Peter Feranec s členmi orchestra Slovenskej filharmónie na jednej z posledných skúšok pred koncertom. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Hoci ešte nedovŕšil štyridsiatku, v profesionálnom životopise má niekoľko významných dirigentských úspechov. Študoval na konzervatóriu vo vtedajšom Leningrade, postgraduálne štúdiá dokončil vo Viedni, získal niekoľko zahraničných ocenení, niekoľko rokov viedol chýrny orchester Veľkého divadla v Moskve a ako hosť spolupracoval s významnými súbormi z celého sveta. Zajtra o 19.00 h sa PETER FERANEC postaví pred Slovenskú filharmóniu, ktorá pod jeho taktovkou odohrá v bratislavskej Redute Novoročný koncert. Zaznejú na ňom skladby Leonarda Bernsteina, Astora Piazzollu, Johanna Straussa ml., Dariusa Milhauda a Maurica Ravela. Sólistom večera bude grécky saxofonista Theodore Kerkezos.
Po minulom roku ste už druhýkrát dostali ponuku viesť Slovenskú filharmóniu práve na Novoročnom koncerte. V susednej Viedni sa to považuje za jednu z najvyšších pôct pre dirigenta, čo to znamená pre vás?
„Je to, samozrejme, pocta, viesť orchester na Novoročnom koncerte napriek istej disproporcii v porovnávaní novoročných koncertov v Bratislave a vo Viedni."
Akej disproporcii?
„Ten viedenský má svetovú rezonanciu, je vysielaný do celého sveta, zaznamenaný na cédečkach, dévedečkach či iných nosičoch, ktoré sú distribuované na celej zemeguli. A v neposlednej miere je aj kráľovsky honorovaný."
U nás je to teda inak?
„Som rád, že novoročný koncert v Bratislave budem dirigovať už druhý raz. Zároveň ma veľmi mrzí, že ani jedna slovenská televízna spoločnosť neprejavila záujem o vysielanie koncertu."
Čo televízii prekážalo?
„Neviem. Je to napriek tomu, že na minuloročnom koncerte sme sa vzdali honorárov a umožnili Slovenskej televízii priamy prenos, ktorý by sa inak vôbec neuskutočnil. Je to pre mňa nepochopiteľné a zároveň alarmujúce, ak u nás nie je záujem o špičkové hudobné teleso, akým nepochybne je orchester Slovenskej filharmónie."
Do akej miery ste sa podieľali na dramaturgii tohto koncertu?
„Celý program koncertu sme koncipovali spolu so šéfdramaturgom filharmónie pánom Viskupom - prvý návrh som spravil ja, on ho neskôr po dohode so mnou upravil."
Prečo ste sa rozhodli práve pre populárne skladby výlučne zahraničných skladateľov? Nemáme vhodné diela domácich autorov na takýto Novoročný koncert?
„V minuloročnom Novoročnom koncerte som zaradil ako jedinú skladbu do programu Omšu slovenského skladateľa Jána Levoslava Bellu. Domnievam sa, že tohtoročný koncert môže byť odľahčenejší žánrovo aj charakterovo. Nezamerali sme sa na určitý smer alebo štýl. Myslím si, že Nový rok vítame veselo, a preto táto dramaturgia a preto so mnou."
Ale Rakúšania si 1. januára hrávajú vždy len svojho Johanna Straussa. Neláka vás iniciovať podobnú tradíciu aj u nás?
„Rád by som zdôraznil, že ako interpret rozdeľujem hudbu na kvalitnú a nekvalitnú a v tomto roku som odohral so Slovenskou filharmóniou na troch koncertoch šesť diel slovenských autorov; z toho štyri premiérovo. V budúcej sezóne chystám s orchestrom opäť jednu slovenskú premiéru. Preto sa rád predstavím publiku aj s iným programom."
Teda nejde len o jednorázový projekt so Slovenskou filharmóniou?
„Mám zatiaľ ústnu ponuku na dva koncerty v hlavnom abonentnom cykle v budúcej sezóne."