a že pridaná hodnota jeho práce sa môže na osi dôležitosti limitne blížiť k nule.
Šéf Európskej komisie Romano Prodi sa môže pristupujúcim krajinám vyhrážať rôznymi požiadavkami (napríklad kvótami pre ženy) koľko mu len sily stačia, nič mu to však nebude platné - akceptovať musí všetky mená. V máji potom pribudne k nemu a súčasným devätnástim komisárom ďalších desať. Bude to zvláštna komisia: 30 hlasujúcich, ale len 20 rezortov. Nových komisárov totiž pridelia k starým podľa rozhodnutia Európskej rady na marcovom summite. Niet divu, že o nových komisároch sa často uštipačne hovorí ako o dobre platených stážistoch.
Už dnes je však aktuálne uvažovať, ako po novembri 2004 rozdeliť agendu Európskej komisie medzi 25 komisárov. Je veľmi pravdepodobné, že nové rozdelenie sa odskúša na Prodiho dočasnej komisii. Európska komisia sa od vlád národných štátov po technickej stránke líši tým, že organizačná štruktúra jej výkonného aparátu (generálnych riaditeľstiev) je iná ako štruktúra jednotlivých ministerstiev (komisariátov). Jeden komisár tak politicky zodpovedá za agendu viacerých generálnych riaditeľstiev alebo naopak, agenda jedného generálneho riaditeľstva spadá do zodpovednosti aj dvoch-troch komisárov. Pri niektorých komisároch možno agendu jednoducho rozdeliť - napríklad dopravu a vzťahy s Európskym parlamentom (dnes ich obe spravuje komisárka Loyola de Palacio). Bude však potrebné vytvoriť pre komisárov aj nové oblasti zodpovednosti, ktoré sa doteraz skrývali pod iné politiky alebo neboli natoľko výrazné. Tak sa ľahko môže stať, že únia bude mať komisára na preklady alebo štatistiku.
V tejto súvislosti absurdne vyznieva slovenská diskusia o preferovaní manažéra alebo politika. Pri realizácii europolitík je dôležitý výkonný aparát, ktorý pracuje podľa politických pokynov komisie a technicky ho riadi príslušný generálny riaditeľ. Podľa Plánu práce Európskej komisie na rok 2004 sa na stôl komisárov dostanú aj také tituly ako návrh na zavedenie jednotnej daňovej schémy na osobné automobily na jednotnom trhu v Európskej únii alebo koncepcia strednodobej stratégie vzťahov únie k Iraku. Úloha komisára je predovšetkým túto politickú objednávku iniciovať a potom formovať jej podobu.
Pri súčasnom smerovaní únie to pre slovenského komisára znamená v pravej chvíli vytiahnuť červený terčík, aby sa aspoň pokúsil eliminovať nezmysly, ktoré komisárom predložia horliví euroúradníci s politickým krytím svojich nadriadených. A na to mu stačí jediné, a predsa také vzácne - zdravý úsudok.
Autor: IVAN RONČÁK(Autor je politológom a publicistom)