Krajina sa prepadne do druhej ligy, lebo už dnes čelí medzinárodnej konkurencii horšie ako traja prví menovaní. A na rozdiel od Slovenska zatiaľ Česko robí málo pre to, aby trend zvrátilo, píše český denník Hospodářské noviny.
Česká ekonomika je oproti slovinskej alebo maďarskej zastaranejšia a nestavia toľko na vedomostiach. Do vzdelania a nových nápadov investujú málo štát aj firmy. Veľa ľudí sa živí montážou vecí, ktoré objavili inde.
K takýmto záverom prišli dve prestížne svetové štúdie - analýza Economist Intelligence Unit, patriaca do britskej skupiny The Economist a štúdia Svetového ekonomického fóra a Harvardskej univerzity. Prvá odhaduje, ako porastú stredoeurópske ekonomiky, druhá porovnáva schopnosť krajín uspieť v konkurencii. Obidve inštitúcie pracovali nezávisle od seba, závery však do seba zapadajú: V modernej a teda konkurencieschopnejšej krajine rastie životná úroveň výrazne rýchlejšie.
Český problém vystihuje najväčšia zahraničná investícia v poslednom období - továreň Toyota Peugeot Citro‰n v Kolíne. Autá bude montovať 2,5 tisíca ľudí, ale vývoj nových vozidiel zostane vo Francúzsku a Japonsku.
Na každej veci, či už ide o auto či hračku - pritom najviac zarábajú "mozgy", čiže tí, ktorí s nápadom prídu. "Výskum, reklama a marketing predstavujú stále väčšiu časť ceny," upozorňuje americký exminister práce Robert Reich v knihe V pasci úspechu. Samotná výroba predstavuje napríklad pri autách iba štvrtinu celkovej ceny. A u mobilov je už iba zlomkom. Viac zarobia softvérový inžinier a dizajnér, ktorí model vymysleli. U značkového oblečenia ide najviac do vrecka návrhárom.
Príjmy ľudí, ktorí sa živia nápadmi a objavmi, tak rastú výrazne rýchlejšie. A čím viacej ľudí si zarába predajom znalostí, tým je krajina bohatšia. "Ak nezačneme vo veľkom investovať do vzdelania a vedy, dospeje to časom k tomu, že tu okrem montáží nemeckých firiem budú aj slovinské a estónske. Oni budú vymýšľať, my vyrábať. Oni budú bohatí, my chudobní," vysvetľuje Petr Matějů z Inštitútu pre sociálne a ekonomické analýzy ISEA.
Na to, aby človek mohol predávať nápady, však potrebuje kvalitné vzdelanie - a to je v Česku nedostatkovým tovarom. "Musí to byť štúdium so širokým všeobecným záberom, ktoré vypestuje schopnosť byť tvorivý," hovorí P. Matějů.
Česko je na tom najhoršie zo strednej Európy. Iba 12 zo 100 zamestnancov má vysokú školu, na rozdiel od 17 Maďarov, 15 Poliakov a 13 Slovákov. Nízke investície do ľudí sú hlavným dôvodom chabej schopnosti konkurovať.
Aspoň v kategórií technológie a vedy vyznieva porovnanie priaznivejšie - údaje sú porovnateľné s investíciami ostatných štátov.