BANGKOK - Thajské kurčatá sa prestanú objavovať na tanieroch v japonských a európskych domácnostiach. Práve na trhy v Japonsku a Európskej únii smerovalo takmer všetko hydinové mäso vyvážané z Thajska. Japonsko ani únia ho však po tom, čo sa objavila v Thajsku vtáčia chrípka, už viac nechcú. Thajská ekonomika tak príde o miliardy dolárov.
Thajsko je štvrtým najväčším producentom hydinového mäsa na svete. Ročne do iných krajín dodá hydinu za 16 miliárd bahtov (približne 410 miliónov dolárov). Ministerstvo poľnohospodárstva má vypočítané, že vtáčia chrípka môže potravinárske odvetvie pripraviť o 2,6 miliardy dolárov. Celkový hrubý domáci produkt krajiny v roku 2002 dosiahol 446 miliárd dolárov.
Na správu o vydaní zákazu dovozu thajských kureniec do Európskej únie, ktorej predchádzal zákaz dovozu do Japonska, ihneď reagovali akcie firiem, ktoré sa týmto obchodom živia. Ich kurzy zaznamenali taký prudký pokles, že celoburzový index stratil dve percentá.
Zákaz dovozu do únie pre Thajsko znamená tvrdú ranu. V roku 2002 únia z tejto ázijskej krajiny doviezla asi 120-tisíc ton hydiny, čo je druhý najväčší objem hydiny. Viac hydinového mäsa priviezla iba z Brazílie. Živé kurčatá sa do únie z Thajska nedovážajú. Napríklad Francúzsko, ktoré kúpilo zhruba 1624 ton hydiny, väčšinu priviezlo v zmrazenom stave.
Japonsko zastavilo dovoz už vo štvrtok. Smerovalo tam pritom 60 percent vývozu thajských kurčiat v hodnote 1,5 miliardy dolárov. Thajsko dúfalo, že export tento rok o dve tretiny vzrastie. Japoncom nebudú kurčatá chýbať. Iba jedno z troch dovezených kurčiat bolo totiž z Thajska, zvyšok pochádza z iných krajín.
Hydina nie je pre thajskú ekonomiku kľúčová - na celkovom vývoze sa podieľa menej ako jedným percentom. Vo vývoze poľnohospodárskych produktov je oveľa dôležitejšia ryža a plody mora. Ale význam hydiny vo vývoze v posledných rokoch prudko rástol - neoficiálne čísla hovoria o zdvojnásobení od roku 1999.
Oveľa väčší dosah môže mať vtáčia chrípka na iné oblasti, ktoré Thajsko živia: turizmus. Z neho prichádza do krajiny najviac devíz. Cestovný ruch je všeobecne veľmi citlivý na zdravotné riziká. Ázijské krajiny sa o tom mohli presvedčiť vlani, keď prepukol vírus SARS. A v Thajsku konkrétne obavy ešte stupňuje, že vláda si nevie dobre s podobnými problémami poradiť.
(bbc, reuters)