BRATISLAVA – Debny s protitankovými strelami, ktoré v sobotu polícia zaistila na bratislavskom letisku, sú stále na Slovensku. Materiál mal z Teheránu cez Bratislavu putovať do Izraela a odtiaľ do Angoly.
Spolu s nimi mali do Angoly v lietadle z Ukrajiny cestovať aj dymovnice a svetlice od slovenskej firmy Hermes.
Riaditeľ Hermesu Dušan Herda tvrdí, že jeho firma s dodávkou zbraní pre Angolu nemá nič spoločné. Dymovnice, ktoré vyvážali, boli deklarované ako vojenský materiál. Podľa kópií dokumentov, ktoré má redakcia SME k dispozícii, iránska letecká spoločnost žiadala Bratislavu o povolenie na pristátie a o znenie slovenských zákonov o tranzite.
Firma Hermes naozaj poslala znenie slovenských paragrafov, ale jej riaditeľ Dušan Herda tvrdí, že nie do Teheránu: „Posielali sme to našim partnerom, s ktorými obchodujeme. Naši zahraniční partneri majú záujem o to, čo je v našom zákone. Napriek tomu, že sa nás to netýka, môžem z odborného hľadiska potvrdiť, že transakcia bola v rámci zákona.“
O zbraniach v iránskom lietadle však Herda nič nevedel: „Keď sme mali vybavenú licenciu na dymovnice, prečo by sme ju nemohli vybaviť aj na protitankové granáty? Máme podpísanú zmluvu s armádou, prečo by sme my kupovali z Iránu? Kúpil to iný partner, ktorý využil lietadlo zberajúce tovar pre angolskú armádu v Európe. Iránci namiesto veľkého poslali malé lietadlo. Bolo potrebné, aby vyložilo dva a pol tony tovaru, ktorý mal byť preložený, čo je normálna transakcia s tým, že náš zákon to povoľuje.“
Podľa Herdu sú na vine colníci, ktorí urobili zbytočný poplach. Tovar mal ďalej pokračovať do Izraela a odtiaľ do Angoly – prečo sa to nestalo, nikto nevie.
Hovorkyňa colného riaditeľstva Silvia Balázsiková tvrdí, že colníci museli tovar skontrolovať: „Každý tovar, ktorý prekročí hranicu, sa podrobuje colnej kontrole. Bratislavské letisko má štatút medzinárodného letiska a tým aj štatút hraničného priechodu.“
Balázsiková nevedela, či bola táto transakcia tranzitom alebo prekládkou: „Tranzit je, keď sa tovar prepravuje z jedného colného územia na druhé jedným lietadlom, pričom sa na prepravu použije aj tretí štát. Prekládka je čokoľvek. Pokiaľ boli menené lietadlá, išlo už o dve operácie.“ Presnejšie informácie colné riaditeľstvo nevedelo poskytnúť a vyjadrí sa až dnes.
Mohamad Ahmad Saad, riaditeľ firmy Slovtrans, ktorá sa zaoberá vývozom a dovozom tovaru na Slovensko a sídlo má aj na bratislavskom letisku, tvrdí, že colníci pri kontrole nechali posádku čakať 15 hodín v lietadle. Podľa zákona majú členovia posádky právo na určitý oddychový čas, teraz sa to nestalo. Balázsiková túto informáciu nepotvrdila ani nevyvrátila. Saad takisto obviňuje colníkov zo zbytočného poplachu. Celá aféra podľa neho poškodí meno Slovenska v zahraničí.
Podľa nemenovaného zdroja sa takýto prevoz na Slovensku uskutočňuje denne, i keď ešte typickejšou krajinou, cez ktorú zbrane putujú, je Česko. (mož)