Villeneuve v minulých rokoch v takomto čase už testoval nový model auta. Teraz má čas na svoje záľuby, nedávno s gitarou vystúpil na rockovom koncerte. FOTO - JVWORLD
Keď v nedeľu 7. marca odštartuje Veľkou cenou Austrálie v Melbourne nový ročník majstrovstiev sveta formuly 1, na štarte už bude chýbať Jacques Villeneuve. O majstra sveta z roku 1997 neprejavil záujem žiadny tím. Tridsaťdvaročný kanadský jazdec sa po ôsmich sezónach vo formule 1 bude na šampionát pozerať len ako divák.
Nováčik, čo vyhrával preteky
Syn bývalého špičkového pretekára F1 Gillesa Villeneuva (otec zahynul v tréningu na VC Belgicka '82 v Zolderi), vstúpil v roku 1996 do kráľovskej motoristickej súťaže ako veľká voda. Po titule v americkom seriáli IndyCar a víťazstve v pretekoch 500 míľ Indianapolis ho angažoval tím Williams a Jacques hneď pri svojej premiére v efjednotke potvrdil, že pretekanie na rýchlych kolesách má v krvi. Ako nováčik vyhral štyri veľké ceny - Európu, V. Britániu, Maďarsko, Portugalsko. Len jeho stajňový kolega Angličan Damon Hill nazbieral viac bodov. Hill po sezóne odišiel z Williamsu do tímu Arrows a Villeneuve zaútočil na titul. Triumfoval v siedmich veľkých cenách, ale vedľa seba mal stále Michaela Schumachera na Ferrari. Šampionát vrcholil ostrým vzájomným súbojom týchto rivalov v španielskom Jereze, po ktorom Schumiho za neférový manéver v zákrute diskvalifikovali a Jacquovi stačilo na titul aj tretie miesto v cieli. Odvtedy napätie medzi Villeneuvom a M. Schumacherom nepovolilo.
Chybný krok: za veľké peniaze v zlom tíme
Ešte aj v roku 1998 si Villeneuve za volantom Williamsu udržiaval vysoký štandard, žezlo majstra sveta po ňom prevzal Fín Mika Häkkinen na McLarene. Na konci sezóny však urobil Jacques krok, ktorý negatívne poznamenal jeho ďalšiu kariéru. Za veľké milióny sa dal svojím manažérom a priateľom Craigom Pollockom naverbovať do novovzniknutého tímu British American Racing (BAR) a jeho hviezda začala upadať. V ročníku 1999 na poruchovom vozidle BAR Supertec dokonca nezískal ani bod. S novým motorom Honda sa výsledky stajne v ďalších rokoch mierne zlepšili, avšak Villeneuve v celkovom poradí jazdcov stále upadal. Prehry ho frustrovali, strácal optimizmus. V minulom roku už bol podľa výsledkov jednotkou tímu mladší Jenson Button a v posledných pretekoch v Japonsku sa pre Villeneuva dokonca ani nenašlo miesto: do jeho monopostu už nasadol novoangažovaný domáci pilot Takuma Sato. Po piatich rokoch v BAR-e zostal bez práce.
Nechcú ho ani na testovanie
Po sezóne nastal pre Jacqua krutý čas. Hľadal si miesto, lenže veľké tímy už boli plné. V McLarene sa dokonca pýtal na post testovacieho jazdca, ani to však nedostal. Začalo sa hovoriť o konci športovej dráhy populárneho kanadského jazdca, hoci v niektorých slabších stajniach mali na prelome rokov ešte voľné miesta. Jordan dodnes hľadá dvojicu pre tento ročník. Jacques však má svoju hrdosť, vyhlasuje: „Nikdy by som nešiel do tímu, kde by som za jazdenie musel platiť. Nie som prostitútka. Buď ma chcú pre moje jazdecké kvality, alebo nie. Nekľaknem si na kolená len preto, aby som mohol pretekať vo formule 1."
Ozval sa aj hlas z tábora červených z Maranella, kde jazdil jeho otec Gilles, no Jacques je vo Ferrari nechcený. „Villeneuve platí za všetko, čo povedal počas posledných rokov," odkázal nezamestnanému kolegovi Brazílčan Rubens Barrichello. „Nikoho nerešpektoval. Nemal úctu k spolujazdcovi v BAR-e Buttonovi a i za to teraz pyká. Doplatil na svoju aroganciu."
A tak zatiaľ čo tímy sa už chystajú na prvé preteky, Villeneuve oprašuje svoje záľuby. Žije v Monaku, lyžuje v Alpách, hrá hokej so svojím mužstvom „The Monks of Bretaye", venuje sa muzike.
Ak Jacques vynechá jednu sezónu, ktovie či sa ešte do formuly 1 vráti? V roku 2005 sa po Kolumbijčanovi Juanovi Pablovi Montoyovi uvoľní miesto vo Williamse, kde oslavoval majstra sveta. Ale Kanaďan si neverí: „Nemyslím si, že by ma Williams chcel naspäť."