Peter Gabriel (vľavo) a Brian Eno veria, že internet pomôže hudobníkom. FOTO - REUTERS
avili koncom januára na francúzskom hudobnom veľtrhu MIDEM iniciatívu s názvom Úžasná únia sťahovaných umelcov (Magnificent Union of Digitally Downloading Artists - MUDDA), vyzývajúcu umelcov na odštartovanie novej digitálnej revolúcie v hudbe.
„Niektorí ľudia si myslia, že sa chceme odtrhnúť do hudobného biznisu, ale to nie je zmyslom našich aktivít," vysvetľuje Peter Gabriel, podľa ktorého hudobníci stále potrebujú nahrávacie spoločnosti, pretože „sú dobrí v robení hudby, nie však v marketingu." Podľa nich sa však dá robiť veľa vecí nezávisle a umelci by nemali byť otrokmi veľkých vydavateľstiev.
Gabriel, novátor britského rocku, si pamätá obdobie 70. rokov, keď mladí muzikanti nemohli ovplyvniť ani dizajn albumov. Mnoho vecí sa odvtedy zmenilo. Dnes internet umožňuje umelcom, aby sa stali predavačmi svojich diel: „Budú na začiatku potravinového reťazca, nie na jeho konci, kde sú teraz."
Prečo by umelci nemohli zoznámiť fanúšikov so skicami nových pesničiek, s tým čo majú v zásuvkách alebo s materiálom, ktorý sa na album nedostane? „Chceme sa zamerať skôr na proces tvorby ako na finálny produkt. Na internete môžete dať k dispozícii viac hudby vo forme, akej chcete, za cenu, akú si určíte. Môžeme vydávať surové, nedokončené skladby. Hlavné je, aby sa hudba dostala k fanúšikom," tvrdí Gabriel.
Bývalý člen kapely Genesis verí, že nahrávacie spoločnosti musia prehodnotiť svoj doterajší vzťah s hudobníkom, ktorého zastupujú. „Umelci, ktorí podpísali zmluvu s labelmi, sa stali nájomnými robotníkmi. Teraz nastal čas, aby mali väčšie slovo pri tom, ako sa s ich hudbou narába," píše sa na stránke mudda.org.
Zakladatelia iniciatívy poukazujú na fakt, že čoraz viac hudobníkov využíva sieť na zverejnenie hudby. Tvrdia, že im chcú ukázať cestu, ako speňažiť tvorbu. „V tejto oblasti treba viac experimentovať," myslí si Brian Eno, vizionár a vyhľadávaný producent, ktorý stojí napríklad aj za nahrávkami skupiny U2. „Formát CD bráni vydávať štvorminútové skladby, pretože to nie je efektívne, rovnako ako 151-minútovú kompozíciu. Kompakt je limitujúci, ale internet to môže zmeniť. Keď chcete niečo zadarmo vystaviť v sieti, je to vaša vec!"
J. B. Kladivo: Internet je najširšia kultúrna platforma
Spevák a skladateľ JÁN BOLESLAV KLADIVO začínal v polovici deväťdesiatych rokov ako svojrázny pesničkár, spievajúci básnik, ktorý sa čoraz viac venuje elektronickej hudbe. Vydal štyri albumy, posledný Nové kĺby vyšiel zatiaľ iba na internete a fanúšikovia si ho koncom minulého roka mohli stiahnuť z jeho domovskej stránky www.kladivo.com. J. B. Kladivo, jeden z najznámejších šíriteľov svojej hudby po sieti na Slovensku, teraz pripravuje akciu, na ktorej si budú môcť stiahnuť jeho debutový album Nahá.
Prečo ste dali prednosť zverejneniu pesničiek na sieti? Mali ste problémy s vydavateľom?
„Bol to vianočný darček fanúšikom. Darčeky budú mať pokračovanie. Nové kĺby som ponúkol jednému vydavateľstvu, ale odpoveď som nedostal."
Objavia sa Nové kĺby aj na normálnom nosiči?
„Ak niekto prejaví záujem, prečo nie?"
Chceli by ste svoju hudbu v budúcnosti distribuovať výhradne cez internet?
„Nie. Každé médium má svoje čaro. Kniha, digitálny nosič alebo sieť, to sú technologické artefakty, ktoré netreba preceňovať alebo podceňovať."
Patrí na internet akákoľvek hudba alebo iba elektronická?
„Internet je najširšia kultúrna platforma. Najmenej cenzurovaná, čiže ovládaná, čiže relatívne slobodná. Odpoveď na otázku je: áno akákoľvek." (peb)