Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky
RIADITEĽ STV RICHARD RYBNÍČEK

Mám dobrý pocit, že som splnil sľub

Ako štrnástemu riaditeľovi v poradí sa mu podarilo rapídne znížiť stav zamestancov Slovenskej televízie. Prepúšťanie nazval prvým krokom, za ktorým sľuboval od 1. januára 2004 krok druhý. Veľa ľudí mu neverilo, že sa mu podarí. Podaril. Slovenská televízi

a ďalej stojí, navyše sa v nej dabuje, nakupujú sa filmy, nakrúcajú vlastné relácie. Diváci konečne začínajú chápať, za čo platia medzitým zvýšené koncesionárske poplatky. Mnohí mu však neveria ďalej. Richard Rybníček.

STV vstúpila do nového roka 1. 1. o 19.30. Ozvali sa vaše kroky, zjavila sa vaša tvár. Viete, že vás odvtedy mnohí volajú slovenský terminátor?
Neviem, ešte som to nepočul. (Smiech.)
Rád sa vidíte na obrazovke?
Nie, ale som presvedčený, že moja prítomnosť na obrazovke je nutná. Mala by to byť súčasť práce každého riaditeľa televízie.
Tieto praktiky ste prebrali zo svojho pôsobenia v komerčnej televízii?
Inšpiroval ma pán Železný, ktorý to zaviedol v Nove. Komunikácia človeka zodpovedného za firmu s divákom je potrebná. Ktokoľvek by to nerobil, robil by chybu.
Kritizujú vás však, že si v relácii Odpovede na otázky pestujete kult osobnosti.
Nie, nehovorím v tom programe o žiadnych politických veciach. Venujem sa len televíznej problematike - odpovedám na otázky divákov. Divák rád vidí, kto riadi inštitúciu, rád si sám urobí názor, či mám jasný cieľ, či som zodpovedný, a tomu napomáha, že s nimi komunikujem priamo.
Nakoľko si uvedomujete, že nové relácie v produkcii STV sa dosť blížia komerčnému modelu? Čo dobré sa dá z komerčnej televízie prebrať pre verejnoprávnu? Na čo si treba dať, naopak, pozor?
Za posledných 13 rokov všetci kritizovali, ako funguje STV. A nič. Prebral som ju v žalostnom stave. Ponúkol som projekt, prijali ho, a ten teraz napĺňam. Môj projekt vychádzal z možnosti, ako môže verejnoprávna televízia na dvoch okruhoch na 5-miliónovom Slovensku fungovať a prežiť. Jednotku som navrhol vytvoriť ako typ rodinnej televízie, konkurencieschopnej komerčným televíziám. Dvojka má plniť menšinový a vážnejší žáner. Som presvedčený, že je to jediná cesta. Moji kritici sa nazývajú mediálnymi odborníkmi, ale sú to len mediálni teoretici.
Pripúšťate teda, že Jednotka je komerčná?
Áno. Bude vysielať filmy a vlastné programy, ktoré sledovanosťou zabezpečia dobré reklamné príjmy a zo ziskov si môžeme dovoliť financovať aj Dvojku.
V čom potom bude STV odlišná?
Má predsa dva okruhy a na oboch nájdete aj programy, ktoré v komerčnej televízii nikdy neuvidíte. Na jednotke však pokojne môžeme vysielať komerčne úspešné filmy, hollywoodsku aj európsku produkciu. Neupustíme od vysielania ľudovej zábavy.
Máte za sebou veľa sporov - s odbormi, filmármi aj hercami. Každý sa sťažuje na vašu aroganciu v nezáujme informovať ich dopredu o krokoch, prípadne s nimi diskutovať. Ako to je?
Mojou prvoradou úlohou je chrániť peniaze a značku STV. Trvám na tom, že všetky rozhodnutia sú v súlade so zákonom, na fungovanie televízie sú štandardné. Nevidím dôvod, prečo by som ich mal dopredu konzultovať so spomínanými skupinami. Snažím sa pre túto inštitúciu nazhromaždiť peniaze, aby z nich mohli žiť tvorcovia, herci, aby mohli tvoriť a aby som ich mal vôbec z čoho platiť, lebo doteraz to tak nebolo. Konzultujem len s ľuďmi v rámci manažmentu STV, prípadne s ľuďmi, ktorým dôverujem a nevidím dôvod, prečo to robiť inak.
Nebolo by dôvodom aspoň to, že by sa situácia mohla rýchlejšie vyriešiť. Možno by boli uspokojení čo len z chuti ku kompromisu. Napríklad herci, ktorí momentálne STV ignorujú a odmietajú účasť v reláciách, ktoré vyrábate.
Poviem to prvýkrát verejne. Herci ako jednotlivci by nemali žiaden problém individuálne s STV rokovať. Mám filmy aj peniaze na dabing. Celý spor je v tom, že chcem vyjednávať individuálne, nie s hereckými odbormi (HOS). Nebudem riešiť akési jednotné podmienky pre všetkých hercov za jednotné sadzby. Považujem to za nespravodlivé. Prečo by som mal platiť vynikajúcemu dabingovému hercovi rovnaký honorár ako začiatočníkovi alebo horšiemu hercovi? S hercami chcem dohodnúť konkrétne sumy pre každého. To oni si nechcú prísť vyjednať peniaze. Žiaľ, mnohí ani nepoznajú zmluvy, ktoré im ponúkame.
Neochota je teda aj na ich strane?
Na strane hercov sú asi traja predstavitelia HOS, to sú modly. A čo tieto modly povedia, to ostatní herci spravia. No, a modly povedali, že zmluvy sú protizákonné, nechoďte vyjednávať s STV. Týka sa to len bratislavských hercov, nebratislavskí normálne pracujú a zarábajú.
Neboja sa, že ich jednotlivo presvedčíte na najnižšie honoráre?
Je lož, že keď sme znížili sadzobník za slučku, tak automaticky dostane každý najnižšiu sadzbu. Ak to nevyskúšajú, tak to nezistia. Nikdy by som si nedovolil ponúknuť vynikajúcemu hercovi nízky honorár, ja k nim mám úctu. Všetko je len dohovor dvoch strán a tou druhou stranou nemá byť HOS, ale herec.
Jeden z problémov je, že nechcete vyplácať tantiémy. Markíza ich prestala platiť ako prvá, ale zato ju nikto neignoroval. Cítite sa ako obeť, že herci začali vydierať akurát STV?
Je mi jedno, ako je to v Markíze. Správame sa podľa toho, čo si môže STV dovoliť a, samozrejme, podľa zákona. Správanie predstaviteľov HOS sa mi zdá trochu emocionálne.
Ibaže, je tu predsa uzákonený nejaký autorský zákon. Nejde o to, že ho nemusíte dodržiavať, lebo tak nerobia ani iní, ale o to, že ho majú dodržiavať všetci.
Problém je opäť v tom, že mnohí bratislavskí herci nepoznajú ani tieto zmluvy. Trvám na tom, že celé zmluvy, ktoré ponúkame umelcom ohľadom platby aj tantiémov, sú právne v poriadku. Ponúkam isté zmluvné podmienky, o ktorých chcem rokovať s hercami individuálne, a buď sa dohodneme, alebo nie.
Ak tú situáciu nezvládnete, sťažujete tým prácu svojim dramaturgom a scenáristom. Každú reláciu najlepšie predajú známi ľudia - herci, a tí odmietajú účasť. S kým majú dramaturgovia spolupracovať?
Dramaturgovia sú tu šikovní, musia si poradiť a za to sú aj platení. Nebojím sa však o to, že by sme situáciu nezvládli.
Komerčné televízie sa bránia pozývaniu hostí od konkurencie, ktorou ste im aj vy. Prečo ste to vy dovolili a vo vašich programoch hosťujú tváre Joj aj Markízy?
Ja v tom nevidím nič zlé. Netvrdím, že by tu mal moderovať program moderátor z Markízy, ale ako hosť sa objaviť môže.
Každá komerčná televízia používa aj printové periodikum na propagáciu svojich programov. Ste spokojný, ako médiá reagujú na nové podnety od vás?
Nemáme problém s médiami. Naša výhoda je, že STV je ako značka už skoro 50 rokov etablovaná. Je však pravda aj to, že za posledné roky značka degradovala. Dostávam množtvo e-mailov od ľudí, ktorí mali STV naladenú na pätnástom kanáli, lebo ju nepozerali. Dúfam, že budú mať dôvod si ju navoliť na svojich ovládačoch na popredných kanáloch.
Možno sa stane, že aj v tv programoch bude STV prvá v poradí, odkiaľ ju vytlačila Markíza...
Presne to je naša ambícia.
Poďme trochu k vášmu prvému kroku - prepúšťaniu. Hneď po nástupe sa vám podarilo vyhodiť jedného opitého zamestnanca. Bol alkohol v STV problém? Ako je to dnes?
Bol tu problém s alkoholom, robili sme aj náhodné kontroly. Dnes sa tu už alkohol nepredáva a myslím, že sme tento problém zažehnali. Nechcem už o tom hovoriť.
Pri niektorých výrobách sú určité technické problémy, zvukové, kamerové. Nie je to daň za to, že ste pustili aj ozajstných profesionálov?
Nie. Ostali tu pracovať ľudia - profesionáli, ktorí tu ostať mali. S mnohými prepustenými spolupracujeme externe. Problém nie je v ľuďoch, ale v technike. Je v dezolátnom stave. Dlhé roky sa do technológií neinvestovalo. Vyzerá to tu ako technologické mauzóleum.
Porovnávate to teraz s Joj?
Samozrejme aj s Joj, ktorú dôkladne poznám. Treba si uvedomiť, že čím modernejšiu technológiu kúpite, tým menej ľudí potrebujete na obsluhu, a tak dochádza zase len k prepúšťaniu. Na to, čo robilo päť ľudí, stačí jeden.
Nemáte problém, že novú techniku nevedia pracovníci obslúžiť a tým ju využiť?
Nie. Napríklad virtuálne štúdio, ktoré máme na správy, nemá na Slovensku okrem nás nikto. Dnes sú v STV jediní ľudia, ktorí s ním na Slovensku vedia robiť.
Keď ho zvládajú, prečo ste robili správy na záznam?
Všetci technici aj tvorcovia chceli ísť naostro. Moje rozhodnutie bolo ísť prvých šesť dní na záznam. A bolo to rozhodnutie dobré. Zvolil som konzervatívnejší prístup.
Nebolo lepšie vysielať ešte pred novým začiatkom do steny, a tak sa to naučiť? Neutrpela tým aktualita správ?
Nie. Dodacie lehoty štúdia boli také, že skúšať sme nemohli. Nahrávalo sa to trištvrte hodiny pred reálnym časom a nikdy nám nič neušlo. V prípade kritickej situácie by sme aj vtedy boli schopní zareagovať, aj keby sa, nedajbože, stalo niečo podobné ako s dvojičkami. Od 7. januára ideme naživo a všetko je v poriadku.
Ktorá z nových relácií vás upútala najviac? Sklamala niektorá vaše očakávania? Rozdeľte to podľa osobného vkusu a podľa prvých výsledkov sledovanosti.
K tomuto sa vyjadrím až po sto dňoch vysielania. Poviem len toľko, že som pyšný na živé dvojhodinové regionálne vysielanie na Dvojke, čo je unikát. Spustili sme fantastickú reláciu Vitajte u nás - dvojhodinový priamy prenos, v ktorom predstavujeme jednotlivé regióny Slovenska s regionálnymi umelcami aj gastronómiou. Je to výborný nápad, zvládnuté a čisto verejnoprávne.
Čitatelia by si radi prečítali, do ktorých relácií vkladáte nádej?
Nádej vkladám do odlišnosti Jednotky a Dvojky. Každý si môže vybrať. Na Dvojke je relácia Pod lampou, ktorá nemá ambíciu byť objektívna, ale vyvolávať polemiky. Som spokojný s Literárnym okom Dada Nagya, s Alenou Heribanovou. V priamom prenose spúšťame reláciu Metro o alternatívnej hudbe na Slovensku, čo je ďalšia obrovská vec. Na Jednotke si myslím, že o dva-tri mesiace bude úplným hitom Vadkerti talkshow. Ľudia sa aj vďaka tomu prestávajú báť hovoriť. Rovnako veľa očakávam od šouprogramov, od MM SHOW Milana Markoviča a ďalších.
Vy by ste boli rád, keby vám novinári kládli podobne plytké otázky ako Markovič svojim hosťom?
Mňa zaujíma, ako sa program uchytí.
Máte nejaké výsledky sledovanosti?
Za prvých 15 dní. Je to denníčkové meranie, ale čísla sú veľmi povzbudivé. Rozhodujúce budú peoplemetre.
Nové relácie ste postavili na známych a vracajúcich sa tvárach. Akú šancu majú nové tváre?
Veľkú.
Sľubovali ste aj dokumenty. Okrem utorkových prebratých dokumentov môžeme očakávať aj nejaké z vlastnej výroby STV či aspoň slovenskej produkcie?
Už dnes vysielame aj veľa slovenských dokumentov. Tento rok máme v pláne nakrútiť dvanásť vlastných pôvodných dokumentárnych filmov, ktoré sa už aj vyrábajú. Dokumenty chceme aj koprodukovať.
Povedali ste, že chcete byť najúspešnejší zo všetkých predchodcov, STV do 2 rokov stabilizovať a do 4 vytvoriť Markíze konkurenciu. Vyčítajú vám však slabo podporenú pôvodnú tvorbu, ale pritom zahraničné filmy kupujete s tým, že ich veľmi preplácate.
Preplatili sme len v jednom prípade, ale to nijako neohrozilo ekonomiku STV. Navyše, určite sa budeme podieľať na výrobe pôvodnej dramatickej tvorby. V najbližších týždňoch vypíšeme tender na pôvodný denný seriál, v koprodukcii chceme podporiť aspoň jeden-dva filmy. Budeme uvažovať o možnosti nakrúcať inscenácie, ale inak, ako sa robili doteraz. V septembri by sme sa už chceli baviť o konkrétnych projektoch a aj ich začať nakrúcať.
Nebolo krátkozraké pustiť program OTO televízii Joj?
Nie, bolo to najlepšie rozhodnutie, aké som mohol urobiť.
Vnímate sa ako sebavedomý a sebaistý? Nezapochybujete, keď s takou istotou všetko hodnotíte ako svoje najlepšie rozhodnutie?
Snažím sa robiť rozhodnutia, aby boli podložené a vyargumentované. Potom na nich trvám. Samozrejme, čas môže ukázať, že niektoré neboli ideálne. Ako človek môžem zaváhať, ale ako manažér musím niesť zodpovednosť.
Vráťme sa k OTO.
Ešte ani nenabehli všetky naše programy, naši moderátori a relácie sa nestihli etablovať, a tak by nemali v tom hlasovaní šancu. Ponúkol som posunúť termín, a s tým som neuspel, takže som to pustil.
Akoby ste rád provokovali aj tam, kde netreba. Verejná mienka sa zdvihla pri prijatí Mariána Kardoša ako ekonomického redaktora. Sledujete jeho činnosť, keď ste sa zaňho osobne zasadili?
Zobral som to ako isté zmierenie, ako signál do spoločenských a politických kruhov. Ja som sem neprišiel robiť stranícku politiku. Dal som šancu človeku, ktorý robil hovorcu HZDS a dnes je radovým redaktorom, ktorý nemôže nič ovplyvniť v zlom, lebo podlieha kontrole šéfredaktora.
Myslíte, že keď ide o profesionálne veci, treba ľuďom odpúšťať?
Treba im dať šancu, druhú šancu.
Vedeli by ste dať šancu eštebákovi? Pre mnohých je niekto, kto obhajoval záujmy Horizontu, firmu ktorá ľudí okradla o miliardy, záujmy HZDS, ktorá v spolupráci so SIS likvidovala ľudí, rovnaký ako eštebák.
Určite by som sem nezobral človeka, ktorý spáchal trestný čin a prebieha vyšetrovanie. Ja som len zobral človeka, ktorý možno má komplikovanú pozíciu v minulosti, ale nikto mu nič nedokázal. Keby som urobil z Mariána Kardoša šéfredaktora, tak by to bol vážny problém. Ale neurobil som to.
Veď práve! Keby bol taký dobrý, že ho ako šéfredaktora potrebujete, a nikto lepší nejestvuje, tak dobre. Sú však jeho výsledky práce také mimoriadne, že to bolo nutné?
To ukáže čas.
A čo antidiskriminačná kampaň? Nepustili ste ju do vysielania. Je vo vašej kompetencii rozhodovať, či spĺňa požiadavku vysvetľujúcej kampane, keď ju vláda odsúhlasila?
Verejnoprávna inštitúcia neznamená, že bude robiť všetko, čo si vo vláde alebo v parlamente zmyslia. Ani samotná vláda nebola v názore na kampaň jednotná. STV bola dlho slúžkou režimov. My chceme byť objektívni, nechceme byť televíziou vládnucej alebo nevládnucej jednej konkrétnej strany, vlády. Ak chceli robiť kampaň a počítali s tým, že ju odvysielame, mali nás prizvať na konzultácie pred výrobou.
Inak je to politický tlak?
Nie, len to tak bolo zavedené, ale nie je to podľa mňa profesionálne. S touto inštitúciou si za posledné roky robil kto chcel čo chcel a nebolo tu normálne vedenie a riadenie. Bola riadená zvonku. Možno boli teraz len prekvapení, že už to tak nie je.
Zhodou okolností s kampaňou vo vláde nesúhlasilo práve KDH, ktorého ste sympatizantom. Nie je to tak, že ste len vyhoveli KDH? Nebol problém v tom, že kampaň žiadala rovnoprávnosť aj pre homosexuálov?
Nikto mi nič neprikazoval ani nehovoril. Nie som človek, ktorý sa nechá manipulovať. Nikým. Rovnako som rozhodol v kampani Ľudia proti rasizmu. Tiež len doniesli kazetu, že to máme odvysielať. Bola to irónia na nacistov - v typickom pozdrave vkročil rasista do výťahu, zdvihnutú ruku mu odseklo. Nevidelo sa mi to vtipné. Už som počul, že podporujem extrémistov, a možno sa dopočujem aj to, že som klerikál.
Pri spustení zmien ste dali veľkú šancu Košičanom, čo mnohým Bratislavčanom nevonia. O čo vlastne ide?
Neviem. Často som na východ chodil pri zakladaní televízie Joj, nejaký čas som tam žil. Spoznal som tam veľa kvalitných ľudí, ktorí tu nedostali šancu. Doviedol som ich do svojho tímu, lebo sa na nich môžem spoľahnúť. Doteraz odviedli vynikajúcu prácu. Bol by som blázon, keby som to neurobil. Trochu ma desí tá nenávisť medzi Bratislavčanmi a Košičanmi.
Vzájomná...
Teraz ju cítim viac zo strany Bratislavy. Stáva sa mi, že mi rôzne bratislavské mediálne celebrity pošlú urážlivé esemesky na východniarov. Je to hrozné, záhadná vec. Moji ľudia sú profíci a šancu si niekedy vážia viac ako ľudia z Bratislavy. V Bratislave sú tiež špičkoví odborníci, a sú tiež v mojom tíme a ja nebudem robiť rozdiely a nebudem posudzovať ľudí podľa toho, odkiaľ sú. Chopili sa práce a v ťažkých podmienkach robia maximum. Za deväť mesiacov dokázali, že sa televízia začala vzmáhať. Hoci ma všetci televízni teoretici kritizujú viac, ako keby som nebol urobil vôbec nič, diváci pozitívne reagujú. Všimli si zmenu a ja mám dobrý pocit, že som splnil sľub. To, či som vyšiel na obrazovku ako Terminátor je nepodstatné. Ľuďom sme vrátili STV, a to je zmyslom našej práce.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  2. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  3. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  1. Faculty of Management Comenius University in Bratislava
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 25 424
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 14 917
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 12 922
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 12 482
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 582
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 9 385
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 9 344
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 8 234
  9. Nové číslo Historickej revue 7 949
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 6 079
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu