Rembrandt stále patrí k najžiadanejším menám výstavných siení. Tohto roku bude mať veľkú výstavu vo viedenskej Albertine. Autoportrét Rembrandta bol minulý rok v Sotheby's vydražený za 11,3 milióna dolárov. FOTO - REUTERS
Európske galérie ponúknu osvedčené mená: Kandinskij, Brancusi, Rembrandt, Dubuffet, Monet, Miró
Tohto roku výtvarnú Európu nečakajú veľké výstavné prehliadky typu benátskeho Bienále, Documenty v Kasseli alebo mladého umenia Manifesta, a tak sa divácke magnety sústredia najmä do galérií.
Najväčšie z nich aj v tomto roku ponúknu osvedčené mená. Kandinskij, Brancusi, Rembrandt, Dubuffet, Monet, Miró. Patria k najžiadanejším artiklom na svetových aukciách a ich mená spoľahlivo zaplnia výstavné siene a vykryjú tak astronomické poistky.
Preťahovanie o návštevníkov
„Minulý rok sme začali s diváckou klasikou," hovorí riaditeľ múzea Lentos v Linzi Peter Baum. „Hneď prvou výstavou sme museli návštevníkom dať obraz toho, čo od nás môžu v budúcnosti očakávať. V súčasnosti je to výstava Paríž 1945 - 1965, ktorou pokračujeme v čo najatraktívnejšej ponuke pre ľudí. Múzeum bez divákov je mŕtve."
Posledná veta je zaklínacou formulkou všetkých galérií, ktoré v Európe niečo znamenajú. A preto robia všetko pre to, aby siene boli plné. Voľne parafrázujúc riaditeľku viedenského Kunstfora Ingried Bruggerovú, výstavy sú o biznise, ale aj o kvalite. „Kvalita jednoducho musí byť prítomná," hovorí Ingried Bruggerová. „A je to jedno, či je to Picasso alebo impresionisti. Keď umenie osloví, výstavná sieň sa naplní. A to je náš cieľ. Aspoň raz do roka pripravujeme magnet, ktorý musí potvrdiť našu pozíciu vo svete - to znamená zotrvanie v prvej desiatke najnavštevovanejších výstavných siení. Musí to byť výpravné a najmä, musí to byť meno. Nemôžeme si dovoliť robiť výstavy, na ktoré sa nechodí, ale to neznamená, že sa kĺžeme po vkuse divákov."
Kunstforum stavia na ikonách umenia 20. storočia a o diváka sa bije najmä s rekonštruovanou Albertinou, ktorá stavia svoj program skôr na staršom umení. Kunstforum má v súčasnosti hviezdu pop artu Roya Lichtensteina, neskôr nasadzuje priekopníka abstrakcie Vasilija Kandinského. Albertina zase po megaúspešnom Albrechtovi Dürerovi vytiahla v súčasnosti kolektívnu expozíciu od Gustava Klimta po Paula Kleea a neskôr má pripraveného Rembrandta.
Všade budú fotografie
Praha zase stavila na fotografiu. V Galérii Rudolfinum v stredu sprístupnili rozsiahlu výstavu Česká fotografia 1840 - 1950, ktorá prináša príbeh českej fotografie v novom prístupe. Kurátor Jaroslav Anděl sa snažil, aby divákovi predstavil čo najmenej známe práce. A to aj od tvorcov, ktorých diela verejnosť pozná. Riaditeľ Galérie Rudolfinum Petr Nedoma je známy svojimi netradičnými pohľadmi a vo svojich expozíciách nekladie obmedzenia výtvarným disciplínam.
„Náš záber je široký - má tu miesto fotografia Číny, ale aj súčasné britské umenie. Snažíme sa divákom prezentovať umenie v najväčšom spektre, ale aj na požadovanej úrovni. Ak sa však pýtate, na čo ľudia najviac chodia - tak jednoznačne na známe osobnosti. V tomto smere bol v poslednom období bezkonkurenčný Mikuláš Medek."
Ďaleko nie je ani do Budapešti. Tam opäť čaká výpravná klasika - impresionista Claude Monet.
Top 10 v európskych galériách 2004
Česká fotografia 1840 - 1950 Galéria Rudolfinum, Praha do 28. marca
Otto Herbert Hajek Národná galéria, Veľtržný palác, Praha 22. január - 13. apríl
Vasilij Kandinskij Kunstforum der Bank Austria, Viedeň marec - júl
Rembrandt Albertina, Viedeň marec - jún
Paríž 1945 - 1965 Kunstmuseum Lentos, Linz do 28. marca
Claude Monet Szépmüvészeti Múzeum, Budapešť do 15. marca
Mark Rothko Ermitáž, Sankt Petersburg do 8. marca
Jean Dubuffet Guggenheimovo múzeum, Bilbao do 18. apríla
Joan Miró Centre Georges Pompidou, Paríž marec - jún
Constantin Brancusi Tate Modern, Londýn 29. január - máj