Mnohé rodiny riešia pred kúpou auta dilemu: zaobstarať si nové či radšej ojazdené auto? Tu je rada jednoduchá, v prvom rade musia zvážiť svoje finančné možnosti.
Mať na kúpu malého auta ešte neznamená, že máme aj na jazdenie a všetko s tým súvisiace. Motoristi majú vlastný recept na to, ako užívať automobil a koľko peňazí naň venovať. Existujú však položky, viac či menej nevyhnutné pre to, aby sme auto vôbec mohli používať.
Mnohí motoristi dnes začali pri aute šetriť. Napríklad počas zimy ho nechávajú v garáži, pneumatiky si vymieňajú sami, prestali chodiť do umyvárky. Najmä starší vodiči tvrdia, že sa zaobídu bez ročnej diaľničnej známky. Ak ich náhoda prinúti ísť po diaľnici, využijú kúpu 15-dňovej.
V našich dnešných radách sme sa zamerali na triedu malých a najlacnejších automobilov na trhu, s najnižším objemom motora.
Ročné zúčtovanie
Pre náš modelový prípad zoberieme do úvahy slovenskú rodinu, ktorá s malým autom a obsahom motora do 1300 ccm najazdí ročne okolo 10 000 km pri priemernej spotrebe paliva 7,5 l / 100 km. V tabuľke sú zahrnuté poplatky súvisiace s kúpou vozidla. Zatiaľ uvažujeme o beznehodovej prevádzke počas nasledujúceho roka.
Položka | Nové auto do 1300 ccm | 4-7-ročné auto do 1300 ccm |
Benzín | 24 750 Sk | 24 750 Sk |
Pneumatiky | 4000 - 6000 Sk | 2000 - 6000 Sk |
Zmluvné poistenie | 3800 - 4800 Sk | 3800 - 4800 Sk |
Kozmetika a hygiena | 3000 Sk | 3500 Sk |
Pokuty | 500 - 1000 Sk | 500 - 1000 Sk |
Servis + doplnky | 1240 - 5000 Sk | 6 000 Sk |
Diaľnice | 750 Sk | 750 Sk |
Prihlásenie do evidencie | 2000 Sk | 300 - 1300 Sk |
Spolu | 40 040 - 47 300 Sk | 41 600 - 48 100 Sk |
Položka za prelustrovanie sa pohybuje od 2000 do 4000 korún.
Dnes odporúčame kúpiť radšej mladšie ojazdené auto s obsahom motora čo najnižším. V cene okolo 160 000 až 200 000 korún dostanete aj staršie poriadne auto v plnej výbave, s motorom obsahu nad 1800 ccm, drahšími náhradnými dielcami a nižším rizikom veku.
Lepšiu službu vám odvedie Felicia, Punto, Corsa, Fiesta, Polo, Clio alebo Ibiza.
Kúpa ojazdeného vozidla je vždy mačkou vo vreci. Riziko je menšie v autobazároch so zárukou či u autorizovaných dílerov, kde vykupujú autá (tu servisované) za protihodnotu. Vozidlo s počtom najazdených kilometrov okolo 100-tisíc by malo prejsť prehliadkou, lebo pri tomto počte kilometrov je potrebné meniť viacero dielcov v motore a na podvozku.
Ak kupujete ojazdené vozidlo, tak len so zárukou Nie každý má na nové auto. Mnohí motoristi dnes musia riešiť otázku, aké ojazdené je najvhodnejšie kúpiť.
Prvou podmienkou kúpy staršieho vozidla je lustračný list o pôvode auta. Kompletná prehliadka a overenie pôvodu vozidla by malo byť na pleciach predchádzajúceho majiteľa alebo autobazáru.
Lacnejšie a drahšie
Za staršie auto síce pri kúpe zaplatíte menej, ale ročne si vyžiada viac peňazí na údržby. Časom odchádza batéria, brzdové platničky a obloženie, tlmiče, výfuk a rozvodový remeň.
Suma na drobný predvídateľný servis pri 6-ročnom aute je 3000 - 8000 korún za rok.
Autorizovaný servis je drahší, ale pokiaľ ide o zložitejšie poruchy a komplikovanú elektroniku, oplatí sa ho navštíviť. Súkromní autoopravári zase cenovo prijateľne vymenia olej, opravia brzdy a ostatnú mechaniku.
Pri kúpe auta pamätajte aj na detaily - ponuka je bohatá, len si treba vedieť správne vybrať
Kategória malých automobilov s cenou od 280 000 do 400 000 Sk je tu na to, aby vyriešila problém mobility slovenskej rodiny. Dnešné autá segmentu B vás spoľahlivo a bezpečne odvezú k lekárovi, do práce, na nákupy, na dovolenku a na rodinné udalosti všetkého druhu.
Výber nie je jednoduchý a ponuka veľká. K rodinnému autu patrí malý motor s neveľkou spotrebou, väčší batožinový priestor, bezpečná karoséria, spoľahlivá prevádzka a nenáročný servis.
Kvalita produktov je veľmi vyrovnaná. Na čo by ste pri kúpe mali prihliadať okrem ceny? Napríklad na dizajn, ale aj na mnohé praktické detaily. Tie sú veľmi podstatné a mali by zohľadňovať životný štýl a záľuby budúceho majiteľa. Rodičia malých detí by si určite mali všimnúť, či autu nechýba systém na uchytenie detskej autosedačky.
Rybárovi by mala vojsť do kufra naprieč udica a kynológovi klietka so psom.
Autá tejto kategórie sa nekupujú na krátke obdobie, prečo by sme si mali strpčovať život nepodareným detailom, keď možností je veľa. Náš zákazník je náš pán, a preto vyberajte!
Prehľad vybraných automobilov segmentu B v cene do 400 000 s objemom motora do 1300 ccm
Značka a typ | objem motora (l) /výkon (kW) | základna cena | záruka na automobil (rok) | záruka na karosériu (rok) | Približná cena práce v servise (Sk/hod) | servisný interval (km) | Priebežná cena prehliadky pri najazdení (Sk) 15 000 km / 30 000 km / 45 000 km / 60 000km | |||
Škoda Fabia EASY | 1,2 / 40 | 299 990 | 2 | 10 | 370 | 15 000 | 3500 | 3500 | 3500 | 3500 |
Volkswagen Polo | 1,2 / 40 | 335 200 | 2 | 12 | 480 | 15 - 30 000 určuje p. p. | 3000 - 6000 | |||
Citroën C3 | 1,1 / 44 | 373 400 | 2 | 12 | 420 | 30 000 | nie je | 3 800 | nie je | 5 800 |
Toyota Yaris | 1,0 / 50 | 359 000 | 3 | 12 | 600 | 15 000 | 2400 | 2900 | 3000 | 4500 |
Renault Clio Entry | 1,2 / 43 | 313 900 | 2 | 12 | 500 | 30 000 | nie je | 2500 | nie je | 5000 |
Nissan Micra | 1,0 / 48 | 379 000 | 3 | 12 | 600 | 15 000 | 5000 | 7000 | 5000 | 8000 |
Fiat Punto | 1,2 / 44 | 333 900 | 2 | 8 | 500 | 20 000 | 2000/20 000 km | 4000/40 000 km | 2000 | |
Seat Ibiza | 1,2 / 47 | 356 900 | 2 | 12 | 500 | 15 000 | 2400 | 6000 | 2400 | 6500 |
Kia Rio | 1,3 / 60 | 379 596 | 3 | 6 | 580 | 15 000 | 1240 | 3600 | - | - |
Opel Corsa Essentia | 0,9 / 44 | 349 900 | 2 | 12 | 714 | 30 000 | - | 4000 | - | 4000 |
Poznámka: Niektoré údaje sa môžu líšiť vzhľadom na región, kde sú služby poskytované. Štandardné vybavenie automobilov je rôznorodé.