Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

EÚ vydá čiernu listinu aeroliniek

K tragédii letu Flash Airlines by už v Európe nemalo dôjsť. Egyptská spoločnosť nebude môcť lietať nad žiadnou krajinou Európskej únie. Vyplýva to z európskej direktívy, na ktorej sa dohodli predstavitelia únie.

Keby smernica platila už 3. januára, 148 ľudí by dnes možno žilo. Prelety niektorým aerolinkám z bezpečnostných dôvodov už zakázalo Švajčiarsko. Na jeho zozname bola aj spoločnosť Flash Airlines. Zákaz preletov nad Švajčiarskom by platil pre celú EÚ a lietadlo by nemohlo odletieť z letoviska Šarm aš-Šajch do Paríža.

„Je veľmi smutné, že sa musela stať tragédia, aby sa únia na niečom dohodla," povedala BBC europoslankyňa Nelly Maesová, ktorá už dávnejšie kritizuje úniu za nečinnosť.

Brusel sa na smernici dohodol tri týždne po páde Boeingu 737. O opatreniach na posilnenie bezpečnosti lietadiel pätnástka diskutuje od roku 1997.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektoré z európskych krajín zoznam problematických leteckých spoločností majú už dávno, nikto o nich nechcel hovoriť. Spoločný letecký úrad či Európska konferencia pre civilné lietanie tvrdili, že zverejniť mená spoločností môžu len jednotlivé krajiny. Tie to neurobili, pretože následné kontroly v iných štátoch by nemuseli odhaliť nedostatky a meno leteckej spoločnosti by bolo poškodené. Zákaz preletov je pritom najtvrdším postihom, aký môže štát uplatniť proti aerolinkám.

Tragédia letu Flash Airlines prelomila tabu. Švajčiari sa priznali, že okrem egyptskej spoločnosti zakázali lietať ďalším 23 aerolinkám, Británia zakázala päť a Belgicko s Holandskom po jednej.

Britský denník Guardian po januárovej tragédii konštatoval, že čím je krajina chudobnejšia, tým je riziko väčšie. Technický stav lietadiel nie je problémom len rozvojových krajín. Rakúska agentúra APA pripomenula núdzové pristátie lietadla spoločnosti Austrian Airlines, ktorému dva dni po páde egyptského lietadla zlyhali oba motory.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa novej smernice, ktorú má Európsky parlament schváliť vo februári alebo v marci, si teraz budú členské krajiny informácie o bezpečnostných kontrolách lietadiel vymieňať. Únia zverejní čierne listiny každý rok, takže nespoľahlivé spoločnosti budú poznať aj cestujúci. „Máme právo vedieť, či je rozumné nasadnúť do lietadla," povedal britský konzervatívny poslanec David Wilshire.

Podľa novej smernice platí, že ak jedna členská krajina zakáže spoločnosti lietať nad svojím územím, môže Brusel rozšíriť zákaz na celú úniu a Nórsko a Švajčiarsko, ktoré sú v oblasti leteckej dopravy asociovanými členmi EÚ.

„Nešťastie Flash Airlines prinesie obrovský posun v oblasti leteckej bezpečnosti tak, ako to urobil Prestige (ropný tanker, ktorý minulý rok spôsobil ekologickú katastrofu na španielskom pobreží) pre námornú bezpečnosť," povedala Maesová.

Skryť Vypnúť reklamu

Cestujúci z lietadla posielali SMS

MARSEILLE - Cestujúci lietadla Boeing 737 egyptskej spoločnosti Flash Airlines, ktoré sa 3. januára zrútilo do Červeného mora, po vzlietnutí stroja posielali príbuzným esemesky, že niečo nie je v poriadku, uviedol francúzsky regionálny denník La Provence.

Predseda vznikajúceho združenia rodín a príbuzných obetí leteckého nešťastia Marc Chernet informoval, že sa podarilo zozbierať niekoľko faktov, ktoré odovzdajú vyšetrovateľom.

Stroj spoločnosti Flash Airlines sa krátko po štarte v Šarm aš-Šajchu zrútil do Červeného mora so 148 ľuďmi na palube. Väčšinu cestujúcich - 134 - tvorili francúzski turisti, s ktorými cestoval aj jeden Maročan a 13 egyptskí členovia posádky.

Egyptskí a francúzski vyšetrovatelia zamietli tézu o teroristickom útoku na lietadlo Flash Airlines. Ku katastrofe podľa nich došlo v dôsledku technických problémov alebo chyby pri pilotovaní, prípadne sa obe príčiny zlúčili. (tasr)

Skryť Vypnúť reklamu

Čierna listina Švajčiarska:

  • Silk Way (Azerbajdžan/Belgicko)
  • Flash Airlines (Egypt)
  • Hemus Air (Bulharsko)
  • Jr Executive (Libanon/USA)
  • Premium Air Shuttle (Nigéria)
  • Dniproavia (Ukrajina)
  • GIR Jet (Španielsko)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 225
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 551
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 629
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 137
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 581
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 869
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 235
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 543
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 381
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 550
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu