Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky
V ČESKOM PREKLADE VYŠIEL SLÁVNY ROMÁN FRÉDÉRICA BEIGBEDERA 99 FRANKOV

Revolucionára oblieka Gucci

„Som ten, čo vám predá hocijaký šit. Ten, čo vás prinúti túžiť po veciach, ktoré nikdy nebudete mať," hlása Frédéric Beigbeder (1965), ktorý je už niekoľko rokov popri Michelovi Houellebecqovi ďalším slávnym škandálnym predstaviteľom francúzskej literatú

„Som ten, čo vám predá hocijaký šit. Ten, čo vás prinúti túžiť po veciach, ktoré nikdy nebudete mať," hlása Frédéric Beigbeder (1965), ktorý je už niekoľko rokov popri Michelovi Houellebecqovi ďalším slávnym škandálnym predstaviteľom francúzskej literatúry.

99 frankov, kniha, s ktorou vstúpil na scénu a ktorá práve vyšla v českom preklade, sa skladá z kúskov románu, pamfletov a reklamných sloganov. Je to frontálny útok na celý svet, v ktorom žijeme, ktorý je ovládaný reklamou a až na dreň skorumpovaný. Človek je v ňom tovar ako každý iný, vrátane záručnej lehoty.

Skryť Vypnúť reklamu

Reklama je vojna

Svojou knihou vytiahol do boja proti „totalitarizmu reklamy". Považuje ho za „tretiu svetovú vojnu" a autorov reklamných textov pokojne zaraďuje medzi nasledovníkov Goebbelsa. Trochu pritom - ako vyštudovaný politológ - čerpá z rôznych už nie celkom čerstvých kritikov kapitalizmu od Marxa po Adorna. Karikuje tak novú verziu „krásneho nového sveta, kde armáda manažérov a kreatívcov ovláda obyvateľstvo na nútených prácach, ku ktorým ich ani vôbec netreba nútiť, lebo otroctvo milujú".

Ale ani v tomto ešte stále nespočíva hlavný škandál tejto knihy. Škandálom sa stala preto, lebo prišiel človek zo samotného srdca reklamného biznisu a bezohľadne pohrýzol ruky tých, čo ho predtým dlho dobre živili. Frédéric Beigbeder bol veľa rokov u Younga & Rubicama, v jednej z najväčších reklamných agentúr na svete, pracoval a písal texty pre Kenzo, Wonderbra a Barillu. Podobnosť s protagonistom románu Octavom je viac než nápadná - a Frédéricovi Beigbederovi sa skutočne podarilo tesne pred vydaním knihy to, čo Octave avizuje na prvej strane: „Túto knihu píšem, aby ma vyhodili."

Skryť Vypnúť reklamu

Frédéric Beigbeder si odvtedy v nespočetných televíznych vystúpeniach a rozhovoroch buduje imidž „revolucionára od Gucciho" alebo „Che Guevaru z Café Flore". Obhajuje sa svojím heslom: „Keď chcete uniesť lietadlo, najprv doňho musíte mať lístok." Hovorí, ako keby chcel celý systém reklamy a marketingu vyhodiť do vzduchu - zvnútra. „Nenavrhujem riešenia, to nie je skutočná úloha umenia," zdôrazňuje Frédéric Beigbeder, odkedy mu vyšla jeho kniha.

Bezzásadový chameleón

Cesta reklamným priemyslom - ako ukazuje Frédéric Beigbeder - vedie peklom a necháva za sebou spravidla vyhorených cynikov alebo samovrahov. Jeho Octave je bezzásadový „chameleón na kokaíne" a keď ho tehotná priateľka opustí, siaha už len po platených službách profesionálky Tamary, a urobí z nej hviezdu jogurtového spotu na Madone - príbuznosť mena s jogurtmi Danone je všetko, len nie náhodná. Nakoniec spolu s ňou a priateľom Charliem brutálne zavraždia náhodnú bohatú americkú penzistku, ktorá má v ich očiach zastupovať akcionárov tohto sveta.

Skryť Vypnúť reklamu

Frédéric Beigbeder sa teda stal autorom zúrivej a provokujúcej knihy o svete, v ktorom ide len o marketing a zisk. Rovnako ju môžeme vidieť ako geniálny marketingový ťah. „Vzbura patrí k hre," píše sa hneď na začiatku tohto napriek všetkému strhujúceho románu.

Autor ho pomáhal uvádzať na trh sériou turné po Európe. Bol to trochu paradox, že bývalý autor reklamných textov úplne nemilosrdne odhaľuje cynizmus celej reklamnej brandže, ale tú istú knihu pritom neponechá bez masívnej podpory marketingu a reklamy. Ale Frédéric Beigbeder na to svojich potenciálnych čitateľov pripravil: „Veď predsa píšem, že som predajný."

„Chceli ste sám seba varovať pred nebezpečenstvom reklamy, alebo ste chceli zarobiť?" pýtali sa ho novinári. Frédéric Beigbeder je presvedčený, že pravda je to prvé. Do reklamy sa už nevráti za žiadnu cenu. Chce už len písať, písať a vytvárať „podobné kultúrne produkty".

Skryť Vypnúť reklamu


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  1. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 26 507
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 15 773
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 13 420
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 13 257
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 518
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 8 654
  7. Nové číslo Historickej revue 8 545
  8. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní? 8 092
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 979
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 246
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu