„Made in the EU".
Niektorí marketingoví odborníci to považujú za „komerčnú samovraždu", ale podľa úradníkov Európskej únie je to len logický krok k jednotnému európskemu trhu. Hoci je zatiaľ od visačky s nápisom „Made in the EU" ďaleko, zdá sa, že Európska komisia to s jej zavedením myslí vážne. Podľa Financial Times navrhla európska exekutíva v dokumente, ktorý po Bruseli koloval v decembri, hneď tri varianty označovania výrobkov - od úplne voľného až po taký, v ktorom sa všetky tovary importované do únie označia krajinou pôvodu a tovary vyrobené v únii značkou EÚ.
Práve posledný scenár vydesil európskych výrobcov. „Sme proti akémukoľvek návrhu, ktorý spraví označenie EÚ povinné," vyhlásil pre Financial Times expert Nemeckej priemyselnej federácie BDI Henrike Vieregge. Podnikateľské združenia sa obávajú, že spoločná značka EÚ bude viesť k vyšším nákladom a zložitejšej administratíve.
Ďalšie škody môžu utrpieť marketingové stratégie firiem. Wally Olins, šéf firmy Saffron Brand Consultants a autor knihy o národných značkách tvrdí, že krajiny pôvodu tovarov vytvárajú u spotrebiteľov asociácie, ktoré sú kľúčové pre marketing. „Emočná väzba spojená s určitou krajinou je veľká," upozornil Olins.
Pre niektoré firmy by spoločné označovanie pôvodu tovaru mohlo mať až devastačné účinky. Financial Times citoval Terryho Tyrrela, šéfa konzultačnej firmy Eterprise, podľa ktorého sú ohrozené tie spoločnosti, ktoré sa pri odlíšení na svojom trhu spoliehajú práve na národné špecifiká. „Asi je zatiaľ priskoro skúšať označkovať Európu," povedal Tyrrel.
Olins hovorí, že hoci „Európa" vyvoláva u spotrebiteľov na celom svete asociácie, neplatí to pre „EÚ". „Európa znamená menší, kvalitnejší, drahší, luxusnejší. Je to elitný produkt znamenajúci dobrú triedu. No to nie je prípad EÚ," dodal Olins. (jj)