Nákupy sú v USA vlasteneckou povinnosťou

Nákupy sú vlasteneckou povinnosťou alebo prinajmenšom niečím, čo odporúčajú politici ako jednu z občianskych odpovedí na teroristický útok, ktorý zničil newyorské Svetové obchodné centrum a budovu ministerstva obrany vo Washingtone.


Bývalý prezident Bill Clinton chcel ísť Američanom príkladom v nakupovaní. FOTO - ČTK/AP



Prezident George Bush minulý týždeň presviedčal Američanov, aby sa nebáli a lietali, pretože jedine tak možu zachrániť letecké spoločnosti pred krachom. Okrem toho im radil, aby sa nebáli a navštevovali zábavné parky, ako je Disneyland. Newyorský starosta Rudolph Giuliani viackrát ľuďom odporúčal, aby sa ľudia vrátili do obchodov a nakupovali tak, akoby sa 11. septembra nič osudné nestalo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bývalý prezident Bill Clinton im šiel príkladom a v obchode NBA v strednej časti Manhattanu nakúpil darčeky pre deti obetí teroristického útoku za viac než 342 dolárov (asi 15-tisíc korún). Nákupnú horlivosť predviedli minulý víkend aj guvernéri niekoľkých štátov a starostovia väčších miest.

SkryťVypnúť reklamu

Aby posolstvo bolo jasné všetkým, rozdávajú predavači po uliciach dolného Manhattanu plastikové odznaky: „Odpovedz na úder, N.Y.! Míňaj peniaze!“, alebo „Odpovedz na úder, choď nakupovať!“ Je to jednoduchá filozofia: peniaze rozhýbu ekonomiku, ktorá už dlho chorľavie.

Realita však trochu zaostáva. Ľudia naďalej kupujú len to, čo nakupovali predtým, len tomu pridávajú vlasteneckú príchuť. Iba hŕstka zámožnejších zákazníkov si dovolí aj to, čo nevyhnutne nepotrebuje. Aj v tomto prípade však psychológovia usudzujú, že ide len o odkladané alebo impulzívne urobené nákupy - alebo len o obvyklý spôsob, ako uľaviť duši po dňoch napätia a stresu.

„Keď podobné rozhodnutie urobí dostatočne veľké množstvo ľudí, môže sa zmeniť názor, že ekonomika je na tom zle,“ povedala Jerald Jellinsonová, profesorka sociálnej psychológie na Juhokalifornskej univerzite.

SkryťVypnúť reklamu

„Vlastenecké výzvy míňať peniaze sú zbytočné, ak nie hlúpe. Vo vojne sa obvykle ľudia držia na uzde a míňajú menej,“ hovorí Robert Reich z Brandeisovej univerzity. Namiesto vyzývania na väčšie míňanie navrhuje ešte vyšší stupeň vlastenectva - aby veľké americké podniky odložili v budúcich šiestich mesiacoch prepúšťanie zamestnancov alebo aby Kongres na jeden rok zrušil federálnu daň.

VLASTIMIL MILÝ,

New York, čtk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 574
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 290
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 083
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 297
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 926
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 852
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu