.. Z vedeckého objavu a technického riešenia sa stala móda. Jednoduchá, zdanlivo (virtuálne) nová, páčivá či ľúbivá... Móda máva okrem svojej davovej jednoduchosti a masovej dostupnosti aj krátky život. Virtuálnych realít je teda napokon viacero. Pod jedným označením žije aj špičkový výskum v technológii komunikácie človek-stroj aj reklamne otrepaná jarmočná atrakcia v plátenej búde.
Vnorenie sa
Nasvietenie obrazu optickým káblom priamo na sietnicu si vyskúšajú zatiaľ len odvážlivci. Nie je dosť jasné, čo so sietnicou spraví takéto jej použitie. Cieľom okuliarovitého hardvéru by malo byť odstránenie obrazoviek, zánik pixelov, analógia ľahučkých slúchadiel pri walkmane alebo mobile. Polguľová obrazovka by mala ideovo konkurovať prilbovému displeju. Vnorenie je vraj úžasné - a hla- va približne v strede gule sa oslobodzuje od zaťaženia. Človek pracuje posediačky ako pri klasickej obrazovke, ibaže obraz syntetického sveta ho naozaj REÁLNE obklopuje. V softvérovom výskume rastie počet pokusov s čoraz lepším modelovaním živých ľudí, výrazov tváre, kvalitnejšieho stvárnenia pohybu, obrazovo orientovanom zobrazovaní v panoramatických scénach valcového či guľového tvaru...
Virtuálna realita sa skúma ako médium na rozprávanie príbehov. Tematické parky so skutočnými i syntetickými objektmi rozprávajú atraktívne príbehy. Množia sa virtuálne návštevy archeologických vykopávok, obrazární, dokonca sa možno porozprávať s maskou mŕtveho človeka i jeho hlasom, ak poskytneme naskenovateľnú podobizeň, záznam hlasu a text, ktorý nám má syntetizovane použitý nebožtík hovoriť. Viaceré televízne relácie moderujú virtuálni moderátori. V Japonsku žne nielen hitparádové úspechy dokonca virtuálna speváčka, tínedžeri sú do nej naozaj zaľúbení a schádzajú sa v jej skutočnom fun-klube. V tomto reálnom klube počúvajú jej virtuálny hlas, vymieňajú si nielen pravé autentické pocity ale hádam aj fotky s jej autogramom. Vnorenie sa do virtuálneho sveta pozná každý na takej úrovni, že keď číta príbeh, alebo sleduje film, tak sa do príbehu vnorí, začne ho prežívať. Aj vo virtuálnej realite sa pomocou počítača a internetu človek vnára buď do virtuálneho mesta, alebo počítačovej hry. Vnára sa do komunikácie s partnermi, ktorí sú vzdialení. Jeden z motivačných príkladov je, že sa virtuálne zíde niekoľko sochárov, ktorí sa nemôžu fyzicky stretnúť, povedzme že jeden z nich je imobilný, a spoločne sa podieľajú na vytváraní virtuálnej sochy. Iný príklad je polárnik v Antarktíde, ktorý má na sebe dátový oblek. Je tam úplne sám, ale vďaka virtuálne vnoreným chirurgom si dokáže sám zoperovať slepé črevo.
Bežný užívateľ internetu nemá k dispozícii ani dátový oblek, ani rukavice, ani prilbu. Stačia mu jednoduché červeno-modré okuliare, ktoré sprostredkujú trojrozmerný obraz z bežného monitora. Aj na konferencii IT3T si účastníci mohli vyskúšať, ako takéto lacné okuliare dokážu človeka vtiahnuť do virtuálneho sveta. I keď treba pripomenúť, že na strane druhej bol vďaka partnerom z Viedne taký silný hardvér, aký si len málokto môže dovoliť. Po nasadení už spomenutých okuliarov sa na projekčnom plátne objavil trojrozmerný tiger, ktorý akoby nadnášajúc sa vo vzduchu rotoval v priestore priamo pred vami. Ak ste sa zohli mali ste k dispozícii tri plastové vedrá rôznych farieb. Z nich ste si vytiahli reálny štetec, a podľa toho z ktorého vedra ste ho vybrali, mohli ste na virtuálneho tigra nanášať daný farebný odtieň. V budúcnosti sa očakáva, že sa takéto technológie budú demokratizovať. Inými slovami, ľudia si zvyknú na čoraz väčšie možnosti internetu, ktorý likviduje vzdialenosti. Budeme sa omnoho častejšie stretávať prostredníctvom dostupného hardvéru. Dosiahne sa úroveň bezmála hmatovej komunikácie. Ako zvykne hovorievať Andrej Ferko, ktorý prednáša na FMFI UK v Bratislave počítačovú grafiku, multimédiá, geometriu fraktálov a grafické normy a systémy: „V budúcnosti sa každá informácia bude spracúvať prostredníctvom internetu, okrem informácie genetickej".
Virtuálne mestá
Jedno z najznámejších virtuálnych miest v Európe je v Taliansku. Sú to virtuálne Pompeje. Zo svetového kultúrneho dedičstva v strednej Európe je trojrozmerne vytvoreného veľmi málo. Dá sa navštíviť virtuálna stará Praha, či historické centrum mesta Graz. Graz je momentálne hlavným kultúrnym mestom Európy, preto je na jeho webstránke veľmi rušno, nájdete tam veci, ktoré by ste inde sotva našli. Jednou z takýchto najvzácnejších aplikácií je snímkovanie stromov a vegetácie infračerveným svetlom. Týmto spôsobom sa označujú stromy, ktoré sa chystajú ochorieť. Vo Viedni vznikla tiež jedinečná aplikácia v historickom kontexte. Investori mali záujem vybudovať v historickom centre mrakodrapy. Pomocou virtuálnej reality sa skúmalo ako to bude nakoniec vyzerať. Stará historická Viedeň kvôli tejto výstavbe skoro stratila štatút Svetovej kultúrnej pamiatky. Keď sa už niečo digitálne spracuje, je možné vytvoriť aj to, čo už je stratené. V tomto smere je zaujímavý projekt menom 3D Murale. Zemetrasenie v Turecku zničilo zvláštnym spôsobom mesto menom Sagalassos. Počas zemetrasenie potrhalo vodovody a ľudia sa v meste prestali cítiť bezpečne, preto pred mnohými stáročiami mesto opustili. Momentálne je z mesta archeologická senzácia a rekonštruuje sa v rámci celoeurópskeho projektu. Pompeje zakonzervoval Vezuv, Sagalassos zakonzervovalo opustenie obyvateľmi. Virtuálna podoba mesta na webe vám ponúkne informácie o tom ako kedysi žili Európania. Natrafíte tam aj na niečo, čo sa dá realizovať iba vo virtuálnom svete. Časti budovy, ktoré sa zachovali sú architektonicky verné. Tie, ktoré sa nezachovali, napríklad, že ich zrútilo zemetrasenie, sú zrekonštruované tak, že pokiaľ tomu archeológovia menej veria, o to sú tie časti transparentnejšie. Nakoniec vidíte budovu, ktorá sa volá Heron a čím je menej pravdepodobná rekonštrukcia, tým menej z budovy vidíte. Toto sa v realite dosiahnuť nedá. Jednak nemáme priezračné murivo, jednak nemáme dostatočné rýchle alternatívy.
Virtuálna Bratislava
Myšlienka ako alternatívne virtuálne mesto môže uľahčiť reálny život jeho obyvateľom. Radovo evidujeme už niekoľko stoviek takýchto miest. Najbližšie k nám je virtuálna Viedeň, alebo Graz, či virtuálna stará Praha. Ak práve nemáte dostatok peňazí na výlet, ale máte záujem o návštevu Luvru v Paríži, alebo návštevu Tenochtitlanu v Mexiku, tak sa môžete pomocou jednoduchého hardvéru, ako je PC, klávesnica a myš vnoriť do miest, ktoré sú vám fyzicky, alebo finančne nedostupné. Vo virtuálnej Bratislave pôjde v prvej fáze v rámci európskeho projektu o sprístupnenie najcennejších kultúrnych objektov. V Bratislave máme dve nominácie do Svetového kultúrneho dedičstva, je to mauzóleum Chatama Sófera a hrad Devín. Neďaleko Bratislavy sú to aj Rímske vykopávky. Je okolo necelých 800 pamiatok po svete, ktoré majú túto kvalitu. Tieto najcennejšie objekty z Bratislavy sa v súčasnosti presne rekonštruujú. Navštíviť ich budete môcť počnúc 14. aprílom, na webstránke mesta, čo bude súčasť celoeurópskej siete kultúrnych objektov, ktoré majú výnimočný význam pre kultúrne dejiny Európy. Prvé výsledky virtuálnej Bratislavy boli odprezentované na konferencii IT3T, kde prostredníctvom stereoskopie autori ponúkli trojrozmerné videozáznamy, či krátke animácie. V priebehu jari sa už ktokoľvek z nás bude môcť empaticky porozprávať s Avatarmi, čo budú virtuálni sprievodcovia po Bratislave. Tieto milé bytosti budú rozprávať príbehy napríklad o hradnej studni, alebo si prostredníctvom nich vypočujete najkrajšiu bratislavskú povesť o Panenskej veži na hrade Devín. Budú tam pravdivé aj nepravdivé povesti, krátke animácie na základe známych príbehov, bude tam samozrejme Čumil, ale aj Korunovačný kostol, ktorý má mimoriadny význam pre históriu, ako aj hrad čoby najobľúbenejšie sídlo Márie Terézie. Pohľad na Bratislavu bude ponúknutý prierezovo 2D, 2,5D a 3D. Virtuálna Bratislava je akademický projekt pod záštitou prezidenta Slovenskej republiky a rieši ho Katedra počítačovej grafiky a spracovania obrazu, FMFI UK v Bratislave.
Experimentálne alternatívy
Hit v Európe je momentálne modelovanie záplav. V Prahe, v Bratislave, vo Viedni, všade kde záplavy hrozia. Ide o vymedzenie bezpečných zón v meste a modelovanie krízových scenárov. V Bratislave je aktuálna aj diskusia o osvetlení centra mesta. Predstavme si, že namiesto Manderláku bude iná 120 poschodová budova. Čo to spraví s hygienickými a svetelnými podmienkami vôkol sa nedá namodelovať bez 3D modelu mesta. Špičková aplikácia, ktorá beží v Brazílii, Kanade a v mnohých amerických, či európskych mestách je navrhovanie telekomunikačných sietí. Nielen kvôli atrakcii ako je 3D telefónny zoznam, keď na obrazovke telefónu vidíte kam ste sa dovolali, ale predovšetkým kvôli tomu, aby sa šetrili siete. Momentálna technológia je založená na prenose signálov tak, že potrebujete vedieť ak máte napríklad v budove Národnej banky telekomunikačný šírič signálu, ktorým smerom už nie je potrebné ťahať vedenie, a ktoré budovy sa dajú zapojiť priamo na tento uzol. V tomto vykreslení nie sú textúry, nie sú stromy, nie je nič, čo by pridávalo na atraktivite zobrazenia. Je zobrazené len to, čo vidíte z vysokých budov a veží. Výstupom je informácia kde sa oplatí „ťahať" sieť.
Virtuálne populácie
Budúcnosť je mimoriadne vzrušujúca. To čo dnes vyzerá ako webstránky, budú naši alternatívny dvojníci, vaša webstránka bude mať k dispozícii časť vašej kreditnej karty aj s podpisovým právom. Bude za vás konať v mnohých situáciách, bezmála aj vo voľbe životného partnera. Virtuálne mestá už nebudú pasívnym predmetom výskumu, ale značná časť našej identity sa bude realizovať prostredníctvom virtuálnych populácií. V súčasnosti niektoré experimentálne skupiny ľudí skúmajú, čo to spraví ak môžu na miesto seba poslať na úrady svojich virtuálnych dvojníkov, keď môžu týchto dvojníkov poslať na prieskum, na návštevu nového obchodu, či múzea a výsledok skúsenosti si nechať zaznamenať ich očami. Odborne povedané: postavíte model, navigujete model a v modeli začnete žiť. Začnete tam hrať tie isté sociálne hry, ktoré hráte i v bežnej realite. Začnete stretať ľudí prostredníctvom svojej webstránky, ktorá sa môže, ale nemusí na vás fyzicky podobať, a ktorá bude mať delegovanú značnú časť vašej identity. Ako píšu najsmelší autori odovzdáte jej dokonca aj svoje vôľové, či psychické vlastnosti. Momentálne sme na hrane kardinálneho zlomu v komunikácii. V tejto chvíli vieme za seba poslať zástupcov, inteligentné agentové systémy, do virtuálneho sveta, kde môžu našu úlohu zastávať na nízkej úrovni zábavy. Našu úlohu hráča počítačových hier. Na vyššej úrovni nám môžu pomáhať riešiť reálne životné problémy.
V konečnom dôsledku ide o to, že dnes musíme nanovo prehodnotiť naše ľudské poznanie v tom zmysle, čo sme a čo vieme odovzdať našim virtuálnym dvojníkom, aby nám zlepšili život. Podľa Andreja Ferka sú virtuálne populácie vo virtuálnych mestách jeden grandiózny experiment, ako pomôcť ľuďom lepšie porozumieť štruktúre ich vlastného životného času. Ak kus agendy za vás urobí vaša virtuálna sekretárka, váš dvojník, a sú to úlohy na ktoré im viete dať rozumné pokyny a budete zároveň kontrolovať, ako za vás tú prácu vykonávajú, získate tým relatívne viac životného času, čo predstavuje naše najväčšie životné bohatstvo.
(rak)