Prevádzkovatelia reštaurácií sa boja ceny zvýšiť viac. Od januára zdraželo takmer všetko, a preto by hostia mohli návštevy ich podnikov obmedziť. Súčasné ceny sa vraj udržia aspoň do jari. Potom reštaurácie uvidia, ako na tom sú a či budú musieť do cien zarátať aj zvýšené náklady.
Do decembra sa reštauračné služby zdaňovali 14-percentnou DPH. Od januára sa táto sadzba zvýšila na 19 percent. Reštaurácie, ktoré ceny nezvýšili, tak robia na úkor vlastného zisku.
Sieť McDonald's ceny niektorých jedál dokonca znížila. Hamburger v akcii stojí do polovice februára 20 korún a cheeseburger 22. Aj po jej skončení by mali ceny zostať nižšie ako v septembri. Hamburger by sa mal predávať za 23 korún a cheeseburger za 25. Cena menu sa nemenila a zákazník zaň stále zaplatí 109 korún. Podľa riaditeľa McDonald's Michaela Friedricha nechcela sieť zvyšovať ceny, aby neprišla o zákazníkov, ktorých náklady na život sa v januári zvýšili.
Najmenej dvíhali ceny bratislavské reštaurácie. Vo väčšine z nich sa stále predáva za tie minuloročné. Ceny vzrástli napríklad v reštaurácii Umbria. Zdražela však len necelá polovica jedál, asi o 5 percent. Cena obedného menu však zostala 79 korún. V ostatných mestách väčšinou prevádzkovatelia reštaurácií ceny zvýšili.
Vedúci Slovenskej reštaurácie v Poprade Jozef Vencel vraví, že ceny zdvihli presne o DPH. Či zdražia ešte viac, závisí od toho, ako sa zachovajú dodávatelia. „Ak zdvihnú ceny oni, budeme nútení to premietnuť do cien aj my."
Reštaurácia Diamant v Trenčíne patrí medzi tie, ktoré zvýšili ceny o viac ako 5 percent. Priemerné zdraženie bolo 5 až 7 percent. Obedné menu tam možno dostať za 75 korún. Vlani bolo o 5 korún lacnejšie.
Autor: PETER CSERNÁK