Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Tento rok pribudne jeden tunel, ďalšie až neskôr

BRATISLAVA - Slovensko má mať koncom roka tri cestné tunely. K diaľničnému tunelu Branisko a starému menšiemu tunelu Stratená pribudne tunel Horelica, ktorý je súčasťou obchvatu Čadce.

Ide tiež o malý, len 605 metrov dlhý tunel, ktorý začali raziť v roku 2000.

„Tento rok musíme dokončiť stavbu Horelice tak, aby bol tunel v prevádzke. Budeme robiť všetko preto, aby sme ho do konca roka otvorili pre verejnosť. Potom ešte budeme robiť terénne úpravy, ale autá by ním mali jazdiť už v decembri," hovorí námestník pre investičnú prípravu a výstavbu Slovenskej správy ciest Peter Gandl.

Vlani otvorili päťkilometrový diaľničný tunel Branisko, dokončenie ďalšieho väčšieho tunela je v nedohľadne, hoci prieskumnú štôlňu najdlhšieho plánovaného 7 480-metrového tunela Višňové - Dubná Skala (medzi Martinom a Žilinou) prerazili už dávnejšie. Tento rok z nej robia únikovú štôlňu, hotová má byť tiež do konca roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Riaditeľ žilinského závodu akciovej spoločnosti Doprastav Robert Turanský podľa TASR povedal, že Žilinu a Martin tunel prepojí najskôr v roku 2018, hoci v plánoch sa píše, že tunel otvoria v roku 2010. „Lehota 2018 môže byť súkromný názor, lebo ponuky rôznych dodávateľov budú rôzne," hovorí Gandl. „Možno vychádzal z výšky investičných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na diaľničný program. Ak nedôjde k prehodnoteniu, bude problém aj so spolufinancovaním."

Rok 2010 uznesenie vlády spomína ako predpokladaný termín prepojenia Bratislavy a Košíc čiže sprejazdnenia celej trasy D1. „Tunel Višňové - Dubná skala je dlhý a kedy bude, závisí od ponúk zhotoviteľov, ale aj od peňazí. Súkromný kapitál vstúpi do financovania, až keď bude platné stavebné povolenie, a dovtedy treba stovky miliónov na prípravy. Samotná prieskumná štôlňa tunela stojí asi šesťsto miliónov," hovorí Gandl.

Skryť Vypnúť reklamu

Náklady na vybudovanie tunela niektorí odhadli až na 13 miliárd korún.

Ekologický aktivista Juraj Mesík hovorí, že za 13 miliárd korún sa podľa oficiálnych dokumentov ministerstva dopravy dá na južnej trase dostavať skoro celá štvorprúdová cesta z Bratislavy po Banskú Bystricu (chýba cca 65 km) a za cenu ďalšej tunelovej rúry až za Lučenec.

Gandl hovorí, že onedlho sa začne stavať ďalší malý tunel. „Máme výhľadový plán, ale všetko závisí od peňazí." Tunel Bôrik by mali začať stavať tento rok a je na trati Mengusovce - Jánovce. „Mal by sa financovať z európskeho fondu súdržnosti. Sme v štádiu odsúhlasovania tendrovej dokumentácie v Bruseli - len čo Európska komisia povie, že súťažné podklady sú v poriadku, vypíšeme súťaž na zhotoviteľa."

Skryť Vypnúť reklamu

(rf)

Rozostavané tunely

Višňové - najdlhší projektovaný tunel u nás (7 480 metrov). Prieskumnú štôlňu razili od roku 1998 do roku 2002 a pri razení vysoko prekročili plánované náklady. Tento rok sa z prieskumnej štôlne robí úniková, ale dokončenie tunela je v nedohľadne.

Dlhšie tunely - ďalšie dlhšie tunely, ktoré majú nad dva kilometre (Korbeľka, Dargov, Havran, Prešov, Čebrať, Pov. Chlmec, Ovčiarsko), nemajú ani termín začiatku výstavby. Ovčiarsko, 2275-metrový tunel medzi Bytčou a Žilinou, síce má prerazenú prieskumnú štôlňu už skoro šesť rokov, ale vchody do štôlní zasypali.

Menšie tunely - Poľana (898 metrov), Svrčinovec (456 metrov), Lučivná (256 metrov) - by teoreticky mohli byť dokončené v roku 2007, ale vyrazené nie sú ešte ani prieskumné štôlne. Tunel Žilina (730 metrov) nemá určený termín.

Skryť Vypnúť reklamu

Horelica - 605-metrový tunel je súčasťou obchvatu Čadce a dokončia ho tento rok. Bude mať len jednu rúru, v ktorej budú autá jazdiť v oboch smeroch.

Sitina - ďalší kratší tunel (1,4 km). Je v Bratislave, dokončia ho v roku 2006.

Funkčné tunely

Branisko - 4895 metrov (diaľničný tunel).

Stratená - 320 metrov (obyčajný tunel v údolí Hnilca).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  3. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 991
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 18 811
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 604
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 691
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 677
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 751
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 892
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 834
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 465
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 385
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Západ stojí za Českom, Rusko musí s podobnými útokmi prestať.

19m
S dcérou Amálkou.

Juraj Valach pôsobí v hokejovom Slovane.

14 h

Hegerovi dôveruje len 30 percent ľudí.

6 h
Predseda BSCF Gabriel Galgóci

S Gabrielom Galgócim o budúcnosti sektora.

9. apr