Štvrtok, 25. február, 2021 | Meniny má Frederik(a)KrížovkyKrížovky

Peniaze sa sťahujú z obchodov na trhy

BRATISLAVA - Vlaňajší pokles maloobchodných tržieb sa dotkol najmä predajní, kde ľudia nakupujú potraviny. Špecializované potraviny a obchody so zmiešaným tovarom zaznamenali prepad predaja po očistení od rastu cien o 12,1, resp. 14,4 percenta. Za minulý

rok spolu tržby maloobchodných predajcov klesli o 5,2 percenta. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnil Štatistický úrad SR.

S klesajúcimi príjmami sa spomínaní predajcovia borili od začiatku roka. Už v prvom štvrťroku však naopak začali výrazne získavať trhovníci a ďalší obchodníci bez vlastnej predajne. V decembri tento rast kulminoval, keď ich tržby boli takmer dvojnásobné oproti decembru 2002. Za celý rok potom tržby mimo predajní zaznamenali rast o 33 percent.

„Celkový pokles tržieb nie je veľmi prekvapujúci, je to v súlade s klesajúcou spotrebou domácností v tomto roku. Ten posun smerom k tržniciam je zaujímavý. Vidno, že reštriktívne opatrenia spôsobili, že ľudia sa uchyľujú k lacnejším alternatívam," povedal analytik UniBanky Viliam Pätoprstý.

Skryť Vypnúť reklamu

Samotné hypermarkety, ktoré predstavujú najväčšie predajne so zmiešaným tovarom, však pokles tržieb nehlásia. „Zatiaľ nevnímame, že by nám konkurencia trhovísk mala spôsobovať nejaké problémy. Tržby nám rastú a pripravujeme sa na to, aby nám ani v budúcnosti neklesali," povedala Jana Havlíčková, hovorkyňa obchodného reťazca Carrefour. Diana Stanková z firmy Ahold, ktorá prevádzkuje veľkoplošné predajne Hypernova, sa vyjadrila podobne: „Zatiaľ nemáme pocit, že by nám zákazníci odchádzali do tržníc. V predajniach nám počet zákazníkov rastie. Snažíme sa ich osloviť rôznymi akciami a výpredajmi, pri ktorých im ponúkame podobné ceny ako tržnice, ale pri vyššej kvalite."

Ekonóm Slovenskej sporiteľne Juraj Kotian tento zdanlivý rozpor medzi tvrdením hypermarketov a štatistickými číslami vysvetľuje tým, že po Slovensku pôsobí obrovské množstvo drobných predajní so zmiešaným tovarom. „Stačí sa pozrieť, koľko ich je na našich sídliskách," povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

V niektorých oblastiach sa však rast tržieb nezastavil ani napriek klesajúcej kúpyschopnosti obyvateľstva. O viac ako 9 percent narástli vlani tržby lekárňam a predajniam kozmetiky. Takmer trojpercentný rast tržieb zaznamenali aj špecializované obchody, kam patria predajne textilu, elektroniky, a pod. „Pri špecializovanom predaji môže byť zachovanie rastu spôsobené aj čoraz väčšou ponukou spotrebných úverov a splátkových programov. Je tam tiež pomerne stabilný a predvídateľný cenový vývoj, ktorý neodrádza spotrebiteľov od nákupov," nazdáva sa Pätoprstý.

Analytici sa domnievajú, že rok 2003 bol v oblasti tržieb výnimkou. „Už tento rok sa tržby vrátia k rastu, odhadujeme, že to bude o 2,8 percenta. Pomôže tomu jednak pomalší rast cien v porovnaní s rastom platov, ale aj znižovanie úrokových sadzieb, čo zníži sklon obyvateľstva k úsporám a zvýši sklon k spotrebe," tvrdí Kotian.

Skryť Vypnúť reklamu

Vladimír Kvasnička z Komerční banky odhaduje, že k rastu sa tento rok vráti aj celková spotreba domácností. „Očakávame, že spotreba sa zvýši, aj keď v tomto roku ten rast bude ešte pomerne mierny - do jedného percenta. Každopádne sa dá povedať, že Slováci už majú to najhoršie za sebou," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte
  4. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  5. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  6. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. Získaj náskok pred štartom
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Dáma s pávím pierkom
  2. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  3. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  4. Získaj náskok pred štartom
  5. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  6. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  7. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 18 938
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 225
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 766
  4. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 791
  5. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 431
  6. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 420
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 088
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 718
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 058
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 4 590
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu