Spešniny Železničná spoločnosť možno zruší

BRATISLAVA - Posielanie balíkov a rôznych väčších zásielok po železnici postupne asi úplne zanikne. Železničiari tvrdia, že posielanie spešnín je veľmi stratové. Kedysi sa spešniny, ktoré železnica dopravovala do 24 hodín, dali podávať na každej železnič

 

BRATISLAVA - Posielanie balíkov a rôznych väčších zásielok po železnici postupne asi úplne zanikne. Železničiari tvrdia, že posielanie spešnín je veľmi stratové. Kedysi sa spešniny, ktoré železnica dopravovala do 24 hodín, dali podávať na každej železničnej stanici. Vlani v lete Železničná spoločnosť znížila o viac ako polovicu počet staníc, kde sa dajú podávať a prevziať. Počet zamestnancov, ktorí robia so spešninami, sa znížil zo 646 na 243.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do vlaňajšieho leta spešniny rozvážali len po železnici a mohli sa dostať do 192 staníc. Teraz sa dostanú len do 78 staníc a do vlakov ich vykladajú a nakladajú len v tzv. centrách - Žiline, Zvolene, Košiciach a Bratislave. Na ostatné stanice ich dovážajú a odvážajú dodávkové autá súkromnej firmy. Radoví zamestnanci Železničnej spoločnosti hovoria, že za firmou stojí manželka ministra dopravy Pavla Prokopoviča.

SkryťVypnúť reklamu

„O tom vôbec neviem. Železničná spoločnosť urobila vlani v apríli výberové konanie, oslovili sme dvadsať firiem a do súťaže sa prihlásili tri, ktoré dali aj ponuky. Z nich si Železničná spoločnosť vybrala Budamar. Podľa mňa nemôže byť vybraná protekčná firma, lebo tu sa ide naozaj tvrdo na znižovanie nákladov. To je základná úloha pri zmenách pri preprave spešnín. Zmluva s firmou bola do 31. decembra 2003, ak by nebola efektívna, nepredĺžili by sme ju," povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.

Podľa neho bola do 15. júna minulého roka priemerná mesačná strata z prevádzkovania spešnín 27,2 milióna korún, pretože tržby boli priemerne 6,8 milióna a náklady priemerne 34 miliónov. Po zmenách je údajne strata menšia. „Po 15. júli sú priemerné mesačné tržby 3,04 milióna, náklady 12,8 milióna, priemerná mesačná strata 9,76 milióna. Takže preprava spešnín sa výrazne zefektívnila, ale stále je mesačná strata skoro desať miliónov korún a budeme s tým musieť niečo robiť," hovorí Miloš Čikovský.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho sa bude hľadať riešenie, aby boli spešniny ziskové. Druhou alternatívou je predanie produktu inej firme (zrejme cestnej). Tretia alternatíva je zrušenie spešnín. „Zatiaľ nie je jasné, ako budú spešniny pokračovať. Predstavenstvo bude o nich debatovať po prvom štvrťroku tohto roka," povedal Miloš Čikovský. (rf)

Čo sú to spešniny

Spešniny sú zásielky, ktoré môžu mať väčší rozmer ako balíky posielané poštou. Službu využívajú najmä podnikatelia, ale kým sa spešniny doručovali do 24 hodín, ľudia túto službu často využívali aj na posielanie balíkov s potravinami či ovocím.

Železnicou sa dajú posielať aj balíky vážiace desiatky kilogramov. Maximálna hmotnosť a veľkosť spešniny závisí od stanice, z ktorej alebo do ktorej je balík posielaný. Pošta doručuje balíky len do tridsiatich kilogramov, doručí ich však až domov, prípadne na najbližšiu pobočku pošty. Podobné služby ponúkajú aj kuriérne firmy, ale sú drahšie.

SkryťVypnúť reklamu

Ako teraz spešniny fungujú

Zo 192 staníc, v ktorých sa dali podávať a prevziať spešniny, ostalo v polovici minulého roka len 78.

Spešniny sa nakladajú a vykladajú v štyroch centrách - Bratislava, Žilina, Zvolen a Košice.

Ak zákazník posiela spešninu napríklad z Trenčína do Piešťan, môže sa stať, že z Trenčína odvezú spešninu autom do Žiliny, zo Žiliny vlakom do Bratislavy a z Bratislavy autom naspäť do Piešťan.

Je to preto, že z Trenčína je zo všetkých štyroch centier najbližšie práve Žilina a najbližšie centrum pre Piešťany je Bratislava. Takže autá zvážajú a rozvážajú spešniny do týchto centier a vlaky stoja len v nich. Spešninové vozne zapájajú do rýchlikových vlakov.

* Cestná doprava zabezpečuje rozvoz a zvoz zásielok len v pracovných dňoch od 8. do 15. hodiny, predtým bol rozvoz každý deň.

SkryťVypnúť reklamu

* Dodacie lehoty sa predĺžili z 24 hodín na 48 až 72 hodín.

* Na mnohých staniciach podávanie spešnín zrušili.

* Zrušené sú expresné služby kuriér a interkuriér, preprava živých zvierat a tovaru rýchlo podliehajúceho skaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 360
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 948
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 147
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 991
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 045
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 673
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 625
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu