Na značku „Made in the EU" je priskoro

Predstavte si japonského zákazníka, nakupujúceho v módnom butiku v Tokiu. Vidí pár elegantných a drahých kožených topánok. Zoberie ich z regálu a otočí. Na mieste, kde očakával štítok s oznamom, že topánky vyrobili v Taliansku, nájde nápis s jednoduchým

„Made in the EU".

Niektorí marketingoví odborníci to považujú za „komerčnú samovraždu", ale podľa úradníkov Európskej únie je to len logický krok k jednotnému európskemu trhu. Hoci je zatiaľ od visačky s nápisom „Made in the EU" ďaleko, zdá sa, že Európska komisia to s jej zavedením myslí vážne. Podľa Financial Times navrhla európska exekutíva v dokumente, ktorý po Bruseli koloval v decembri, hneď tri varianty označovania výrobkov - od úplne voľného až po taký, v ktorom sa všetky tovary importované do únie označia krajinou pôvodu a tovary vyrobené v únii značkou EÚ.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Práve posledný scenár vydesil európskych výrobcov. „Sme proti akémukoľvek návrhu, ktorý spraví označenie EÚ povinné," vyhlásil pre Financial Times expert Nemeckej priemyselnej federácie BDI Henrike Vieregge. Podnikateľské združenia sa obávajú, že spoločná značka EÚ bude viesť k vyšším nákladom a zložitejšej administratíve.

Ďalšie škody môžu utrpieť marketingové stratégie firiem. Wally Olins, šéf firmy Saffron Brand Consultants a autor knihy o národných značkách tvrdí, že krajiny pôvodu tovarov vytvárajú u spotrebiteľov asociácie, ktoré sú kľúčové pre marketing. „Emočná väzba spojená s určitou krajinou je veľká," upozornil Olins.

Pre niektoré firmy by spoločné označovanie pôvodu tovaru mohlo mať až devastačné účinky. Financial Times citoval Terryho Tyrrela, šéfa konzultačnej firmy Eterprise, podľa ktorého sú ohrozené tie spoločnosti, ktoré sa pri odlíšení na svojom trhu spoliehajú práve na národné špecifiká. „Asi je zatiaľ priskoro skúšať označkovať Európu," povedal Tyrrel.

SkryťVypnúť reklamu

Olins hovorí, že hoci „Európa" vyvoláva u spotrebiteľov na celom svete asociácie, neplatí to pre „EÚ". „Európa znamená menší, kvalitnejší, drahší, luxusnejší. Je to elitný produkt znamenajúci dobrú triedu. No to nie je prípad EÚ," dodal Olins. (jj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 313
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu