Kolumbijčan Juan Pablo Montoya (vľavo) a Nemec Ralf Schumacher s vozidlom BMW-Williams FW26. Dizajn nového monopostu sa líši od predchádzajúceho modelu netradične vykrojeným čelom, čo zlepšuje aerodynamické vlastnosti. FOTO - F1RACING
Z desiatich tímov sú otáznikky pri obsadení jazdeckých postov už len v Jordane. Kalendár veľkých cien sa rozšíril o preteky na nových okruhoch v Bahrajne (4. apríla) a v Číne (26. septembra). Titul obhajuje šesťnásobný šampión Michael Schumacher na Ferrari.
Williams a Sauber sa poponáhľali
Nemecko-anglická stajňa BMW-Williams predviedla radikálne inovovaný model FW26, s ktorým by mali jazdci Ralf Schumacher a Juan Pablo Montoya zaútočiť na prvenstvo. Vlani vyhrali títo jazdci štyri preteky a Williams sa naposledy tešil z titulu v roku 1997. Švajčiarsky Sauber ukázal model C23 na slávnosti v Salzburgu - vybavený motormi i prevodovkou Ferrari chce úzko spolupracovať s tímom z Maranella, ba dokonca jazdci Giancarlo Fisichella i Felipe Massa budú pre Ferrari v prípade potreby k dispozícii pri testovaní.
Stajňa McLaren-Mercedes chystá model MP-4/19, keď na vlaňajšiu sezónu pripravovaný MP-4/18 po problémoch v testovaní nestačila nasadiť do kolotoča MS. Ferrari plánuje vyjsť s novým modelom F2004 v Austrálii a nie až po príchode do Európy, ako tomu bolo v posledných dvoch ročníkoch. Vlani sa k tradične silnej trojici Ferrari, Williams, McLaren pridal Renault a šéf francúzskeho tímu Flavio Briatore sľubuje na túto sezónu ďalší krok vpred.
Štyri najlepšie stajne nezaznamenali v obsadení jazdcov žiadnu zmenu. Isté však je, že pre Škóta Davida Coultharda je to posledný rok v McLarene, v ročníku 2005 ho nahradí Montoya.
Medzi jazdcami chýba Villeneuve
Michael Schumacher i Rubens Barrichello majú zmluvu vo Ferrari na ďalšie tri sezóny a Schumi povedal, že nevylučuje predĺženie aktívnej kariéry aj po tomto termíne. Obhajca titulu: „Keď sme predlžovali kontrakt do roku 2006, šéf tímu Luca di Montezemolo mi povedal: Zostaň tak dlho, ako sa ti páči, dokiaľ budeš mať motiváciu a budeš rýchly."
V ročníku 2004 nemajú zo skúsených pilotov miesto Kanaďan Jacques Villeneuve (naposledy BAR) ani Nemec Heinz-Harald Frentzen (Sauber), naopak nováčikmi sú Rakúšan Christian Klien v kokpite Jaguaru a Talian Gianmaria Bruni v Minardi. Zsolta Baumgartnera v Minardi podporila maďarská vláda sumou 4 milióny dolárov. Medzi testovacími jazdcami Williamsu sa objavili 18-roční mladíci, synovia slávnych otcov - Brazílčan Nelson Piquet a Fín Nico Rosberg. Williams angažoval na testovanie aj prvého Číňan v F1 Ho-Pin Tunga. V Jordane si zajazdil Čech Jaroslav Janiš.
V kalendári pribudli preteky v Ázii
Pre zákaz reklamy tabakových výrobkov v krajinách Európskej únie hľadá formula 1 nové miesta v Ázii a už tohto roku sa predstaví v Bahrajne i v Číne. Okruh pri bahrajnskom hlavnom meste Manama s nákladmi 125 mil dolárov (cca 4 miliardy Sk) je tesne pred dokončením. VC Číny sa bude jazdiť v najľudnatejšej krajine na úplne novej trati v Šanghaji, ktorú naprojektoval známy Nemec Hermann Tilke. Kalendár na tento rok obsahuje 18 pretekov, avšak pre finančné ťažkosti je neistá júlová VC Francúzska v Magny-Cours. Veľkých cien v Európe bude v ďalších rokoch ubúdať, naopak, o zaradenie do seriálu MS sa hlásia Turecko, Mexiko, India, Rusko, Dubaj.
Víkend s jedným motorom
Najvýznamnejšou novinkou v pravidlách F1 je používanie jedného motora na celý víkend - na tréning, kvalifikáciu aj na preteky. Doteraz sa používalo viac motorov. Zámerom je znížiť náklady, keďže slabšie tímy sa dostávali do finančných problémov. Počas víkendu sa budú môcť na motore vymeniť len drobné súčiastky, ako sú napríklad alternátory alebo rôzne pumpy. Ak mechanici vymenia hocičo iné - ich tím čaká penalizácia.
Neujalo sa vlaňajšie pravidlo o rozdelení kvalifikácie na piatok a na sobotu, a tak v piatok bude len voľný tréning (11.00 - 12.00 a 14.00 - 15.00) a kvalifikácia sa uskutoční na druhý deň od 14.00 h po dvoch predpoludňajších tréningových jednotkách. Potom zostanú vozidlá v uzavretom parkovisku až do nedeľňajších pretekov.
Zostavy tímov v roku 2004
Ferrari Michael Schumacher (Nem.) Rubens Barrichello (Braz.)
Williams Juan Pablo Montoya (Kol.) Ralf Schumacher (Nem.) McLaren Kimi Räikkönen (Fín.) David Coulthard (V. Brit.)
Renault Fernando Alonso (Šp.) Jarno Trulli (Tal.)
BAR Jenson Button (V. Brit.) Takuma Sato (Jap.) - nový
Sauber Felipe Massa (Braz.) - nový Giancarlo Fisichella (Tal.) z Jordanu
Jaguar Mark Webber (Austr.) Christian Klien (Rak.) - nový
Toyota Olivier Panis (Fr.) Cristiano da Matta (Braz.)
Jordan Nick Heidfeld (Nem.) zo Sauberu ? Ralph Firman (V. Brit.) ?
Minardi Gianmaria Bruni (Tal.) Zsolt Baumgartner (Maď.)