ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
Účinky daňovej reformy má podľa ministerstva financií pocítiť väčšina obyvateľov kladne. Rovná daň spolu s novým nezdaniteľným minimom zvýhodní oproti dnešku ľudí s nízkymi príjmami. Vďaka sadzbe 19 % z nej budú profitovať aj lepšie zarábajúci ľudia.
Opačný efekt budú mať nové nepriame dane. Po zdražení, ktoré v auguste spôsobili vyššie spotrebné dane, bude nasledovať ďalšie, vyvolané jednotnou DPH. Viacerí dodávatelia tovarov spadajúcich pod zníženú sadzbu DPH (knihy, potraviny, lieky...) predpokladajú rast ich cien.
Výsledný efekt daňovej reformy teda bude individuálny. Nebude závisieť len od výšky jeho príjmov, ale aj od štruktúry spotreby a rodinných pomerov.
A komu sa reforma oplatí? Rovná daň 19 percent zvýhodní najmä najnižšie príjmové skupiny a rodiny s deťmi. Nižšie dane budú platiť aj najlepšie zarábajúci, ktorých príjmy doteraz spadali pod vysokú, 38-percentnú sadzbu.
Vďaka nezdaniteľnému minimu 80 832 korún sa príjmy do tejto výšky nezdaňujú vôbec a na prevyšujúce platí rovná daň. Teda ten, kto zarába skutočne málo, nebude platiť žiadnu daň.
Zvýšia sa nezdaniteľné minimá na nepracujúcu manželku a deti. Takáto zmena je výhodná najmä pre tých, ktorí živia manželku alebo manžela a deti. Naopak, vyššie dane v porovnaní so súčasným systémom budú platiť slobodní a bezdetní, ktorých príjem je v rozpätí 11 500 až 21-tisíc korún.
Od čoho závisí dosah reformy
Výška príjmu
* nízkopríjmové skupiny zvýhodňuje nová - vyššia úroveň nezdaniteľného minima,
* vyššie príjmové skupiny budú profitovať z toho, že 19-percentná sadzba pre nich bude znamenať pokles zdanenia.
Počet detí
* čím vyšší počet detí, tým viac 400-korunových daňových bonusov, ktoré si daňovník odpočíta priamo z daňovej povinnosti.
Sociálny status manžela (manželky)
* v prípade nepracujúceho partnera si daňovník odpočítava nezdaniteľné minimum na osobu dvakrát.
Spotreba
* čím väčšia spotreba tovarov v zníženej sadzbe DPH, tým viac sa zvyšuje negatívny vplyv zavedenia jednotnej DPH.
Slobodný a bezdetný
Človek bez manželky a bez detí nepocíti kladný vplyv daňových bonusov a odpočítateľných položiek. Ak zarába od 11 500 do 21-tisíc korún, tak na daňovej reforme prerobí.
príjem dosah za rok dopad za mesiac
6850 + 2076 + 173
13 700 - 2351 - 196
20 550 - 2478 - 207
27 400 +2635 + 220
Pracujúci rodič I.
V rodine, kde pracujú obaja manželia, bude efekt daňovej reformy závisieť od výšky príjmu a počtu detí. Na každé dieťa si jeden z rodičov môže uplatniť 400-korunový daňový bonus bez ohľadu na to, koľko zarába.
0 detí
príjem dosah za rok dosah za mesiac
6850 + 2076 + 173
13 700 - 2351 - 196
20 550 - 2478 - 207
27 400 +2635 + 220
1 dieťa
príjem dosah za rok dosah za mesiac
6850 + 1478 + 123
13 700 + 1949 + 162
20 550 + 1460 + 122
27 400 + 5405 + 450
2 deti
príjem dosah za rok dosah za mesiac
6850 + 911 + 76
13 700 + 595 + 50
20 550 + 5599 + 467
27 400 + 8175 + 681
Pracujúci rodič II.
Ak v domácnosti jeden z rodičov nepracuje, môže si jeho partner odpočítať z daňovej povinnosti novú odpočítateľnú položku 80 832 korún ročne.
0 detí
príjem dosah za rok dosah za mesiac
6850 + 854 + 71
13 700 + 7 207 + 601
20 550 +10 237 + 853
27 400 + 14 572 + 1214
1 dieťa
príjem dosah za rok dosah za mesiac
6850 + 253 + 21
13 700 + 9 126 + 760
20 550 + 14 375 + 1198
27 400 + 17 342 + 1445
2 deti
príjem dosah za rok dosah za mesiac
6850 + 911 + 76
13 700 + 11 375 + 948
20 550 + 11 313 + 943
27 400 + 20 112 + 1676
* Poznámka: Dopady zohľadňujú vplyv rovnej dane i jednotnej sadzby DPH Zdroj: MF SR
Ústavní činitelia si polepšia
Rovná daň zlepší bilanciu príjmov najviac tým, čo zarábajú málo a tým, čo zarábajú veľa. Do skupiny ľudí s výrazne nadpriemernými platmi patria napríklad ústavní činitelia. Tabuľka znázorňuje, ako komu daňová reforma pridá.
poslanec - základný príjem 37 100
ročná daň teraz 104 700
ročná daň po reforme 69 230
úspora 35 470
minister - základný príjem 55 650
ročná daň teraz 185 724
ročná daň po reforme 111 524
úspora 74 200
prezident - základný príjem 148 400
ročná daň teraz 608 664
ročná daň po reforme 322 994
úspora 286 670