
FOTO - INTERNET
c áut ročne.
„Išlo by o investíciu za 200 miliónov eur," citovala agentúra Reuters nemenovaný zdroj blízky rokovaniam medzi Slovenskom a Roverom. Zdroj odmietol poskytnúť akékoľvek bližšie informácie, jeho slová sú však podložené skoršími vyjadreniami ministra hospodárstva Pavla Ruska.
Podľa neho by mala pripravovaná investícia Roveru smerovať na východné Slovensko. Koľko pracovných miest nový závod vytvorí, nie je známe. Na východe krajiny je nezamestnanosť stále problémom číslo jeden. Bez práce je každý piaty obyvateľ Košického a Prešovského kraja.
Britská automobilka sa o východné krajiny Európskej únie zaujíma už dávnejšie. Rover sa snažil ovládnuť napríklad varšavský montážny závod Daewoo-FSO s výrobnou kapacitou 200-tisíc áut ročne. Jeho plány však stroskotali na rokovaniach s veriteľmi skrachovanej kórejskej automobilky.
Výrobcovia áut majú pre Slovensko slabosť. Desať rokov v Bratislave a Martine expanduje Volkswagen; v Trnave stavia nový závod PSA Peugeot Citroen; a Žilina je horúcim kandidátom na víťazstvo v boji o investíciu juhokórejskej automobilky Kia, ktorá patrí pod koncern Hyundai Motor.
Atraktivita Slovenska pramení podľa ekonómov vo viacerých faktoroch súčasne. „Po prvé: Slovensko prekonalo politické a hospodárske problémy a vstupuje do Európskej únie. Po druhé: investori vnímajú túto časť Európy ako rýchlo sa rozvíjajúci región a Slovensko je v jeho strede. A po tretie: okrem investičných stimulov ponúkame aj lacnú a vzdelanú pracovnú silu či bohatú strojársku tradíciu," myslí si analytik Ľudovej banky Mário Blaščák.
Významnú úlohu podľa neho zohráva aj zavedenie rovnej 19-percentnej dane. „Maďarsko má síce korporátnu daň ešte nižšiu, no na rozdiel od nás zdaňuje dividendy," dodal analytik.