Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Prečo nič nenašli

Bol Saddám Husajn manipulátor, ktorý bránil svoju neobmedzenú moc šírením neprávd o sebe? Udržiaval tak svet aj Iračanov v strachu?

Podľahli spravodajské služby týmto nepravdám, lebo zapadali do ich obrazu o nepriateľovi? Alebo sa báli, že po debakli z 11. septembra nevykazujú dostatok aktivity a výsledkov? Či, nebodaj, preto, že to od nich chceli ich vlády?

Oklamal Saddám Husajn naraz amerických, ruských aj francúzskych špiónov a s nimi aj inšpektorov OSN, ktorí najmenej desať rokov tvrdili, že má zbrane hromadného ničenia? Ak bol taký génius, prečo skončil v pavúčej diere? A prečo ešte stále nenašli v Iraku zakázané zbrane?

Skryť Vypnúť reklamu

Frekvencia týchto otázok sa stupňuje v závislosti od času, ktorý uplynul od pádu Saddámovho režimu a od množstva viac či menej zasvätených zdrojov tvrdiacich, že všetko bolo inak.

Jedna vec je zrejmá: v Iraku sa zatiaľ nenašli zbrane hromadného ničenia. Nikto si však nemôže byť úplne istý, že ich ešte nájdu. A to aj napriek tomu, že dnes to vyzerá nepravdepodobné. O Saddámových zbraniach pred vojnou nepochybovali ani tí, čo proti nemu nechceli bojovať.

Nikto zatiaľ nezmietol zo stola teórie, že ich pred vojnou stihol previezť do Sýrie.

Faktom však je, že pre pochybenia spravodajských služieb, neprehľadnosť a zastieracie manévre irackého režimu, hlavný dôvod na akciu proti Saddámovi výrazne oslabol. A to aj v očiach tých, ktorí o hrozbe irackého režimu nepochybovali. Ukazuje sa totiž, že mnohé dôkazy o existencii irackých zbraní hromadného ničenia buď neexistovali, alebo boli zle „prečítané" či neoverené. Pochybnosti zasiahli aj dôkazy, s ktorými argumentoval americký šéf diplomacie Colin Powell, keď pred rokom v OSN vysvetľoval, že Saddám je bezprostredným ohrozením.

Skryť Vypnúť reklamu

Väčšina ľudí má pocit, že Amerika a Británia sa pomýlili. Pre spravodajské služby to môže byť katastrofa. Mnohí ľudia sa pri posudzovaní kvality ich práce nebránia slovám: prehnané, neoverené, nepotvrdené, predčasné. Problém je v tom, že občas majú pravdepodobne pravdu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 493
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 547
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 9 041
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 838
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 751
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 808
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 557
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 444
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 330
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 954
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu