Dobrý učiteľ by mal byť aj psychológom

„Vzdelávatelia majú byť ľudia najvyberanejší, zbožní, počestní, príčinliví, pracovití a múdri. Nemali by sa hanbiť za svoju vychovávateľskú prácu, ani klesať pod jej ťarchou," želal si Komenský.

Za ich najdôležitejšie vlastnosti považoval cnosť, čiže prezieravosť, múdrosť, rozumnosť. Ľudia spĺňajúci tieto kritériá totiž podľa neho vedia nenásilne a s plnou úctou k druhému človeku pôsobiť na jeho povahu.

Komenský tiež tvrdil, že učiteľ by mal byť aj dobrým psychológom: mal by vedieť podporiť spontánny vývin a prejav žiaka, ale ho aj udržať v medziach správneho poriadku, rozvíjať prirodzené sklony a nadanie žiakov.

Učiteľ učiteľov hovoril o šiestich typoch nadania a pripomínal, že sú žiaci bystrí, dychtiví a povoľní, s ktorými je práca ľahká, a skôr ich treba brzdiť ako nabádať, ale aj žiaci tupí, a k tomu ešte mdlí a leniví, či nebodaj aj spurní. Optimisticky však poukazoval na to, že „zrkadlo nikdy nie je tak zašpinené, aby sa aspoň trochu nedalo očistiť, a preto sa nad nikým nemá lámať palica".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vo svojich didaktikách učiteľom vysvetľoval, že: „Aby žiaci niečo videli, treba im to ukázať, aby pochopili, treba im to vysvetliť, aby vedeli vyjadriť rovnako všetko ako učiteľ, treba im prikázať napodobňovať to. A keď si začínajú myslieť, že už to vedia, treba im prikázať toľkokrát to opakovať, až sa ukáže, že to vedia správne a pohotovo."

Hovoril tiež, že „ľahké je niečo diktovať, omnoho dôležitejšie však je všímať si, či žiaci dávajú pozor a častými otázkami ich podnecovať k rozmýšľaniu, aby všetko porozumeli, a taktiež starostlivo opravovať chyby, ktorých sa dopustia". (sr)

Dobrý učiteľ by mal podľa Komenského spĺňať tri hlavné zásady:

1. má byť taký, akými má spraviť iných,

2. má poznať spôsoby, ako urobiť takými iných,

3. má byť horlivý vo svojom diele.

SkryťVypnúť reklamu

Čo hovoril Komenský

* Učiteľ má zostúpiť k žiakovi a pomáhať jeho chápavosti všetkými možnými spôsobmi. Robí sa to tak, že pomalého žiaka nezasýpa prácou, nechápavého bystrí mnohými príkladmi z oblasti zmyslov, nepozorného z času na čas vyburcuje upútaním pozornosti.

* Učiteľ nemôže učiť toľko, koľko by sám mohol, ale len toľko, koľko môže žiak pochopiť. Len žiak je meradlom, pretože dušou vyučovania je prispôsobenie výučby žiakovmu nadaniu.

* Jednostrannou mnemotechnikou sa vytvárajú papagáje, ktoré odriekavajú cudzie myšlienky, nevydávajú zo seba nič, čo by za niečo stálo.

* Učitelia majú dbať o to, aby sa rozlíšilo základné učivo od rozvíjajúceho, a aby žiakov učili chápať vzťahy medzi všetkými odbormi činnosti.

* Rodičia by mali dovoliť svojim deťom, aby prejavili svoju čulosť, aby sa stále ako mravčekovia niečím zamestnávali, ale formou hry, nenásilne, na čo stačia a čo im je milé.

SkryťVypnúť reklamu

* Žiaci majú poznávať nielen konkrétne veci, ale aj základy, príčiny a ciele všetkého najdôležitejšieho, čo je a čo sa deje. Nemajú mať pred očami hromadu dreva alebo raždia, ale dômyselnú stavbu. Majú si uvedomovať vnútorné súvislosti, aby sa nestalo, že jeden by pochytil to, druhý ono a vzdelanie nikoho by nebolo celkom dôkladné.

* Učiteľovi sa nič nesmie javiť takým ľahkým, aby sa to nesnažil urobiť vždy iným a iným spôsobom ešte ľahším.

* Činnosť taká posvätná, ako je vzdelávanie ducha, nemá sa sprevádzať údermi, hnevom, mrzutosťou, krutým výrazom a trpkými slovami.

* Učitelia nesmú byť podobní stĺpom pri cestách, ktoré len ukazujú, kam treba ísť, ale samy nejdú.

* Škola má byť miestom ľúbezným, vábiacim oči vnútri i zvonku.

* Dobrým učiteľom je ten, kto sa usiluje byť tým, za čo ho pokladajú, teda učiteľom, nie maskou učiteľa.

SkryťVypnúť reklamu

* Človek je najzložitejší a najtajomnejší, ale aj najtvárnejší zo všetkých tvorov. Preto sám vyžaduje takú úzkostlivú starostlivosť ako všetky ostatné tvory dohromady, ak má byť uchránený pred porušením

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 849
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 073
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 060
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 495
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 710
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 753
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 504
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 280
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu