádiomagnetofón s CD prehráv. 1499 1650 x 1300 1800 1400 x

Pozn.: V tabuľke sú uvedené najnižšie ceny, ktoré sme na trhoviskách našli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 564
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 280
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 074
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 251
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 846
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu