
Bývalý prezident Bill Clinton chcel ísť Američanom príkladom v nakupovaní. FOTO - ČTK/AP
Prezident George Bush minulý týždeň presviedčal Američanov, aby sa nebáli a lietali, pretože jedine tak možu zachrániť letecké spoločnosti pred krachom. Okrem toho im radil, aby sa nebáli a navštevovali zábavné parky, ako je Disneyland. Newyorský starosta Rudolph Giuliani viackrát ľuďom odporúčal, aby sa ľudia vrátili do obchodov a nakupovali tak, akoby sa 11. septembra nič osudné nestalo.
Bývalý prezident Bill Clinton im šiel príkladom a v obchode NBA v strednej časti Manhattanu nakúpil darčeky pre deti obetí teroristického útoku za viac než 342 dolárov (asi 15-tisíc korún). Nákupnú horlivosť predviedli minulý víkend aj guvernéri niekoľkých štátov a starostovia väčších miest.
Aby posolstvo bolo jasné všetkým, rozdávajú predavači po uliciach dolného Manhattanu plastikové odznaky: „Odpovedz na úder, N.Y.! Míňaj peniaze!“, alebo „Odpovedz na úder, choď nakupovať!“ Je to jednoduchá filozofia: peniaze rozhýbu ekonomiku, ktorá už dlho chorľavie.
Realita však trochu zaostáva. Ľudia naďalej kupujú len to, čo nakupovali predtým, len tomu pridávajú vlasteneckú príchuť. Iba hŕstka zámožnejších zákazníkov si dovolí aj to, čo nevyhnutne nepotrebuje. Aj v tomto prípade však psychológovia usudzujú, že ide len o odkladané alebo impulzívne urobené nákupy - alebo len o obvyklý spôsob, ako uľaviť duši po dňoch napätia a stresu.
„Keď podobné rozhodnutie urobí dostatočne veľké množstvo ľudí, môže sa zmeniť názor, že ekonomika je na tom zle,“ povedala Jerald Jellinsonová, profesorka sociálnej psychológie na Juhokalifornskej univerzite.
„Vlastenecké výzvy míňať peniaze sú zbytočné, ak nie hlúpe. Vo vojne sa obvykle ľudia držia na uzde a míňajú menej,“ hovorí Robert Reich z Brandeisovej univerzity. Namiesto vyzývania na väčšie míňanie navrhuje ešte vyšší stupeň vlastenectva - aby veľké americké podniky odložili v budúcich šiestich mesiacoch prepúšťanie zamestnancov alebo aby Kongres na jeden rok zrušil federálnu daň.
VLASTIMIL MILÝ,
New York, čtk