BRATISLAVA – Obchod so zbraňami sa vraj nelíši od iných obchodov. Tvrdia to politici, úradníci aj zbrojní dodávatelia. Podľa ich vyjadrení je napríklad delo len kus železa. Rozdiel je iba v tom, s akou krajinou sa obchoduje. Teda či na ňu medzinárodné organizácie uvalili, alebo neuvalili embargo.
Vojenský materiál sa prepravuje kamiónmi, vlakmi, loďami, lietadlami ako každý iný tovar. Obchodníci a prepravcovia o tom neradi hovoria, len z času na čas sa čosi prevalí. Ako napríklad cez víkend na bratislavskom letisku, kde polícia zhabala debny s protitankovými strelami. Keby podľa nemenovanej osoby colníci nevykonali „nadprácu“, verejnosť by sa nič nedozvedela.
Je možné, že nedeklarovaný vojenský tovar sa preváža cez Bratislavu častejšie – pri nevinných komerčných letoch. Informácie si protirečia.
Povolenia na príležitostné komerčné lety – bez ohľadu na to, či ide o náklad vojenského materiálu – má v právomoci ministerstvo dopravy, sekcia civilného letectva. Potvrdil nám to štátny tajomník tohto ministerstva Faktor. Viaceré nemenované zdroje nás informovali, že povolenia na špeciálnu prepravu sa tam vydávajú „dosť často“.
Zdroje zároveň tvrdia, že spôsob, akým sa povolenia vydávajú, je už dlhé roky neprehľadný. Nie je vraj vylúčené, že tento proces je pod vplyvom tvrdého lobovania, aby sa niektoré náklady nedeklarovali ako vojenský materiál a mohli sa prepraviť aj do citlivejších zón.
Ak to nie je v masovom meradle, tak aj preto, že premávka na slovenských letiskách je nízka. Bratislavským letiskom prejde napríklad iba tritisíc ton nákladu ročne, v susednej Viedni viac ako stotisíc ton. (ru)