Najprirodzenejšou metódou vyučovania je dialóg

„Človek nie je peň, z ktorého by si mohol vydlabať sochu, ale je to živý obraz, ktorý utvára sám seba, znetvoruje a pretvára ...

Už J. A. Komeský hovoril o tom, že učiteľ by nemal len jednotvárne a sucho vykladať učivo, stojac pred žiakmi. „Jednostrannou mnemotechnikou sa vytvárajú papagáje, ktoré odriekavajú cudzie myšlienky, nevydávajú zo seba nič, čo by za niečo stálo," tvrdil. Napriek tomu však aj dnes mnoho učiteľov naďalej žiakom len sucho prednáša učivo z učebníc. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

„Človek nie je peň, z ktorého by si mohol vydlabať sochu, ale je to živý obraz, ktorý utvára sám seba, znetvoruje a pretvára ho podľa toho, aká príležitosť sa mu naskytne," hovoril učiteľ učiteľov Jan Amos Komenský. Hoci sa narodil v roku 1592, jeho myšlienky a dielo sú uznávané dodnes. Práve on prišiel s myšlienkou, že žiaci by nemali len slepo memorovať cudzie myšlienky, ale mali by si vedieť utvoriť vlastný úsudok - a k tomu by ich mali učitelia viesť. „Len slová nemôžu poučiť. Až slová ako znaky vecí, teda v úzkej spojitosti s vecnou skutočnosťou a ľudskou chápavosťou, s rozumom, sú účinnou cestou k poznávaniu," hovoril Komenský.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Za najprirodzenejšiu metódu vyučovania považoval dialóg, najmä nepripravený, ale aj pripravené scénky, ktoré zo školy robia hru, spríjemňujú a oživujú vyučovanie. Podľa neho sa učitelia stále musia snažiť vtiahnuť žiakov do učenia. „Je prirodzené, že ten, kto sa nesie alebo vezie, nedáva pozor na cestu, kým ten, kto musí ísť sám, rozhliada sa, aby tu nespadol, aby tu nezablúdil."

Školy by podľa neho mali jasne vymedziť svoje ciele, aby sa premyslene vyberal obsah a žiaci neboli preťažovaní množstvom učiva, ktoré si majú osvojiť. Metódy pri vyučovaní by mali rešpektovať prirodzený vývoj človeka: neznásilňovať ho, naopak, spôsobovať mu radosť z učenia, uľahčovať a urýchľovať ho.

Všetky tieto myšlienky zdôrazňuje aj reformný projekt Milénium z roku 2000, ktorý hovorí o vnútornej zmene škôl z memorovacích inštitúcií, na školy tvorivé a humánne. Na Komenského „dielne ľudskosti", ktoré by mali človeka nielen učiť, ale ho aj posúvať k takým hodnotám, ako pravdivosť, spravodlivosť, pracovitosť, prezieravosť, rozvážnosť, ohľad na veci a ľudí, úcta k človeku, ale i viera, nádej a láska.

SkryťVypnúť reklamu

(sr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 403
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 024
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 396
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 083
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 674
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 619
  8. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 582
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu