Učiteľ má podľa Komenského vyučovanie riadiť, ale nie autoritatívne. Žiakov by mal zaujať natoľko, aby sami chceli učiť. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Odporúčal učiteľom tento postup:
* začať kratučkým odporučením učebnej látky a naznačiť, čo sa bude preberať, aby sa u žiakov vzbudil záujem o nové učivo
* nadviazať na prebraté učivo nadhodením otázok. Učiteľ sa však môže opýtať aj na niečo z novej látky, aby zistil, čo žiaci vedia a vzbudil u nich zvedavosť a túžbu po odpovedi na nové otázky
* využiť trojaký prístup: analýza, syntéza a synkríza. Začať všeobecnou syntézou, t.j. predstavením celku, ktorého zloženie ešte žiaci nepoznajú. Analýzou rozobrať celok na časti. Potom nastupuje synkríza, t.j. špecifický spôsob porovnávania, odhaľujúci podstatu, vzťah, funkciu. Na ňu kládol Komenský najväčší dôraz. Poznanie skutočnosti totiž podľa neho nemalo lipnúť na separovaných jednotlivostiach, ale na hľadaní súvislosti, vzťahov medzi všeobecným a jednotlivým, celkom a časťou.
* po synkríze má nasledovať záverečná syntéza, ktorá by mala odhaliť vec či jav v plnej zložitosti, ukázať celok i jeho štruktúru a dynamiku, aj praktické využitie
* uprostred výkladu alebo hocikedy počas vyučovania sa možno žiakov opýtať na zmysel každej úlohy, ktorú im vysvetlil, ukázal postup, objasnil pravidlá a uviedol príklad. Tým si zopakujú učebnú látku, lepšie si ju zapamätajú a naučia sa sústredene a pozorne pracovať
* učiteľ má vyučovanie riadiť, nie však autoritatívne. Na hodinu sa má pripraviť, premyslieť si postup. Má používať príklady, vysvetľovanie, názorné ukážky, aby udržal záujem žiakov. Ak niečomu neporozumejú, mali by učiteľovi klásť otázky, pýtať sa ho.
Opravovanie chýb a skúšanie
* neoddeliteľnou súčasťou vyučovania má byť opakovanie a skúšanie - nemajú však byť formálne. Pri skúšaní má rozhodovať to, či sa žiak niečo naučil, či vie predviesť alebo vysvetliť to čo sa naučil, a či všetkému rozumie a vie svoje vedomosti využiť v praxi
* ak žiaci urobia chybu, mali by sa ju pokúsiť ju najprv sami napraviť. Ak to nebudú vedieť, až potom zasiahne učiteľ, ktorý by im mal vysvetliť príčinu omylu a spôsob, ako chybu čo najrýchlejšie opraviť
* do opráv možno začleniť aj žiakov: napríklad žiak po skončení zadanej úlohy môže určiť, ktorý spolužiak mu ju opraví. Učiteľ ho pritom kontroluje, výsledok dá posúdiť celej triede a až potom sám uzatvorí úlohu jej definitívnym hodnotením a vysvetlením. Ostatní žiaci si podľa toho opravia svoje úlohy
* žiaci môžu medzi sebou súťažiť, ale priateľsky, bez nevraživosti a najmä s cieľom dosiahnuť zlepšenie práce celej triedy. (sr)