Vlani som istej Japonke žijúcej vo Viedni hovoril, že žijem na Slovensku. S obavami v hlase sa ma spýtala, či to nie je nebezpečné, vraj počula, že je tu veľa zlodejov áut. „To sa len hovorí," smial som sa, no o pár mesiacov som to zažil na vlastnej koži.
Neskoro večer sme zaparkovali na obvyklom mieste pred domom. Zabezpečili sme volant ochrannou pákou, pozatvárali okná, zamkli dvere, všetko skontrolovali. Do rána auto zmizlo. Novučičké auto. Moja žena plakala, ja som bol tri dni v šoku. Polícia začala vyšetrovanie. Boli sme nešťastní a pomaly sme sa dozvedali od ľudí všelijaké príbehy, skúsenosti a názory. Vraj niekedy si v autoservise urobia kópie kľúčov a potom vám ho prídu ukradnúť. Dokonca niektorí policajti vraj spolupracujú so zlodejmi. „Musela to byť skupina zlodejov z cudziny," hovorili ďalší. Údajne sú podozrivé aj lízingové spoločnosti. Neviem, či môže byť niektorá z verzií pravdivá, ale to, čo sa udialo, a čo som počul, je pre mňa niečo neuveriteľné.
Môj slovenský kamarát vždy, keď ide do autoservisu, pozerá mechanikovi na prsty, nedá kľúč z ruky. „Nikomu nemôžeš veriť, okrem vlastnej rodiny," hovorí.
Pravdu povediac, v Japonsku som sotva videl zámku na volante alebo autoalarm. Ale od roku 2000 sa aj tam počet krádeží áut rapídne zvýšil. Napríklad v prefektúre Aiči-ken (má sedem miliónov obyvateľov a najväčším mestom je Nagoya) tento rok do konca októbra zaznamenali 8097 prípadov, čo je o 34 percent viac ako vlani. To znamená, že každý deň tam ukradnú 26 áut. Najviac miznú z parkovísk obchodných centier na križovatkách diaľnic. Tiež sa povráva, že sú za tým cudzinci. Ilegálne vyvážať kradnuté autá z Japonska je zložité, pretože sme ostrovná krajina. Ale rozložené na súčiastky sa dajú prepraviť vo veľkých kontajneroch loďami. Hovorí sa, že za hranicami ich opäť poskladajú.
Zlodeji sa donedávna zameriavali na drahé autá, ale tento rok stúpol záujem o staršie typy. V Japonsku totiž začali montovať do automobilov imobilizér v kľúči. Kód kľúča musí byť identický s motorom vozidla, inak sa nedá naštartovať. Európa takýto systém pozná dávno - my sme ho doteraz nepotrebovali. V Japonsku má tento druh zabezpečenia úspech, imobilizér zlodejov naozaj odradí. Ale aj naše auto tu na Slovensku malo taký kľúč, a predsa nám ho ukradli. Prečo?
Japonsko mávalo povesť bezpečnej krajiny. Muselo však, žiaľ, tiež začať boj so zvyšujúcou sa kriminalitou. Ľudia kupujú bezpečnostné dvere, vymieňajú zámky aj okná.
„Ak sa chceš chrániť, nesmieš šetriť," hovorí sa. Inými slovami - za pocit bezpečia dnes treba veľa zaplatiť.
A niekedy ani to nepomôže.
Autor: MASAHIKO