Za ich najdôležitejšie vlastnosti považoval cnosť, čiže prezieravosť, múdrosť, rozumnosť. Ľudia spĺňajúci tieto kritériá totiž podľa neho vedia nenásilne a s plnou úctou k druhému človeku pôsobiť na jeho povahu.
Komenský tiež tvrdil, že učiteľ by mal byť aj dobrým psychológom: mal by vedieť podporiť spontánny vývin a prejav žiaka, ale ho aj udržať v medziach správneho poriadku, rozvíjať prirodzené sklony a nadanie žiakov.
Učiteľ učiteľov hovoril o šiestich typoch nadania a pripomínal, že sú žiaci bystrí, dychtiví a povoľní, s ktorými je práca ľahká, a skôr ich treba brzdiť ako nabádať, ale aj žiaci tupí, a k tomu ešte mdlí a leniví, či nebodaj aj spurní. Optimisticky však poukazoval na to, že „zrkadlo nikdy nie je tak zašpinené, aby sa aspoň trochu nedalo očistiť, a preto sa nad nikým nemá lámať palica".
Vo svojich didaktikách učiteľom vysvetľoval, že: „Aby žiaci niečo videli, treba im to ukázať, aby pochopili, treba im to vysvetliť, aby vedeli vyjadriť rovnako všetko ako učiteľ, treba im prikázať napodobňovať to. A keď si začínajú myslieť, že už to vedia, treba im prikázať toľkokrát to opakovať, až sa ukáže, že to vedia správne a pohotovo."
Hovoril tiež, že „ľahké je niečo diktovať, omnoho dôležitejšie však je všímať si, či žiaci dávajú pozor a častými otázkami ich podnecovať k rozmýšľaniu, aby všetko porozumeli, a taktiež starostlivo opravovať chyby, ktorých sa dopustia". (sr)
Dobrý učiteľ by mal podľa Komenského spĺňať tri hlavné zásady:
1. má byť taký, akými má spraviť iných,
2. má poznať spôsoby, ako urobiť takými iných,
3. má byť horlivý vo svojom diele.
Čo hovoril Komenský
* Učiteľ má zostúpiť k žiakovi a pomáhať jeho chápavosti všetkými možnými spôsobmi. Robí sa to tak, že pomalého žiaka nezasýpa prácou, nechápavého bystrí mnohými príkladmi z oblasti zmyslov, nepozorného z času na čas vyburcuje upútaním pozornosti.
* Učiteľ nemôže učiť toľko, koľko by sám mohol, ale len toľko, koľko môže žiak pochopiť. Len žiak je meradlom, pretože dušou vyučovania je prispôsobenie výučby žiakovmu nadaniu.
* Jednostrannou mnemotechnikou sa vytvárajú papagáje, ktoré odriekavajú cudzie myšlienky, nevydávajú zo seba nič, čo by za niečo stálo.
* Učitelia majú dbať o to, aby sa rozlíšilo základné učivo od rozvíjajúceho, a aby žiakov učili chápať vzťahy medzi všetkými odbormi činnosti.
* Rodičia by mali dovoliť svojim deťom, aby prejavili svoju čulosť, aby sa stále ako mravčekovia niečím zamestnávali, ale formou hry, nenásilne, na čo stačia a čo im je milé.
* Žiaci majú poznávať nielen konkrétne veci, ale aj základy, príčiny a ciele všetkého najdôležitejšieho, čo je a čo sa deje. Nemajú mať pred očami hromadu dreva alebo raždia, ale dômyselnú stavbu. Majú si uvedomovať vnútorné súvislosti, aby sa nestalo, že jeden by pochytil to, druhý ono a vzdelanie nikoho by nebolo celkom dôkladné.
* Učiteľovi sa nič nesmie javiť takým ľahkým, aby sa to nesnažil urobiť vždy iným a iným spôsobom ešte ľahším.
* Činnosť taká posvätná, ako je vzdelávanie ducha, nemá sa sprevádzať údermi, hnevom, mrzutosťou, krutým výrazom a trpkými slovami.
* Učitelia nesmú byť podobní stĺpom pri cestách, ktoré len ukazujú, kam treba ísť, ale samy nejdú.
* Škola má byť miestom ľúbezným, vábiacim oči vnútri i zvonku.
* Dobrým učiteľom je ten, kto sa usiluje byť tým, za čo ho pokladajú, teda učiteľom, nie maskou učiteľa.
* Človek je najzložitejší a najtajomnejší, ale aj najtvárnejší zo všetkých tvorov. Preto sám vyžaduje takú úzkostlivú starostlivosť ako všetky ostatné tvory dohromady, ak má byť uchránený pred porušením