Učitelia uznávajú dielo a myšlienky Jana Amosa Komenského, pripomínajú si aj jeho narodeniny (deň učiteľov, 28. marec). O jeho živote a dielach sa učia pri príprave na svoje povolanie. Poznajú však jeho myšlienky? Riadia sa jeho metódami pri vyučovaní? Na to sme sa opýtali niekoľkých učiteľov.
SYLVIA L., študentka pedagogiky: „O Komenskom sme sa učili, ale skôr sme preberali tie klasické údaje, ako kde sa narodil a aké diela napísal, než jeho myšlienky. Nespomínam si na žiadny citát. Ak by mi niekto poradil, možno by som sa do niektorej z jeho kníh aj sama pustila, ale takto neviem. Je ich veľa."
LIBUŠA KLUČKOVÁ, Súkromná združená stredná škola, Dunajská Streda: „Samozrejme, že poznám myšlienky Komenského, mám prečítané aj niektoré jeho publikácie, napríklad Veľkú didaktiku, Brána jazykov otvorená. Stále vychádzam z myšlienky, že nie je pravdou, že sa dieťa nedá prevychovať. Podľa mňa sa trpezlivosťou a správnym vedením dá veľa dosiahnuť. Len ma mrzí, že sa Komenskému venuje málo pozornosti na pedagogických fakultách, čerství absolventi jeho myšlienky vôbec nepoznajú. A je to na škodu, lebo deti potrebujú v škole aj výchovu, nielen vzdelanie. Rodičia na ne totiž nemajú toľko času, koľko by chceli."
ALEŠ ŠTESTKO, Škola u Filipa, Banská Bystrica: „Poznám jeho myšlienky naozaj dôverne, mám prečítanú Veľkú didaktiku, Brána jazykov, Školu hrou, Informatórium školy materskej. Myslím si, že sú naozaj aktuálne aj dnes. Jeho Škola hrou je na dnešné pomery škola tvorivou dramatikou, a tú ja využívam viac ako hojne, pretože mám v triede prvákov. Tí sú na prácu s príbehom, prežívanie, pretváranie a hranie toho, čo sa učia, ako stvorení. Inak, veľmi obdivujem jeho dôkladne prepracované metódy výučby - podľa jednej z nich mohol učiť aj 120 žiakov naraz! A to sa nám teraz, pri zavedení normatívov, možno ešte niekedy zíde. (smiech)."
ĽUDMILA BISTÁKOVÁ, učiteľka ZŠ Čataj: „Jeho knihu som nečítala, nedostala sa mi do rúk, ale jeho myšlienky poznám sprostredkovane z inej literatúry. Mnohé z nich uznávam, aj keď niektoré z nich už podľahli dobe a treba ich trochu modernizovať. Ale v podstate ostávajú platné, pretože vo vzťahu k deťom sa už nemá veľmi čo zmeniť. Snažím sa ich uplatňovať v praxi, učiť moderným spôsobom, ktorý vychádza z téz, ako napríklad škola hrou." (sr)