Členovia súboru Požoň sentimentál s Egonom Bondym. FOTO - PAVEL KASTL
„Celková filozofia súboru Požoň sentimentál je v komentovaní udalostí minulých, prítomných a budúcich, ktoré majú súvislosť s naším mestom. Aj vzdialenú. Počas dvadsiateho storočia došlo k priamej integrácii anglosaskej a americkej tradície s tradíciou nášho regiónu v rôznych zložkách kultúry ako filozofia, hudba, film. Po takomto zásahu neprekvapuje už ani fakt, že na poetiku súboru vyžaruje sila takých osobností, ako sú Mario Adorf, Igor Stravinskij, Aurel Stodola, Sinnead O'Connor, Jean Tinguely, Jan Železný a Hugo Portisch."
Týmito slovami sa obrátil mladý skladateľ Marek Piaček na návštevníkov koncertu presne pred desiatimi rokmi v Dome kultúry v bratislavskej štvrti Dúbravka. Od onoho pamätného dňa má jeho súbor za sebou sériu koncertov na významných podujatiach doma i v okolitých krajinách a tri albumy.
Požoň sentimentál utvorili mladí skladatelia a interpreti zo súboru súčasnej hudby Veni. Významnou inšpiráciou bol anglický Penguin Cafe Orchestra, komorné združenie hráčov na akustické nástroje hrávajúce inštrumentálnu kaviarenskú hudbu. Poetika je stále viazaná predovšetkým na genius loci hlavného mesta, ale dnes už v omnoho širšom chápaní. V rámci projektu Volanie po partitúrach súbor oslovil domácich i zahraničných skladateľov so žiadosťou o napísanie skladby inšpirovanej regiónom, v ktorom pôsobia. Dnes v repertoári figurujú mená vyše tridsiatich autorov. Súbor pravidelne spolupracuje na divadelných inscenáciách, s rôznymi výtvarnými umelcami, jeho hudba už znela aj v niekoľkých filmoch, napríklad v Úteku do Budína režiséra Miroslava Luthera.
„Obsadenie sa ustálilo v podobe Peter Zagar (klavír), Ľubomír Burgr (husle), Boris Lenko (akordeón) a ja hrám na flautu. Z Bratislavy pochádzame iba dvaja, ale všetci tu žijeme. Pre mňa je podstatnejší skôr regionálny ako kozmopolitný prvok. Na talianskej hudbe ma baví to, čo ju robí talianskou, no zaujíma ma aj to, ako sa Rakúšania vyrovnávajú s rovnakými vecami ako my, napríklad s MTV," hovorí Piaček, čím naznačuje súčasnú poetiku súboru.
Požoň zrealizoval cyklus Hudba v Stoke, ktorý bol pokusom vytiahnuť klasickú hudbu z tradičných priestorov. V rámci neho si v roku 1997 zahral s virtuózom Mariánom Lapšanským úpravu populárneho Griegovho Koncertu pre klavír a orchester a mol. Mladí diváci v alternatívnom divadle Stoka boli nadšení, no konzervatívny tábor ľudí z klasickej hudby krčil nosom.
Tento jav sa opakuje pri väčšine projektov Požoňu, ale hudobníkov to neodrádza. Na druhý profilový album Urban Songs si pozvali speváckeho hosťa českého filozofa a spisovateľa Egona Bondyho, upravujú, citujú a sami píšu klasickú hudbu i popmusic.
A ako súbor oslávi dnešné jubileum? „Nijako špeciálne. O 20.00 h hráme pre návštevníkov bratislavskej kaviarne Prašná bašta, čo je naša neoficiálna domovská scéna. Oslavovať budeme po celý rok," dodáva Marek Piaček.
OLIVER REHÁK