
PARÍŽ - Vyučujúci sú stresovaní, ale netrpia viac depresiami ako ostatná časť populácie. Vyplýva to z rozsiahlej epidemiologickej štúdie, ktorú dalo vypracovať Svojpomocné sociálne poistenie pracovníkov školstva (MGEN) medzi vyučujúcimi a nevyučujúcim personálom.
Štúdiu uskutočnili od júna 1999 do marca 2000 dotazníkovou formou na reprezentatívnej vzorke 10 000 členov MGEN, informuje denník Le Monde. Odborníci mali k dispozícii 6 500 odpovedí vyučujúcich a nevyučujúcich, čo umožňuje porovnávať obe kategórie obyvateľstva. Učitelia, najmä vyšších typov škôl, uviedli, že sa cítia byť zdraví.
V oblasti duševného zdravia treba opustiť pretrvávajúce klišé - vyučujúci nemajú viac problémov v tejto oblasti ako iná francúzska populácia. Približne tretina pedagógov má stavy úzkosti. Obávajú sa silnej únavy (60 percent), pocitu bezmocnosti (vyše 40 percent) ako aj morálnej zodpovednosti alebo konfliktov.
Učitelia základných škôl sa obávajú najmä nadriadených, služieb v jedálni počas obeda a stretnutí s rodičmi žiakov. Učitelia rôznych typov stredných škôl a lýceí sa obávajú služieb v jedálni, dozoru počas veľkej prestávky, udržiavania disciplíny a riešenia konfliktov medzi žiakmi.
Pätina vyučujúcich sa obáva rôznych foriem agresie, najmä ženy. Vyše 50 percent učiteliek stredných škôl a lýceí sa obáva verbálnych agresií. Obavy z rovnakých agresií má aj 40 percent učiteliek základných škôl, 20 percent učiteliek sa obáva aj fyzických agresií.
Rôzne typy stresu v radoch vyučujúcich sa neprejavujú psychiatrickými diagnózami.
Fakt, že vyučujúci konzumujú viac psychotropných liečiv oproti ostatnej populácii, neznamená, že sú viac chorí, ale sa lepšie liečia. Členovia MGEN berú viac liekov na spanie, proti stavu úzkosti a proti depresii.
Stres učiteľov sa prejavuje v inej psychosomatickej forme - v alergiách, nespavosti, vredoch a migrénach.
V teréne výsledky MGEN berú skepticky. Problematika vyučujúcich naráža na organizovaný "múr mlčania". Pre túto profesiu neexistuje odbor pracovného lekárstva, riadenie ľudských zdrojov je v zárodkovom štádiu, mnohé by sa malo urobiť v oblasti prevencie a spracovania výsledkov patologických stavov, ktoré sa vyskytujú medzi vyučujúcimi, konštatoval Le Monde.